Dataschandaal Facebook jaagt adverteerders niet weg
Het dataschandaal rond Cambridge Analytica heeft geen noemenswaardige invloed gehad op het advertentie-aanbod bij Facebook in het eerste kwartaal van 2018. Dat stelt in elk geval mediaplanner 4C.
Het dataschandaal rond Cambridge Analytica heeft geen noemenswaardige invloed gehad op het advertentie-aanbod bij Facebook in het eerste kwartaal van 2018. Dat stelt in elk geval mediaplanner 4C.
Facebook overweegt een rechtszaak tegen Cambridge Analytica en de onderzoeker Aleksandr Kogan die dat bedrijf via een app aan gebruikersgegevens hielp. Dat zei Facebook-CEO Mark Zuckerberg vandaag tijdens een hoorzitting in het Huis van Afgevaardigden.
Mark Zuckerberg wil ondanks de crisis waarin het verzeild is geraakt geen betaalde versie van Facebook zonder gerichte marketing introduceren. “Onze ervaring is dat gebruikers relevante advertenties willen in plaats van helemaal geen advertenties. Gebruikers kunnen zelf bepalen hoeveel informatie ze willen delen.”
Als voor het vuurpeloton. Zo zal Mark Zuckerberg zich waarschijnlijk voelen als rond 20.15 uur Nederlandse tijd leden uit de Senaat hem gaan ondervragen in het Amerikaanse Capitool. Een team van experts heeft Zuckerberg voorbereid op het verhoor.
Gebruikers van Facebook zullen zich niet kunnen onttrekken aan adverteerders die hun dataprofielen exploiteren. Zo’n optie zou iets zijn waar gebruikers voor moeten betalen, zegt operationeel directeur Sheryl Sandberg.
De trekkingen van Lotto verhuizen in zijn geheel naar Facebook en verdwijnen van de buis. Zaterdag is de eerste trekking bij Facebook Live.
Wereldwijd zijn niet 50 miljoen, maar maximaal 87 miljoen mensen betrokken geweest bij het dataschandaal rond Cambridge Analytica. Dat heeft Facebook bekend gemaakt. CEO Mark Zuckerberg gaf gisteren telefonisch toelichting.
Facebook neemt verdere maatregelen om eventueel misbruik van data te voorkomen. Zo kunnen adverteerders bij het gericht benaderen van bezoekers geen datasets meer van derden inzetten.
De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) begint een onderzoek naar Facebook. De toezichthouder wil weten of het technologiebedrijf privacyrichtlijnen heeft geschonden.
Facebook CEO Mark Zuckerberg heeft voor het eerst deze week gereageerd op de ophef rond het misbruik van persoonsgegevens door het Britse Cambridge Analytica.
Alexander Nix, de CEO van het bedrijf dat in opspraak is gekomen na misbruik van persoonsgegevens van tientallen miljoenen Facebook gebruikers, is geschorst. Directe aanleiding zijn de onthullingen van Channel 4 News.
De beurswaarde van Facebook krijgt een flinke klap: ruim veertig miljard dollar om precies te zijn. Een schandaal over het misbruik van persoonsgegevens van tientallen miljoenen gebruikers ligt eraan ten grondslag.
De Facebook Pixel is een stukje JavaScript-code die bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoeker bekijkt. Dankzij deze Facebook Pixel kun je het gedrag meten van jouw doelgroepen. Hoe gebruiken ze je website? En vanaf welk apparaat? Ook meet de pixel de conversie vanuit Facebook en helpt je nieuwe doelgroepen te vinden. Gebruik deze informatie, dan wordt adverteren op Facebook nog effectiever.
Paniek onder marketeers? Facebook gaat ingrijpende veranderingen doorvoeren aan het algoritme van het nieuwsoverzicht. Het online sociale netwerk gaat meer nadruk leggen op berichten afkomstig van vrienden en familie op het startscherm van Facebook. Maar hoe blijven merken en media dan nog zichtbaar onder gebruikers van Facebook? Dit zijn de acties die bedrijven kunnen ondernemen om hun doelgroepen te kunnen blijven bereiken.
Facebook ziet vooral een aanwas onder 55-plussers. Jongere gebruikers haken nog sneller af dan in het verleden. Dat stelt marktonderzoeker eMarketer.