More stories

Spaanse krant EL PAÍS komt met digitale abonnementen

De grootste krant van Spanje EL PAÍS introduceert voor het eerst in zijn 44-jarig bestaan digitale abonnementen.

Media

Online videoplatforms dragen bij aan groei spot- en non-spotbestedingen

De tv-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2019 uitgekomen op 829 miljoen euro. Hiermee groeit de markt met 0,9 procent ten opzichte van 2018.

Online advertising

Discovery vestigt technologiehub in Hilversum

Discovery heeft in Hilversum een grote technologiehub gebouwd voor de digitale opslag, registratie en distributie van (live) sportproducties, waaronder de Olympische Spelen in Tokio dit jaar.

Media

Newzoo: esports naar 1 miljard dollar

Het Nederlandse Newzoo heeft weer nieuwe voorspellingen gepubliceerd van de markt voor esports. Dit jaar passeert die volgens schattingen van het bedrijf de 1 miljard dollar.

Entertainment

Corona: stevige censuur rond virus in WeChat

De Chinese autoriteiten hebben discussies via WeChat over het coronavirus aan banden gelegd, zo blijkt uit onderzoek van het Citizen Lab van de Universiteit van Toronto.

Media

Deplantengids heeft nieuwe eigenaar

Online plantenencyclopedia Deplantengids.nl wisselt van eigenaar. Webondernemer Henk Jan Bijmolt, bekend van Gadero, nam de website onlangs over van Gardenconnect BV. Deplantengids is een soort encyclopedie van meer dan 3000 planten.

Publishing
Premium

Slechts kwart procent van Nederlanders downloadt nog ‘gratis’ video of muziek

Minder dan een kwart van de Nederlanders downloadt nog wel eens gratis videocontent muziek of spellen. De opkomst van streaming heeft de noodzaak van downloaden steeds geringer gemaakt. Dat blijkt uit cijfers van het Consumer Insights-panel van Telecompaper.

Media

Duidelijker onderscheid tussen NPO Start en NPO Plus

Het onderscheid tussen NPO Start en NPO Plus is vanaf vandaag duidelijker. Beide veelgebruikte on demand-platforms van de Publieke Omroep zijn en blijven te vinden in één oranje NPO-app, maar de verschillen worden duidelijker aangegeven: NPO Start is gratis, live-tv en terugkijken, bij NPO Plus kun je complete series ‘bingen’, vooruitkijken en is reclamevrij.

Media

Infographic: YouTube in cijfers

YouTube werd onlangs zestien jaar oud en bereikt inmiddels 2 miljard bezoekers per maand. 81 procent is tussen de 15 en 25 jaar. Gemiddeld wordt zo’n 11 minuten gekeken, en bijna driekwart van de bezoeken verloopt via de smartphones. Iedere minuut wordt voor 500 uur aan nieuwe video’s aangeboden. Meer weetjes in deze infographic van HootSuite.

Entertainment
Premium

Sterkste omzetgroei Nederlandse muziekindustrie sinds vijf jaar, 80 procent streaming

Met een totale omzet van ruim 206,8 miljoen euro in 2019 zag de Nederlandse muziekindustrie de sterkste omzetgroei sinds vijf jaar; een stijging van 13,2 procent. Met dank aan de alsmaar stijgende streaminginkomsten.

Entertainment
Premium

Half Nederland kijkt ‘Wie is de Mol?’ online achteraf

‘Wie is de Mol?’ is een kijkcijferkanon op internet, want bijna de helft van alle kijkers ziet nieuwe afleveringen online in de dagen na de oorspronkelijke tv-uitzending. Live televisie over de volle breedte, zo laten cijfers van SKO zien, trok in januari tien procent minder kijkers dan het jaar ervoor.

Media

Topman Bob Iger weg als CEO Disney

CEO Bob Iger verlaat Disney en wordt vervangen door Bob Chapek, die tot dusverre ging over de pretparken van het bedrijf. Iger wel blijft aan als bestuursvoorzitter.

Entertainment

Krantenconcern NDC diep in de rode cijfers

De uitgever van het Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad is opnieuw diep in de rode cijfers gedoken. De uitgeverij kampt met weglopende abonnees en te hoge kosten.

Media
Premium

Veertig miljoen Amerikanen kijken Twitch

Amazons streamingdienst voor games Twitch heeft maandelijks zeker 37,5 miljoenen kijkers in Amerika. Daarmee realiseert het kijkcijfers waar sommige televisiezenders maar ook online concurrenten jaloers op zullen zijn.

Video

Gouden lessen voor content, afgekeken van de media

Of je nou een magazine maakt, een merkverhaal communiceert of een video-serie bedenkt; als niemand het ziet, hoort of begrijpt, kun je het net zo goed niet doen. Maar hoe maak je nou effectieve content? In dit artikel: vijf gouden lessen, afgekeken van de media.

Contentmarketing