More stories

Ksa waarschuwt consumenten voor dippen op internet

De Kansspelautoriteit (Ksa) adviseert dringend niet mee te doen aan loterijen die via Facebook worden georganiseerd.

Entertainment

Activision Blizzard veert op dankzij Call of Duty: Modern Warfare

Gamebedrijf Activision Blizzard sluit een solide kwartaal af, waarin de omzet van 1,9 miljard dollar (GAAP) hoger was dan verwacht, grotendeels dankzij Call of Duty: Modern Warfare, die beter verkoopt dan zijn voorganger. Ten opzichte van 2018 was er wel sprake van teruggang. Een jaar geleden zette Activision nog een omzet van 1,9 miljard dollar (GAAP) in de boeken.

Entertainment

Hoogste omzet ooit voor Zynga

Gamebedrijf Zynga, vooral bekend van FarmVille, deed het afgelopen kwartaal beter dan verwacht, grotendeels dankzij games die het recent heeft verworven, zoals die van Small Giant Games en Gram Games. De omzet was nog nooit zo hoog.

Entertainment

Spotify naar 124 miljoen betalende gebruikers (update)

De omzet van muziekdienst Spotify groeide in het vierde kwartaal met 24 procent naar 1,8 miljard euro. De betaalde abonnementen deden het beter dan de advertentieverkoop. Premium bracht 1,6 miljard op, de advertenties deden 317 miljoen.

Media

Nieuwe topstructuur DPG Media door digitale transformatie

Erik Roddenhof wordt de nieuwe CEO van heel DPG Media. Per 1 maart krijgt hij de eindverantwoordelijkheid over het dagelijks beleid, de uitvoering van de strategie en van de digitale transformatie.

Publishing

28,6 miljoen betalende abonnees voor Disney Plus

Disney Plus heeft al 28,6 miljoen betalende abonnees. Dat maakte moederbedrijf Disney gisteravond bekend samen met de eerste kwartaalcijfers van het boekjaar.

Media

Achtergrond: hoe frontrunners als Bellingcat en ProPublica de media van onderaf veranderen

Met onthullende nieuwsverhalen en doorbraken in cold cases wordt de impact van online onderzoek in openbare databronnen steeds duidelijker zichtbaar. En ook buiten de mediawereld groeit de interesse in slimme methoden om de wereld anders te bekijken. Gewoon via een beeldscherm. Hoe ontwikkelt de voorhoede in deze jonge business zich?

Media

Atari stapt in hotels

Het bekende reeds vijftig jaar oude spelmerk Atari stapt in de horeca. De naam prijkt binnenkort op acht nieuwe hotels in de Verenigde Staten.

Entertainment

Smart TV in meer dan de helft van de huishoudens

Van alle Nederlanders bezit momenteel 52 procent een Smart TV. Het grootste merk in dit segment is Samsung, dat goed is voor 54 procent van het smart TV bezit. Philips en LG volgen op grote afstand met respectievelijk 17 en 16 procent aandeel. Dat blijkt uit het Trends in Digitale Media onderzoek van GfK.

Media

DPG start Vlaamse Netflix

DPG Media, het moederbedrijf boven de zenders VTM en Q2, lanceert dit jaar een betaalde streamingdienst, een soort Vlaamse Netflix.

Media
Premium

Nederland heeft killer-app smartspeakers nog niet gevonden

Het aantal smartspeakers, ook wel: Digital Home Assistants, is in 2019 ruim verdubbeld van acht naar veertien procent van de Nederlanders met zo’n toestel. Hoe innovatief de ingebakken software ook is, het meest wordt er gewoon muziek mee geluisterd.

Media
Premium

Uploadfilter overboord zodra Verenigd Koninkrijk uit EU stapt

In de Europese Unie stemde het Verenigd Koninkrijk nog voor invoering van een uploadfilter ter bescherming van het auteursrecht op internet. Maar na de Brexit, vrijdag aanstaande, zal het VK geen aanstalten maken om wetgeving daartoe in te voeren. Artikel 13 (nu: artikel 17) gaat direct overboord.

Legal
Premium

iPhone meestgebruikte apparaat voor videostreaming

De iPhone is in Europa het meestgebruikte apparaat om videostreams te bekijken. De televisie daarentegen heeft buiten grote platformen als YouTube en Netflix om, vrijwel geen klandizie op dit punt.

Video

Basic-Fit opent kanaal op TikTok

Fitnessketen Basic-Fit lanceert in samenwerking met social media bureau GoSpooky een eigen kanaal op TikTok.

Social

‘De vertaalslag van YouTube naar lineaire tv werkt voor geen meter’

Met de oprichting van ​NewBe​ in 2011 wilde Jeroen Koopman de wereld van traditionele en online media met vernieuwende formats en producties met elkaar verbinden. Van de productie van tv-formats, tot het opzetten van een jongerenplatform en een bioscoopfilm. Dat leverde ook prijzen op. In 2017 was NewBe de snelst groeiende productiecompany in Nederland in de Gazellen 2017 van Het Financieele Dagblad.

Disruptie