More stories

Telenet: geen schending netneutraliteit met Free G

De Belgische kabelaar Telenet zegt dat het de netneutraliteit niet schendt met de nieuwe dienst Free G. Daarbij wordt het dataverbruik van WhatsApp, Facebook Messenger en de Telenet-apps Yelo Play en Play Sports niet langer in rekening gebracht.

Legal

Digitenne kijker toch nog verrast door omschakeling

Nogal wat free-to-air kijkers in Groningen en Drenthe ontvangen geen signaal meer op hun Digitenne decoder. De beide provincies kregen eerder deze week de primeur van digitale ethertelevisie volgens de nieuwste uitzendstandaard DVB-T2 in combinatie met HEVC (H.265). Daarvoor is echter nieuwe hardware vereist.

Media

YouTube reclames interactiever

YouTube wil de interactiviteit van zijn advertenties verder vergroten. Kijkers krijgen meer mogelijkheden om op reclames te reageren: niet alleen door te klikken, maar ook door meteen een reis te boeken, apps te downloaden of stoelen bij een bioscoop te reserveren.

Online advertising

ITV ontkent interesse in Endemol Shine

Het Britse tv-bedrijf ITV zal Endemol Shine niet gaan overnemen. Dat meldt vakblad Variety. Steeds gingen er geruchten dat ITV 3 miljard pond zou hebben geboden op het voormalige productiehuis van John de Mol.

Entertainment

Nederlandse boeken sneller beschikbaar via digitale bieb

Nederlandstalige e-books van Nederlandse uitgevers zijn voortaan zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen een jaar beschikbaar voor bibliotheekleden. Dat hebben zeven partijen uit de boekenbranche vandaag afgesproken. Ook krijgen auteurs, vertalers en beeldmakers zekerheid over de betaling bij uitlening van hun e-book.

Publishing

Tencent Music wil met beursgang 1 miljard dollar ophalen

Tencent Music, de muziekdienst van het gelijknamige Chinese internetbedrijf, wil met zijn voorgenomen beursgang 1 miljard dollar ophalen, zo blijkt uit stukken die zijn gedeponeerd bij de toezichthouder.

Entertainment

‘Voice kan searchmarkt ontwrichten’

“Wat gaat voice doen voor search en wie wordt de grootste platformleverancier?”, vraagt Casper Scheffer van PwC. “Als voice verschuiving oplevert in search heeft dat enorme impact.”

Voice

Europa akkoord met verplicht quotum voor series van videodiensten

Zeker 30 procent van het aanbod van online videodiensten als Netflix en Amazon moet voortaan uit Europese producties bestaan. Een ruime meerderheid van het Europees Parlement stemde dinsdag in met deze voorwaarden.

Media

NU.nl en AutoWeek lanceren met Marktplaats NUauto

NU.nl is samen met Marktplaats en Autoweek, net als de nieuwssite onderdeel van Sanoma, NUauto gestart. Hier wordt alles rondom autonieuws en mobiliteit gepubliceerd. Door het bundelen van de krachten worden volgens Sanoma ruim 5 miljoen unieke autorijders en -liefhebbers bereikt.

Publishing

Oprichters vertrekken bij Divimove

Eind dit jaar leggen de oprichters van Divimove, onder wie Sebastiaan van Dam, het bijltje erbij neer. Ze dragen de leiding over aan een nieuwe CEO, Tobias Schiwek.

Digital Agencies

BTW-tarief e-books gaat omlaag

De BTW op e-books kan omlaag van 21 naar zes procent. Dat hebben de Europese minister van Financiën vandaag met elkaar afgesproken.

Legal

Moederbedrijf MTG schrijft weer af op Zoomin

Het Zweedse mediabedrijf MTG schrijft wederom 19 miljoen dollar af op de waarde van het Nederlandse videoplatform Zoomin. De afschrijving wordt opgenomen in de cijfers over het derde kwartaal, zo laten de Zweden weten.

Media

Dagblad 070 nieuwe regiopartner NU.nl

NU.nl is weer een regiopartner rijker. Samen met Dagblad 070 gaat de Sanoma-dochter nieuws uit Den Haag brengen. Wie zijn locatie deelt met de app, krijgt voortaan in Den Haag automatisch een extra blok met regionaal nieuws te zien op de voorpagina.

Publishing

Gilad Lotan (BuzzFeed): ‘Data is niet leidend voor onze strategie’

Door al vroeg in off-sitepublicatie te investeren, wist BuzzFeed razendsnel te groeien. Middels een multirevenumodel moet de ontstane afhankelijkheid van sociale platformen nu worden verkleind. Met onder andere focus op video, longform en fysieke producten. “Verticals worden zelfstandige merken”, zegt VP en Head of Data Science Gilad Lotan (41).

Media

WedAds advertentiepartner Flipboard in Nederland

WebAds gaat advertenties verkopen voor Flipboard in Nederland, Italië en Spanje. Met de samenwerking breidt Flipboard zijn commerciële activiteiten in Europa uit.

Online advertising