More stories

Interactieve installaties als brand experience: wat doen ze voor je merk?

Experiental, interactieve installaties vormen een groeiend specialisme binnen digital design. Merken en retailers willen er offline relevant mee blijven en onvergetelijke merkbelevingen mee creëren. Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van dit soort installaties en zijn ze wel effectief? We vroegen het aan Dutch Designbureaus MediaMonks, Resn, CLEVER°FRANKE en Circus Family.

Digital Design

Auteursrecht: Kom op kabinet, kom op voor ons!

#Artikel13 is een gegeven. Maar hoe Nederland die regels over het Auteursrecht uitlegt, is dat niet. Inmiddels is er een concept van een wetsvoorstel, en dat is helaas erg teleurstellend. Het kabinet moet echt veel harder haar best doen om de belangen van de internetgebruiker te beschermen.

Legal

‘Omroepen werken samen aan video- en audioplatform’

De grote publieke en commerciële omroepen van Nederland werken samen aan één kijk- en luisterplatform. Hiermee hopen ze nog de concurrentie te kunnen aangaan met buitenlandse giganten als Netflix, YouTube en DAZN wellicht op sportvlak.

Media

Ook de schoonheid wordt geautomatiseerd

In de esthetica, het vak binnen de filosofie waarin het over schoonheid gaat, geldt de wetmatigheid dat schoonheid ontstaat zodra we iets zien of horen wat onze kijk op het normale verandert. We laten ons graag betoveren.  

Creative

Valve in beroep tegen EU besluit geoblockling

Valve, het bedrijf achter gamewinkel Steam, gaat volgens Reuters in beroep tegen een uitspraak van de Europese Commissie. In april Commissie tikte Valve en vijf speluitgevers op de vingers vanwege geoblocking.

Media

‘Veel Instagram-gebruikers naar TikTok’

Veel Nederlandse jongere gebruikers van Instagram stappen over op TikTok om berichten te delen. “De grootste groei zie je onder de 16+’ers”, zegt Tim van der Wiel van GoSpooky.

Media

Videoland start Academy voor jonge film- en documentairemakers

Videoland stelt ruim een miljoen euro beschikbaar voor jonge film- en documentairemakers. Dit najaar lanceert de streamingdienst van RTL de Videoland Academy. Daar krijgen talenten jaarlijks de kans om in totaal vier fictiefilms van drie kwartier en een documentairedrieluik te maken. Dat vertelt RTL-directeur Sven Sauvé aan de Volkskrant.

Media

Duizenden abonnees WhatsApp-dienst The Telegraph

Engelands tweede grootste krant, The Daily Telegraph, vindt in WhatsApp een nuttig middel om nieuwe digitale abonnees te werven.

Media

‘Roku naar 80 miljoen abonnees’

Roku, de Amerikaanse aanbieder van streamingoplossingen, heeft al 30,5 miljoen abonnees, 40 procent meer dan een jaar geleden. Roku verwacht dat de omzet dit naar nog boven de 1 miljard dollar uitkomt.

Entertainment

Holland Casino wil vergunning voor online kansspelen

Holland Casino is van plan een vergunning aan te vragen voor het aanbieden van online kansspelen ‘zodat we ook online de norm kunnen zetten wat betreft veilig en verantwoord spelen’, zo laat het staatsbedrijf weten bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Media

Eigen nieuwsdienst Talpa van de baan (update)

Talpa Network ziet af van een eigen nieuwsdienst. Tientallen redacteuren en techneuten werden aangenomen, maar het plan bleek niet levensvatbaar, meldt Het Parool.

Media

YouTuber Dodo debuteert in bioscoopketen Vue

De nieuwe Magie Survival video van YouTuber Dodo gaat in première bij bioscoopketen Vue. De video, waarin de YouTuber de geheimen over de magische wereld van Cosmora leert kennen, is exclusief te bewonderen op het grote doek, nog voordat de video op YouTube wordt geplaatst.

Video

Duitsland telt nog slechts 440 videotheken

Duitsland telt nog maar 440 videotheken. Hun aantal is drastisch afgenomen, van 1544 in 2014, zo meldt de branchevereniging Interessenverbandes des Video- und Medienfachhandels in Deutschland (IVD) in Düsseldorf.

Media

1,2 miljoen betalende abonnees voor videoplatformen RTL

De videoplatforms van RTL in Nederland en Duitsland hebben flink bijgedragen aan de totale omzet van de mediagroep. RTL rapporteerde vanochtend zijn beste halfjaarresultaten uit zijn bestaan. De omzet eindigde 4,2 procent hoger op 3,2 miljard euro. Het mediaconcern realiseerde een winst van 443 miljoen.

Media

Gaat de macht van de platforms omhoog of omlaag?

De macht van de platforms, de buzzphrase van 2019 in het internetrecht. Want waar internet ooit begon als een open ruimte waar iedereen z’n eigen stalletje kon inrichten, zitten we nu met een paar hele grote silo’s waar je moet zijn om je klanten, partners of bezoekers te kunnen bereiken.

Marketplaces