More stories

Online bereik regionale omroepen neemt toe

Het bereik van de regionale online kanalen is sterk gestegen in de afgelopen drie jaar. De kijkers en luisteraars blijven trouw aan de regionale zenders, constateert belangenorganisatie Regionale Publieke Omroep. In 2017 kijken en luisteren er evenveel mensen als in 2015. Zij geven de regionale omroep een ruime voldoende met een 7,3.

Media

Sterkste groei Netflix achter de rug

Het lijkt er op dat Netflix haar sterkste groei in Nederland achter de rug heeft. Van de niet-gebruikers heeft nog 8 procent interesse om in de toekomst een abonnement te nemen. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope.

Entertainment

Groot onderzoek naar gevolgen digitalisering op medialandschap

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM) gaan samen onderzoeken of online platforms als Facebook en Twitter de vrije nieuwsgaring en pluriformiteit van de media (negatief) beïnvloeden.

Media

‘Amazon werkt aan eigen YouTube’

Amazon blijkt merknamen te hebben gedeponeerd voor Amazontube en Opentube, waaruit sommigen menen af te leiden dat de retailer werkt aan een concurrent van YouTube.

Video

Neckermann Reizen lanceert inspiratieplatform

Volgens Neckermann Reizen zijn influencers een belangrijke bron van informatie voor consumenten die op zoek zijn naar een vakantiebestemming. De touroperator heeft daarom het inspiratieplatform Neckermann.nl/jegaat gelanceerd.

Influencer marketing

Eerste Hashtag Awards uitgereikt, voor beste videocontent

Gisterenavond zijn de eerste Hashtag Awards uitgereikt, een prijs die de originele videoproducenten in de schijnwerpers wil zetten.

Video

ABN AMRO: TV verliest nog sneller van online

Met het teruglopen van het aantal Nederlanders dat televisie kijkt, verwacht ABN AMRO dat de totale tv-inkomsten dit jaar met drie procent dalen. Op alle fronten is er sprake van ‘een structurele trendbreuk’, aldus marktvorsers van de bank.

Video

Zo belangrijk voor je conversie: thumbnails

Als je wilt dat je video’s bekeken worden, dan moeten ze opvallen. Vaak beslissen bezoekers wat ze gaan kijken op basis van thumbnails. Youtube selecteert bijvoorbeeld automatisch drie thumbnails waaruit gekozen kan worden, maar je kunt ook zelfgemaakte thumbnails uploaden. Welke mogelijkheden biedt dat en wat zijn de verschillende soorten effectieve thumbnails.

Contentmarketing

Motorsite GPUpdate in Amerikaanse handen

Het Amerikaanse Motorsport.com koopt de grootste Nederlandse motorsite GPUpdate.net voor een onbekend bedrag. Oprichter Jeroen Huis in ’t Veld begon de site zeventien jaar geleden in zijn slaapkamer.

Publishing

Privacy: consument is vooral bang voor meer reclame

Het grootste deel van de consumenten (75%) is bekend met de aanstaande strengere wetgeving (AVG/GDPR) en heeft daar hoge verwachtingen van. Ze verwachten dat dit niet alleen leidt tot een betere bescherming van de eigen persoonsgegevens, maar ook tot het ontvangen van minder reclame. Maar verwachting en werkelijkheid stroken niet altijd met elkaar. 

Privacy

Facebook omarmt alsnog pre-roll reclames

Facebook is kennelijk door de knieen van adverteerders gegaan, want het gaat in navolging van YouTube starten met pre-roll advertenties, oftewel advertenties die voorafgaan aan de eigenlijke video.

Video

Nederlander Erik Huggers exit als CEO Vevo

Nederlander Erik Huggers houdt het na twee jaar voor gezien bij online muziekzender Vevo. Hij zoekt nieuwe uitdagingen.

Video

Storify gaat volgend jaar verdwijnen

Storify, de dienst waarmee gebruikers een verhaal kunnen samenstellen op basis van berichten op Twitter, Facebook en andere sociale netwerken, gaat volgend jaar stoppen.

Publishing

Disney krijgt Hulu in handen na overname Fox

Disney heeft een meerderheidsbelang verworven in videodienst Hulu dankzij de overname van de film- en tv-activiteiten van het Amerikaanse (21st Century) Fox. Daarvoor wordt 52 miljard dollar op tafel gelegd.

Entertainment
Premium

Zestig procent video mobiel bekeken

Zestig procent van de professioneel geproduceerde digitale video wordt op smartphones bekeken. De consument gaat steeds langere producties bekijken. Korte filmpjes raken uit de gratie.

Video