More stories

Blendle gaat apps voor tijdschriften maken

Blendle maakt vanaf vandaag ook apps voor kranten en tijdschriften. De eerste, die voor Vrij Nederland, is nu beschikbaar voor iPhone en iPad.

Publishing

Gamingmarkt wereldwijd naar 99,6 miljard dollar

Het Nederlandse Newzoo verwacht dat de gamingindustrie dit jaar wereldwijd 99,6 miljard dollar omzet, 8,4 procent meer dan vorig jaar.

Entertainment

Commissariaat legt boete op voor ‘ernstig schadelijke video’s’

Het Commissariaat voor de Media heeft een niet nader genoemde commerciële mediadienst een forse boete opgelegd. De pornosite had verzuimd om video’s met ernstig schadelijke beelden af te schermen voor minderjarigen.

Publishing

Prince had gewoon een hekel aan digitaal

Zijn muziek was op geen enkel streamingplatform te vinden, behalve op Tidal. Ook ontbraken zijn grootste hits op YouTube. Prince, die gisteren op 57-jarige leeftijd overleed, beschreef het internet ‘als een voorbijgaand fenomeen’.

Media

Brancheorganisaties: thuiskopieheffing moet op de schop

Brancheorganisaties NLkabel, Nederland ICT en FIAR CE willen af van de kopieerheffing nu steeds meer consumenten gebruik maken van streamingdiensten.

Entertainment

Weer terugloop verkoop e-books

Voor het tweede kwartaal op rij is een daling zichtbaar in de e-bookverkoop. Lenen van e-books via de bibliotheek steeg daarentegen met 110 procent ten opzichte van 2015.

Publishing

Amsterdam krijgt groots e-sport evenement

ESL, ’s werelds grootste e-sportsbedrijf, gaat kampioenschappen organiseren in de Amsterdam ArenA. Daarmee krijgt de Benelux een officieel ESL kampioenschap.

Entertainment

Suzan Harens benoemd tot Commercial Director Women Domain

Maandag 2 mei start Suzan Harens bij Sanoma als Commercial Director Women Domain. In deze functie richt zij zich primair op het uitbouwen van de commerciële activiteiten binnen het Vrouwendomein van Sanoma SBS met o.a. de merken Libelle, Margriet en Viva. Daarnaast zal zij het bijbehorende salesteam aansturen.

Publishing

Bijna een vijfde Nederlandse huishoudens heeft Netflix-abonnement

Bijna een vijfde van alle Nederlandse huishoudens had aan het einde van het eerste kwartaal van 2016 een abonnement op Netflix. Dat is fors meer dan de 15 procent geabonneerde huishoudens in het eerste kwartaal van 2015, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper.

Entertainment

Vlogger Nanne Meijer raakt YouTube-kanaal kwijt

Vlogger Nanne Meijer is als gevolg van een rechtenkwestie zijn YouTube-kanaal kwijtgeraakt. Dat meldt Spreekbuis. Zijn kanaal valt onder het Multi Channel Network van RTL Nederland.

Entertainment

Groei Netflix lijkt te verzwakken

De koers van het aandeel Netflix maakte zojuist een diepe duik na tegenvallende verwachtingen voor het komende kwartaal. Netflix rekent op een groei van ‘slechts’ 2 miljoen internationale abonnees in plaats van de door analisten verwachte 3,45 miljoen.

Entertainment

Candy Crush Saga op ruim een vijfde Nederlandse smartphones

De top drie smartphone game-apps in Nederland zijn Candy Crush Saga, Wordfeud en Candy Crush Soda Saga. De app Candy Crush Saga is geïnstalleerd op 22 procent van de Nederlandse smartphones, omgerekend zijn dat bijna 2,6 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Entertainment

New York Times investeert 50 miljoen dollar in digitale expansie

De New York Times trekt 50 miljoen dollar uit voor internationale digitale uitbreiding. Daartoe wordt een nieuwe tak in het leven geroepen, NTY Global. De uitgever rekent op een verdubbeling van de digitale inkomsten.

Publishing

Slechts 1 procent van Nederlanders heeft VR-apparaat

Zo’n 8 procent van de Nederlanders heeft al wel eens gebruik gemaakt van een apparaat om virtual reality (VR) mee te ervaren. Toch heeft niet meer dan 1 procent zelf een al virtual reality apparaat, zo blijkt uit een meting van het Consumer Panel uit februari 2016.

Entertainment

Programmatic advertising: zo snel mogelijk ook gewoon op de buis

Wanneer we spreken van programmatic, leggen we vaak automatisch de link met display advertising – wat begrijpelijk is gezien deze machtspositie op de markt. In 2015 bedroegen de digitale advertentie-uitgaven in Nederland een indrukwekkende €187 miljoen omzet, en dit blijft maar stijgen.