More stories

NBCUniversal start geprogrammeerde advertentieverkoop

Het Amerikaanse tv-netwerk NBCUniversal gaat zijn digitale advertenties voor online display en mobiel geprogrammeerd verkopen via een eigen platform NBCUx. Het is het eerste grote Amerikaanse tv-station dat de technologie adopteert.

Marketing

Amerikaanse Fox zet mes in John de Mols Utopia

Het Amerikaanse netwerk Fox brengt John de Mols multimediaspektakel Utopia alleen nog op vrijdag op de buis. Het slot op dinsdag komt te vervallen.

Entertainment

Digitale strategie New York Times werkt niet: 100 ontslagen

De New York Times zet honderd mensen op straat aangezien het onvoldoende digitale abonnementen verkoopt via losse apps. Vier maanden na de lancering wordt de opinie-app alweer stopgezet.

Media

NRC laat nieuwe webwinkel bouwen

Internetbureau Redkiwi bouwt de nieuwe webshop van NRC. Dat wordt gerealiseerd met de webshop Magento Enterprise. Dit najaar gaat de webwinkel live.

E-commerce

Mediabestedingen eerste helft 2014: internet wint, print verliest

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in de eerste helft van 2014 met 3,7 procent gestegen tot 1,8 miljard euro, boven het Europees gemiddelde. Onder impuls van een voorzichtig herstellende economie lieten alle mediumtypen, behalve print, een zeer sterke groei zien. Internet noteerde met 13,6 procent zelfs dubbelcijferige groei.

Marketing

Consumentenbond laakt privacybeleid fabrikanten smart tv’s

De informatie over het bijhouden van het kijkgedrag bij smart tv’s is meestal verstopt in ellenlange, juridisch geformuleerde teksten. De Consumentenbond wil dat de tv-fabrikanten duidelijk zijn over hetgeen ze monitoren en wat ze daarmee doen.

Legal

Volkskrant lanceert nieuwe site deze week

De Volkskrant lanceert donderdag zijn nieuwe site. Een ‘publieke preview’ van het vernieuwde Volkskrant.nl is vanaf dinsdagochtend te bekijken. De volledige krant komt daarmee online, maar een deel verhuist achter de betaalmuur.

Media

Staatssecretaris Sanders overweegt verruiming internetreclame omroepen

Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Sander Dekker suggereert in een brief aan de Tweede Kamer om de huidige regelgeving voor reclame op internet voor publieke en commerciële omroep opnieuw tegen het licht te houden nu media convergeren en er wellicht mogelijkheden komen voor de publieke omroep om zijn eigen inkomsten te verhogen.

Media

Waarom iedereen moet weten wie Shane Smith is

De kans bestaat dat je al weet dat Shane Smith de mede-oprichter en CEO van VICE is. En dat VICE onlangs gewaardeerd werd op 2,5 miljard dollar, events organiseert met onder anderen Daft Punk, David Bowie en Florence and the Machine. Dat risico neem ik. Ik wist dit namelijk allemaal nog niet. Daarom leg ik uit, voor wie het ook nog niet wist, waarom Shane Smith een naam is om te onthouden.

Creative

Uitgeverij van de Toekomst wisselend succes

Van de 33 mediabedrijven die deelnamen aan de tweede editie van het project Uitgeverij van de Toekomst hebben er slechts twee hun doelstellingen niet behaald. Dat blijkt uit een afsluitend rapport over het project dat deze week is verschenen. Gezamenlijk innoveren bleek echter moeilijker dan individueel een innovatieproject uitvoeren.

Innovatie

Talpa gaat produceren voor Tencent Video in China

Producent Talpa van John de Mol wordt leverancier van content voor Tencent Video, het online videoplatform van de Chinese onderneming. Vanaf volgend jaar wordt een realityprogramma uitgezonden.

Media

Digitale kiosk Myjour start B2B-wederverkoopdienst voor artikelen

Digitale kiosk Myjour.com, het online platform voor het lezen van losse artikelen, start volgende maand in samenwerking met TPO Magazine een wederverkoopdienst van artikelen voor de business-to-business markt. Uitgevers en auteurs bieden hun content aan in Myjour voor herpublicatie. Hiermee is het voor bedrijven, overheden en overige contentcurators eenvoudig om artikelen te kopen voor gebruik in eigen media.

B2B Digital

Dagan Cohen start ‘Twitter Gemist’

Dagan Cohen, oprichter van Upload Cinema, heeft een nieuwe startup SAAM gelanceerd, een online dienst die televisie en Twitter bij elkaar brengt in één scherm. Gisteren werd de nieuwe dienst getoond op het Cross Media Café in Hilversum.

Media

Kranten groeien digitaal

De digitale oplages van de landelijke dagbladen stijgen verder. Dat blijkt uit de gisteren gepresenteerde cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing. De groei gaat ten koste van de gedrukte oplage.

Media

SBS en Talpa lanceren nieuw crossmediaal spektakel Is This Love?

SBS en Talpa lanceren dit najaar een volgend multimediaformaat naast Utopia in de vooravond. Net als Utopia zal het nieuwe datingprogramma Is This Love? vierentwintig uur per dag te volgen zijn via internet en televisie.

Media