More stories

Premium

Markt voor mobiele games verkeert in zwaar weer

De (Amerikaanse) markt voor mobiele games staat onder druk. Het aantal downloads in de eerste helft van 2022 daalde flink, de omzet ging met 9,6 procent omlaag.

Entertainment
Premium

Uniforme HBO Max / Discovery + streamingdienst arriveert volgend jaar

Warner Bros. Discovery gaat de streamingdiensten HBO Max en Discovery+ combineren. Vanaf volgend jaar zomer zal de gefuseerde dienst beschikbaar zijn in de vorm van een betaald en een gratis abonnement met reclame.

Entertainment
Premium

RTL Group rapporteert recordomzet en 4,5 miljoen betalende streamingabonnees

RTL ziet het aantal betalende abonnees voor de streamingdiensten van RTL Group in Duitsland en Nederland flink toenemen. In het afgelopen half jaar groeide het aantal gebruikers met 4,5 miljoen. De streamingomzet steeg met 21,5 procent naar 130 miljoen euro.

Media
Premium

Resultaten Activision Blizzard vallen tegen

Gamebedrijf Activision Blizzard heeft in het tweede kwartaal lagere resultaten geboekt, onder meer vanwege tegenvallende inkomsten uit het spel Call of Duty.

Entertainment
Premium

Twitter Blue wordt duurder

Twitter verhoogt de prijs van Twitter Blue, een betaalde dienst die werd vorig jaar in verschillende landen werd gelanceerd voor 2,99 dollar per maand,

Twitter/X
Premium

TikTok wil muziekmarkt betreden

TikTok is van plan om de muziekmarkt te betreden. Dat is af te leiden uit een aanvraag die het bedrijf in de VS heeft ingediend voor de handelsnaam Tik Tok Music.

Entertainment
Premium

Uitlening e-books en luisterboeken gedaald

Het aantal uitleningen van e-books bij bibliotheken daalde ondanks een groter aanbod met 4 procent. In 2021 werden luisterboeken vergeleken met een jaar eerder 25 procent minder vaak gedownload, zo blijkt uit onderzoek van het CBS en de KB, nationale bibliotheek.

Media
Premium

Google introduceert voor Nederlandse uitgevers nieuwe tool

Google introduceert voor Nederlandse uitgevers een nieuwe tool Extended News Preview (EPN), waarmee het voor uitgevers eenvoudiger wordt om te bepalen welk nieuws Google indexeert.

Media
Premium

Omzet Vivendi naar 4,8 miljard euro in eerste jaarhelft

Mediabedrijf Vivendi realiseerde in de eerste zes maanden van het jaar een omzet van 4,8 miljard euro, bijna 11 procent meer dan een jaar geleden. Het handelsresultaat kwam ook flink hoger uit, op 412 miljoen.

Media
Premium

Spotify verkoopt aanzienlijk meer reclame

Het aantal maandelijks actieve gebruikers van Spotify steeg in het tweede kwartaal van 385 miljoen naar 433 miljoen. Het aantal betaalde gebruikers bedraagt nu zo’n 188 miljoen tegen 165 miljoen een jaar eerder. Zij zorgden voor een omzet van 2,5 miljard euro, vijf procent meer dan een jaar geleden.

Entertainment
Premium

Geen boe­te voor Voet­balTV

VoetbalTV hoeft van de Raad van State geen boete te betalen voor het verwerken van persoonsgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens had boete van 575.000 euro in 2020 opgelegd, omdat VoetbalTV volgens de autoriteit geen ‘gerechtvaardigd belang’ had voor het verwerken van de gegevens. Een en ander zou in strijd zijn met de Algemene verordening gegevensbescherming.

Legal
Premium

Tour de France online goed bekeken

Online scoort de Tour de France bij de NOS zeer goed. De Tour site is ongeveer 2,2 miljoen keer bezocht. In totaal is er ruim 5,4 miljoen keer een livestream gestart. Nog niet eerder werd de Tour de France-livestream zo veel bekeken.

Media
Premium

Russische zoekmachines moeten gebruikers Wikipedia waarschuwen

Russische zoekmachines zullen Wikipedia-gebruikers moeten informeren dat de online encyclopedie ‘nepnieuws’ verspreidt over de invasie van Oekraïne, zo heeft de mediatoezichthouder Rozkomnadoz bepaald.

Media
Premium

FM frequenties moeten opnieuw worden aangeboden

De verlengde verdeling van de FM-frequenties door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is van de baan. De rechtbank van Rotterdam heeft een streep gezet door de noodverlenging van drie jaar voor commerciële FM-frequenties.

Media
Premium

Netflix verliest minder klanten dan verwacht

Netflix verliest nog steeds abonnees, bijna 1 miljoen in het tweede kwartaal, maar het waren er minder dan voorspeld. Bovendien verwacht Netflix weer klantengroei in het derde kwartaal.

Entertainment