More stories

Premium

Online omzet 13,5 procent hoger

De online omzet lag in mei 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 10 procent meer omgezet, meldt CBS.

E-commerce

Tommy Hilfiger lanceert mobile based loyaltyprogramma

Tommy Hilfiger heeft met MYTOMMY een nieuw loyaltyprogramma gelanceerd. Extra bijzonder is dat het er veel van weg heeft dat Nederland als pilotland wordt gebruikt. In het programma staat de MYTOMMY app centraal. Er wordt geen gebruik gemaakt van een fysieke pas, zoals veel retailers doen.  

Customer Loyalty

Pilotwinkel Albert Heijn Hoofddorp krijgt vervolg

De pilotwinkel van Albert Heijn in Hoofddorp krijgt een vervolg. Na de zomer worden nog eens 24 van dergelijke winkels geopend, twaalf door zelfstandige ondernemers.

Food

Tweede Amazon Go in Seattle

Amazon opent een tweede Amazon Go-winkel in Seattle en wel in het onlangs geopende Madison Center. De winkel wordt veel groter dan de eerste.

Food

Criteo in retailmedia bij Otto Group

Duitslands op een na grootste e-commercepartij, Otto Group, sluit een samenwerkingsverband met Criteo. De webwinkel wil meer geld gaan verdienen aan reclame in de schappen en klantprofielen.

Online advertising

5 tips voor een effectieve programmatic e-commerce-campagne

Consumeren doen we al veel online. Wellicht dat we dit in de toekomst via een Google of Amazon assistent in huis doen, maar voorlopig gaat dit nog via de vele schermen waarmee we ons omgeven. En het gaat snel, vorig jaar was er een omzetstijging van webwinkels van 19.5% waarbij zelfs de bedrijven zonder fysiek pand relatief harder in omzet stegen. Het is de bekende switch van fysiek naar online met een trend die jaar op jaar doorzet (CBS, 2018).

Programmatic

Ook H&M begint met marktplaatsconcept voor outlet

H&M Group waagt zich voor het eerst aan een marktplaatsconcept. Het moederbedrijf van de bekende kledingwinkels is afgelopen maand zowel online als in de winkelstraat een outlet gestart waar niet alleen eigen producten, maar ook die van anderen worden verkocht.

Marketplaces

Wijnbeurs-sommeliers geven persoonlijk wijnadvies via website en e-mail

Elke webshop worstelt met het probleem dat je online niet hetzelfde serviceniveau kunt bieden als in een fysieke winkel. Zo ook Wijnbeurs, dat voor de uitdaging stond om online bezoekers wegwijs te maken in het assortiment van vierhonderd wijnen. “Door de kanalen website en e-mail slim te personaliseren met onze eigen kennis van de klant, hebben we de conversie flink kunnen verhogen,” vertelt Karin Castenmiller, manager E-commerce van Wijnbeurs.

E-mailmarketing

Nieuwe aandeelhouder MediaMarkt

Het Duitse telecombedrijf freenet verwerft voor ongeveer een kwart miljard euro een belang van tien procent in CECONOMY, het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn.

Retail

Vraagexplosie e-inkdisplay in retail

Het bedrijf E-Ink uit Taiwan verkoopt dit jaar voor het eerst meer displays voor de retail dan voor e-bookreaders. Een teken van grote verandering in de winkels, denkt topman Johnson Lee.

Retail

Robert Kuiper (Brandnew): ‘Online is een keihard spel van euro’s’

“De winkel en de online-ervaring moeten naadloos op elkaar aansluiten,” zegt Robert Kuijper, eigenaar van branddesignbureau Brandnew, tegen 7 Ditches. Brandnew werkt vooral voor A-merken en retailers. “Online gaat over prijs en gemak, terwijl offline over experience gaat. Online is echt een andere business, vraagt een ander business- en verdienmodel én het is echt complex. Zorg dat je winkel terugkomt in je onlinepropositie. Dat kan in uitstraling of de manier van afleveren. Online is een keihard spel van euro’s: zo snel mogelijk voor zo min mogelijk kosten.”

Retail

Crossbordermarketing in China. Waar start je?

Met een e-commerce waarde groter dan US, UK, Japan, Duitsland en Frankrijk bij elkaar, is China de grootste cross-border markt ter wereld. Daarnaast blijkt uit een recent Ad Spend rapport dat de advertentiemarkt in China naar verwachting 6,5% zal groeien in 2018 tot 630 miljard RMB en daarmee 16,2% van de wereldwijde advertentie-investeringen vertegenwoordigd. Niet gek dat China voor veel bedrijven een enorm aantrekkelijke vijver is om in te vissen. Dus je hengel uitgooien en wachten totdat de Chinese consument hapt? Nee. De vorm van de vijver is anders, net als het water en de vissen die je wilt vangen. Je merk naar de Chinese markt brengen kan dus veel opleveren maar zorg dat je eerst je huiswerk doet. Wij vroegen Eve Lo, Chief Strategy Officer bij Isobar China, naar haar tips om als merk succesvol te zijn in China.

Cross Border

Groei e-commerce HEMA vlakt af

De groei van e-commerceomzet van HEMA is afgelopen jaar bijna gehalveerd. Niettemin hebben digitale investeringen nog steeds prioriteiten, alsmede geografische expansie in Duitsland.

Retail

HEMA wil online bestellingen in twee uur leveren vanuit winkel

HEMA hoopt binnenkort online bestellingen binnen twee uur te kunnen leveren vanuit de winkel. Dit vertelt Head of E-commerce Raph Schröder op E-commerce Live!. De click & collect-service wordt steeds belangrijker voor het bedrijf. Ruim een kwart van de orders wordt al in één van de vestigingen afgehaald.

Fulfillment

Gap en andere retailers in de abonnementen: wie spreken ze aan?

Modebedrijf Gap heeft besloten de abonnementsdienst op kleding uit te breiden. Net als Gap zien behalve typische e-commercebedrijven ook traditionele retailmerken toekomst in deze ‘subscription commerce’. Wie denken ze ermee aan te spreken?

Fashion