More stories

Kledingretail stimuleert RFID gebruik

De RFID-markt begint na jaren van stagnatie eindelijk van de grond te komen, en de belangrijkste stimulans komt van de kledingretail. Dat concludeert IDTechEx, dat de markt dit jaar schat op 9,2 miljard dollar, tegen 7 miljard in 2012.

E-commerce

Zwaar weer voor franchise in omnichannel retail

Ik mocht een paar maanden geleden met een groep van circa vijftien franchise-nemers de stormachtige ontwikkelingen binnen retail bespreken. Er zaten vooral franchisers van AH, Jumbo en Plus rond de tafel. Na veel intensieve retailjaren ben ik eigenlijk best van dit type ondernemer gaan houden. Niets ten nadele van filiaalmanagers, die er ook vaak echt voor gaan, maar bij franchisers heb ik meestal toch het gevoel dat ze net een tandje dieper gaan. Knokken voor zeer hoge klanttevredenheid én knokken voor hun eigen portemonnee natuurlijk. Voor deze ondernemers zijn heftige tijden aangebroken. Omnichannel retail en franchise: Kan die combi in de toekomst überhaupt overleven ?

E-commerce

Zalando opent shop-in-shops

Twee kledingfabrikanten krijgen hun eigen pui op de internationale Zalandosites. De winkels, zogeheten brandshops, van Topshop en Topman bevatten iedere twee weken nieuw assortiment.

E-commerce

Amazon: Winst in Amerika, verlies buitenland

Amazon verdient geld op zijn Amerikaanse activiteiten, maar blijft operationeel rode cijfers schrijven in het buitenland. De investeringen buiten de thuismarkt zorgen daar wel voor dubbelcijferige groei.

E-commerce

Column: Ook de grote jongens moeten op hun tellen passen

De shake-outfase in online retail is volop aan de gang. Terwijl de markt gaat voor een verdubbeling van de omzet in 2018 is het merendeel van de pure players echter niet eens in staat om winst te maken. En dus verdwijnen de eerste webshops al van het digitale toneel.

E-commerce

Zalando zet rem op reclamebestedingen

Voor het tweede jaar achter elkaar geeft Zalando tientallen procenten minder uit aan reclame op zijn grootste markt, Duitsland. Dat gaat niet ten koste van de verkoopcijfers.

E-commerce

Phone House gaat voor omnichannel strategie

Nederlands grootste onafhankelijke telecomretailer Phone House kondigde vandaag 200 ontslagen aan. Vijftig winkels gaan sluiten. Er komt echter een omnichannel strategie voor in de plaats.

E-commerce

Phone House sluit 50 winkels (update)

Retailketen The Phone House gaat 50 van zijn ongeveer 160 winkels sluiten en meer dan 200 mensen ontslaan. Dat schrijft Tweakers op basis van anonieme bronnen. Het bedrijf heeft de sluiting tegenover De Telegraaf bevestigd.

E-commerce

Topman Unilever krijgt leiding Tesco

Dave Lewis van Unilever Personal Care wordt per 1 oktober de nieuwe baas van Tesco, wiens digitale strategie als voorbeeld voor veel supermarkten geldt.

E-commerce

‘Metro wil af van Media Markt en Saturn’

Het Duitse retailconcern Metro zet de elektronicaketens Media Markt en Saturn in de etalage. Het bedrijf heeft volgens persbureau Bloomberg Deutsche Bank ingehuurd om te kijken naar de mogelijkheden voor een verkoop, een splitsing of een beursgang van Media-Saturn.

E-commerce

Winkels vanHaren krijgen ‘fluisterende etalages’

vanHaren gaat in zijn vestigingen in Amsterdam en Breda experimenteren met sonar techniek. Daarbij kunnen via winkelruiten of andere oppervlakten reclameboodschappen worden weergegeven. Dat meldt Retailnews.

Conversie

Alle Zara-winkels krijgen RFID

Retailbedrijf Inditex, bekend van kleding- en webwinkel Zara en Pull & Bear, gaat RFID toepassen om zijn supply chain te stroomlijnen. De technologie is al geïmplementeerd in 700 Zara winkels en in 2016 moeten alle winkels zijn voorzien.

Fulfillment

Computerwinkels veren weer op

De omzet van winkeliers in computers en software steeg fors in de eerste vier maanden van dit jaar. Deze stijging volgt na een periode van bijna tweeënhalf jaar waarin de omzet daalde. In april lag de omzet zelfs 47 procent hoger dan een jaar eerder, meldt het CBS. Mede hierdoor noteerden de winkels in consumentenelektronica in de eerste vier maanden van 2014 een omzetstijging.

Retail

Walmart begint online marktplaats voor leveranciers

Het grote Amerikaanse warenhuis Walmart begint een eigen advertentiemarktplaats, maar dan alleen voor zijn leveranciers. Via Walmart Exchange kunnen zij advertenties inkopen, maar ook gegevens uit onder meer sociale media raadplegen.

Analytics

Yourzine publiceert confronterend videoplatform

Yourzine lanceert Talking Retail, een actueel videoplatform die als reality check fungeert voor marketeers en directeuren.

E-commerce