More stories

VRT: strijd om aandacht van de kijker wordt digitaal beslist

Iedereen met een smartphone is in potentie een concurrent van tv- en radiozenders. Een mooi programma maken is niet meer genoeg om de aandacht van de kijker of luisteraar te winnen. Voor VRT was dit reden om de digitale activiteiten flink op de schop te nemen, vertelt Johan Rombouts, technical lead and architect digital bij de Vlaamse omroep.  

Strategy

Skyscanner laat user-generated content zien

Skyscanner gaat meer inzetten op user-generated content. Hiertoe heeft de metazoekmachine zelf de startup Twizoo overgenomen en heeft moederbedrijf Ctrip Trip.com gekocht.

Social

Waarom iedere groeiende organisatie een Team Designer wil

Elk​ ​bedrijf​ ​vecht​ ​om​ ​de​ ​beste​ ​mensen​ ​om​ ​projecten​ ​tot​ ​een​ ​succes​ ​te​ ​maken. Maar​ ​hoe​ ​zorg​ ​je​ ​er​ ​nou​ ​voor​ ​dat​ ​je​ ​de​ ​beste​ ​mensen​ ​vindt,​ ​de​ ​juiste​ ​mensen aanhaakt​ ​en​ ​dat​ ​je​ ​ook​ ​echt​ ​intern​ ​de​ ​digitale​ ​capaciteit​ ​opbouwt​ ​die​ ​‘digital’ onderdeel​ ​maakt​ ​van​ ​je​ ​bedrijfsvoering​ ​en​ ​cultuur?​ ​Daar​ ​heb​ ​je een​ ​Team​ ​Designer​ ​voor nodig.

Recruitment
Premium

Vivat lanceert nieuwe online verzekeraar

Verzekeraar Vivat lanceert onder de naam nowGo een nieuw digitaal label voor auto-, inboedel- en reisverzekering.

Digital Agencies

Kuldip Singh (Innogy): technologie en data zijn gamechangers

Nieuwe digitale technologieën als kunstmatige intelligentie, blockchain en robotics zullen de komende jaren instrumenteel zijn in het transformeren van de energiemarkt. Digitalisering is een van de strategische pijlers binnen innogy, waarmee ze de overstap naar verduurzaming en decentrale energieopwekking wil versnellen. Kuldip Singh, Digital Director bij Innogy Retail International, vertelt hoe een digitale en datagedreven strategie tot stand komt en wat de organisatorische implicaties en ervaringen zijn bij innogy. In Nederland zijn Essent, energiedirect.nl en Powerhouse onderdeel van innogy. 

Service Design

Van traditionele retail naar e-commerce – welke lessen leerde Bugaboo?

Voor het high-end kinderwagenmerk Bugaboo was de introductie van de nieuwe kofferlijn de Bugaboo Boxer reden om de stap te zetten van een traditionele retaibenadering naar digitale transformatie. Ronald van Drunen, director e-Business vertelt over de lessen die daarbij werden geleerd.

E-commerce
Premium

Betaalmuur verdeelt Europese media

Voor de ene online uitgever is de betaalmuur een gruwel, de ander (her)introduceert er juist één. Onderzoek onder 171 uitgevers laat zien hoe er in Europa mee wordt omgegaan. Net iets meer dan de helft van de uitgevers biedt alle inhoud gratis aan en leeft van bijvoorbeeld reclame-inkomsten.

Payment

ING opent fintechfonds met 300 miljoen euro

ING lanceert een nieuw investeringsfonds onder de naam ING Ventures om daarmee in fintechbedrijven te participeren. Bij aanvang bevat het 300 miljoen euro aan beschikbaar kapitaal.

Strategy

Column: American Made

In 2016 ging het heel goed met de Nederlandse bioscopen. Zo steeg het aantal bezoekers met vier procent naar ruim 34 miljoen Nederlanders en werd er opgeteld bijna 290 miljoen euro aan tickets verkocht. Gezien de enorme groei die Netflix in ons land doormaakt, is dat op z’n minst opmerkelijk te noemen. Zet je de bioscoopcijfers ook nog eens af tegen het dalend aantal tv-aansluitingen en de vijftig procent minder winst en vier procent lagere reclameomzet van RTL Nederland, dan vraag je je af wat hun succesformule is.

Customer Experience

Killing Marketing: Hoe innovatieve bedrijven marketingkosten omzetten in winst

De manier waarop we consumeren en merken behandelen is fundamenteel veranderd, maar organisaties en marketeers hebben zich nauwelijks aangepast. Marketeers zijn voor hun campagnes nog steeds afhankelijk van de relatie die uitgevers hebben met de beoogde doelgroep. Het advertisingmodel, waarmee we via push advertising de doelgroep willen bereiken en daarvoor ruimte huren bij uitgevers, is achterhaald. De auteurs van Killing Marketing laten zien dat we de verkeerde kant op hebben gekeken.

Strategy

Een krachtig storytellingmiddel? Kleur

Onze hersenen hebben kleur al waargenomen voordat we vormgeving, nummers en woorden hebben gezien. Kleur is daarom één van de meest krachtige middelen als het gaat om storytelling. Met het juiste kleurgebruik kun je je kijkers sturen, een bepaalde emotie laten voelen en zelfs hun bloeddruk en hartslag verhogen.

Web-design

‘Door innovatie in marketingmix raakt P van prijs ondergesneeuwd’

Er wordt doorgaans te weinig of te laat nagedacht over de prijsstelling van producten. Dat gaat tot problemen leiden zodra dynamisch prijzen in meer sectoren de standaard wordt. Dit denkt Onno Oldeman, Managing Partner bij Simon-Kucher & Partners. Zolang dit een ondergeschoven kindje blijft in bijvoorbeeld innovatietrajecten, zal het lastig zijn goed mee te komen in die dynamiek.

Strategy

Pestana Hotel Group: ‘Digitale transformatie begint en eindigt bij de reiziger’

Digitaliseren heeft alleen zin als je de klantbeleving ermee verbetert, vindt directeur Digital Luis Monteiro van de Pestana Hotel Group. Tijdens eTravel Europe deelde hij zijn blauwdruk voor digitale transformatie. “Technologie kan alles, maar wees voorzichtig waar je het voor gebruikt.”

Strategy

Continue innovatie vraagt om analytics in HR

Achter iedere bedrijfsinnovatie of verandering schuilt een implicatie voor de mensen die er werken. Niet zelden wordt dat echter vergeten. Analytics kunnen HR helpen bij de beoogde cultuurverandering.

Analytics

Vier consumententrends die elke digital transformer moet kennen voor 2018- eDay

Veelal is bij trends het aja-effect groter dan het aha-effect: de meeste ken je al. Maar David Mattin, head of trends & insights bij TrendWatching, wist nog echt verrassen met zijn nieuwigheden voor 2018 tijdens de dertiende eDay van Emerce. Mattin presenteerde het publiek van eDay vier nieuwe consumententrends voor 2018 die iedere zichzelf respecterende digitale transformer op zijn netvlies moet hebben om de volgende innovatieve dienst, platform, businessmodel of app tot een succes te maken.

Strategy