More stories

Vier handvatten voor een sterk digitaal concept

Digitale groei staat bij veel organisaties hoog op de agenda. Tegelijkertijd is het een uitdaging om te bepalen op welk digitaal concept je als organisatie inzet en is het de vraag of dat concept daadwerkelijk succesvol zal zijn. Als marketing manager kun je de kans op succes vergroten door het concept voor digitale groei te onderbouwen en waar mogelijk te versterken. Dit artikel biedt daarvoor vier handvatten.

Strategy

Blockchain: geen geleidelijke verandering, een aardverschuiving

Denk je eens in dat er een moment komt waarop technologie jouw baan geheel overbodig maakt, dat op een dag het vertrouwen waar financiële instellingen decennialang aan hebben gewerkt in luttele seconden kan worden gereconstrueerd door gebruik te maken van digitale middelen, dat er een door anonieme onbekenden ontwikkeld systeem bestaat dat meer veiligheid, snelheid en transparantie in de financiële wereld mogelijk maakt dan ooit tevoren. Sciencefiction? Absoluut niet. Dat moment is nu. Die dag is vandaag. Dat systeem is de blockchain. Zet je schrap. Zoals internet onze manier van communiceren en informatie delen heeft veranderd, zo verandert de blockchain ons idee van wat waarde is en vertrouwen. De financiële wereld staat straks op zijn kop.

Disruptie

Maakindustrie Nederland: nieuwe technologie adopteren of afhaken

3D-printing, connected machines, over the shoulder-monitoring, en robotics zoals drones. Het is allemaal ‘smart’, en het resultaat van diverse doorbraaktechnologieën. Hoe spelen bedrijven in op de vierde industriële revolutie? Welke kansen pakken ze?

Disruptie

Tech trends uit de Mirabeau Summer 2015 Tech Radar

Innovatieve oplossingen en technologie gaan hand in hand. Bij Mirabeau zijn we gek op technologie. We staan ermee op en gaan ermee naar bed. Onze scherpste geesten komen twee keer per jaar bij elkaar om te bespreken hoe het ervoor staat met technologie en tooling. De sessies resulteren in een up-to-date Tech Radar waarin we bepalen welke technologie we in gaan zetten, nader onderzoek verdient of verouderd is.

Strategy

Het Internet of Me: wat zijn de kansen en gevolgen?

Bijna alle Nederlanders hebben een pc, tablet of smartphone. Bezitters van één of meer van deze apparaten zijn gemiddeld 77 uur per maand actief met browsen en apps. Het internet verandert steeds meer in het ‘ikternet’: een digitale wereld waarin gebruikers de regie pakken over hun gepersonaliseerde producten, diensten en informatie. Met een collega van The Internet of Me ging ik in gesprek over de kansen en gevolgen van dit innovatiethema.

Disruptie

Onderzoek: de transformatie van de marketingrol

Marketeers hebben hun baan de afgelopen tien jaar zien transformeren. En de komende jaren wordt opnieuw een radicale verandering gevraagd. Maar liefst 87 procent van de West-Europese marketeers vindt dat zijn marketingorganisatie binnen drie tot vijf jaar moet veranderen om aan te blijven sluiten bij de needs of the business.

Strategy

Wipro Digital koopt Designit

Wipro Digital wordt een significante Europese speler in de online sector met de overname van Designit uit Denemarken. De Denen zijn internationaal bekend om hun strategische ontwerp, design- en UX-kennis.

Customer Experience

Het Internet of Things en de rol van je bedrijf

Er zijn al meer geconnecteerde apparaten op de wereld dan mensen. Maar dat is een schijntje van wat men verwacht in 2020: 50 miljard geconnecteerde apparaten; gemiddeld ongeveer acht per persoon. Deze geconnecteerde apparaten hebben te maken met alle aspecten van ons dagelijks leven: de meest voor de hand liggende zijn de geconnecteerde auto en huis, maar denk ook aan gezondheidstoepassingen. Wat betekent dit voor bedrijven?

Internet of Things

Aantal CDO’s neemt rap toe

De digitale transformatie is een feit en bedrijven maken daarom in rap tempo plaats voor de positie van een Chief Digital Officer (CDO). Waren er in 2014 nog 1.000 CDO’s wereldwijd, nu zijn het er al 2.000. Een verviervoudiging in vergelijking met 2013 en een stijging van 800 procent sinds 2012.

Strategy

De nieuwe marketeer: welke skills heeft hij/zij nodig? (4)

Marketeers hebben hun banen in de afgelopen periode sterk zien veranderen. De transformatie is nog steeds in volle gang, sterker, het gaat nu nog sneller dan voorheen. Volgens recent onderzoek ‘The rise of the marketer’ van The Economist Intelligence Unit onder 478 high-level marketing executives wereldwijd, zegt meer dan 80 procent dat marketing geherstructureerd moet worden om de business beter te kunnen ondersteunen. En 29 procent van deze groep ziet deze transformatie als zeer urgent.

Strategy

Weg naar nieuw bedrijfsmodel in creatieve sector vaak hobbelig

De creatieve sector – zelf continu bezig met innovatie van eigen producten en diensten – blijkt zelf helemaal niet goed te zijn in het vernieuwen van het eigen business model. De artistieke aspecten van een bedrijf krijgen doorgaans meer aandacht dan aan de zakelijke kant. Dat stelt Maria Rita Micheli (Erasmus Universiteit) in haar promotieonderzoek, waarop zij recentelijk promoveerde.

Strategy

Tweede Kamer stemt in met digitalisering procedures hoger beroep en cassatie

De Tweede Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel dat digitalisering van procedures in hoger beroep en cassatie mogelijk maakt.

Innovatie

Philips levert hoogleraar Digital fabrication

Philips levert een bijzonder hoogleraar Digital fabrication aan de Universiteit van Groningen. De Rijksuniversiteit Groningen en het Noordelijke bedrijfsleven slaan de handen verder ineen om de slimme product-creatie en dienstverlening (smart industries) van de toekomst te ontwerpen.

Grote ondernemingen worstelen met hun digitale strategie

Grote ondernemingen ondervinden wereldwijd aanzienlijke problemen met het vormgeven van hun digitale strategie. Hoewel digitale innovatie de bestuursagenda van de bedrijven in het algemeen beheerst, hebben de ondernemingen moeite om hun strategie hieraan aan te passen. Dit blijkt uit de CIO Survey 2015 van Harvey Nash en KPMG. Aan het onderzoek werkten wereldwijd bijna 4.000 CIO’s mee.

Strategy

De Chief Digital Officer: heilige graal of tijdelijke hype?

De nieuwe bestuursfunctie Chief Digital Officer (CDO) is populairder dan ooit. Het afgelopen jaar verdubbelde het aantal bedrijven met een directeur digital in haar directie en onlangs benoemde president Obama een CDO in het een het Witte Huis. Wat maakt deze relatief nieuwe directiefunctie zo gewild? En is het een blijvend fenomeen? Want is digitale transformatie niet te belangrijk om aan één persoon op te hangen?

Strategy