More stories

Tesla versus Netflix: past een abonnementsmodel bij jouw bedrijf?

Is een subscription model de natte droom voor iedere marketeer? Een stabiele stroom van inkomsten doordat alle abonnees een vast bedrag per maand betalen, en een grote groep gelukkige gebruikers die allemaal vol plezier profiteren van de functionaliteiten van jouw dienst, zonder het daadwerkelijk te bezitten. Het klinkt geweldig. Echter, niet in alle situaties. Voordat je je business model omgooit is het goed om eerst te bepalen of een subscription model wel van toegevoegde waarde is. Daarom in dit artikel een vergelijk, met als uitgangspunt twee merken waar ik met veel plezier klant bij ben en die ik als voorbeelden van innovatie beschouw: Netflix en Tesla.

Strategy

Column: Crowd cultures

Traditionele modehuizen als J.Crew, Gap en Abercrombie & Fitch kijken al jaren tegen dalende omzetcijfers aan. Vooral door de opkomst en populariteit van socialmediaplatformen verkeren ze in zwaar weer. Jonge, kleinere merken krijgen hiermee namelijk – naast een scala aan gratis marketingtools – ook ineens toegang tot een miljoenenpubliek. En dus snoepen zij omzet weg bij fashion-labels die de noodzaak van sociale media nog niet inzien.

Social

Google opent Digitale Werkplaats in Groningen

Google Nederland start nu ook een gratis Digitale Werkplaats in Groningen. Al eerder waren er werkplaatsen in Eindhoven en Nijmegen. Daarnaast is Google ook gestart met online trainingen. De trainingen zijn te volgen voor iedereen die meer wil weten over de mogelijkheden die het internet biedt op het vlak van online groei.

Strategy

BMW overweegt eigen, Europese Uber

Bestuurslid Peter Schwarzenbauer van BMW Group speculeert er hardop op een Europese variant van Uber te willen ontwikkelen.

Start-ups

Meer verzekeraars maken werk van innovatie

Zestig procent van de verzekeraars had in 2015 een aparte afdeling of functie die zich bezighield met innovatie, of is van plan die op te zetten. Het jaar ervoor was dat nog maar veertig procent. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek van het Verbond van Verzekeraars.

Strategy

Investeringen VR nu al naar 1,1 miljard dollar

De investeringen in augmented reality en virtual reality zijn in de eerste twee maanden van 2016 al gestegen naar 1,1 miljard dollar, volgens cijfers van techadviseur Digi-Capital.

Strategy

Twee krachten die je marketingafdeling gaan veranderen

Er zijn op dit moment twee grote krachten aan het werk in het marketingwerkveld. Allereerst richten steeds meer bedrijven zich op de verkoop van abonnementen in plaats van producten. Daarnaast ontstaan er nieuwe manieren klantdata met elkaar te combineren en met de klant in contact te treden vanuit één omgeving. Aan tafel bij verschillende bedrijven met een grote marketingafdeling, zoals de NS, KPN en NewSkool Media, proef ik een overeenkomstige vraag: ‘welk effect gaan deze enorme krachten hebben op het marketingveld?’. Daar heb ik natuurlijk mijn ideeën over, en die deel ik graag met jullie in dit blog.

Strategy

KPN wil meer nadruk leggen op innovatie

De komende jaren zal KPN zich inspannen om opnieuw een aanzienlijke verbetering van de klanttevredenheid te realiseren. De Raad van Bestuur van het telecombedrijf presenteert vandaag, tijdens een Capital Markets Day voor beleggers en analisten, zijn ‘strategische prioriteiten’.

Strategy

Tim Cook (Apple): ‘Nog geen concrete plannen voor auto’

CEO Tim Cook heeft tegenover zakenblad Fortune voor het eerst toegegeven dat Apple werkt aan een auto, maar benadrukt dat het bedrijf nog geen concrete plannen heeft voor productie. Cook spreekt over ‘ideeën, technieken en producten’.

Research and development

Vlaamse digitale onderzoekscentra imec en iMinds gaan fuseren

De Vlaamse onderzoekscentra imec en iMinds gaan fuseren. Er moet een hightech onderzoekscentrum ‘van wereldklasse’ komen voor de digitale economie, zo maakten beide organisaties zojuist bekend.

Research and development

Amazon lanceert 3D Game Engine in de cloud

Ook gaming verschuift naar de cloud en kan de noodzaak voor aparte spelconsoles en -computers op termijn overbodig maken. Amazon lanceert hiertoe Lumberyard, een ontwikkeplatform op AWS met nauwe integraties voor videoplatform Twitch.

Hosting

Virtual reality en spraakherkenning als motiverende leermiddelen

Deviant heeft, naar eigen zeggen als eerste Nederlandse uitgeverij, een bruikbare app ontwikkeld waarmee studenten letterlijk ondergedompeld worden in een virtuele omgeving: de 3D Virtual Interactive Presentation Room (3D VIP Room).

Strategy

‘Always on’-klant vergt meer samenwerking IT en marketing

Wat wil de klant? In theorie kunnen we al zijn gedragingen interpreteren en erop anticiperen, maar in de praktijk komt daar nog weinig van terecht. Bedrijven weten meestal niet hoe ze klantinformatie kunnen inzetten.

Analytics

Onderzoek: slechts zeven procent bedrijven heeft digital first mentaliteit

Weinig organisaties hebben zich ontwikkeld tot digitale organisatie. Een gemiste kans. Want bedrijven die dat wel doen, rapporteren twee keer zo vaak een bovengemiddelde groei, meer winst en hogere klanttevredenheid in vergelijking met de concurrentie.

Strategy

Concept voor maakindustrie in regio Eindhoven kan starten

De ontwikkeling van Brainport Industries Campus in Eindhoven kan beginnen. Eerder deze week ging de Eindhovense gemeenteraad akkoord met het bestemmingsplan voor het eerste cluster, waarbinnen een Fabriek van de Toekomst moet worden gerealiseerd.

Innovatie