Veel Nederlandse bedrijven claimen ‘wereldprimeur’
Nederlandse bedrijven nemen al gauw het woord ‘wereldprimeur’ in de mond als ze een technologische innovatie lanceren. Dat blijkt uit onderzoek van CBS.
Nederlandse bedrijven nemen al gauw het woord ‘wereldprimeur’ in de mond als ze een technologische innovatie lanceren. Dat blijkt uit onderzoek van CBS.
Het wordt wel de vierde industriële revolutie genoemd, de tijd van digitale transformatie waarin we nu leven. Producten worden digitaal, het aantal communicatiekanalen neemt toe en de wensen van de klant veranderen. Samen met alle kansen komt ook de bedreiging van grote buitenlandse techbedrijven die hun investeringen wereldwijd kunnen terugverdienen. De komende jaren zullen voor veel marketingteams in het teken staan van verandering. Maar hoe wordt je succesvol in een tijd van digitale transformatie en hoe blijf je relevant tussen de giganten uit Silicon Valley?
De noodzaak om te veranderen en innoveren is in elke directiekamer wel doorgedrongen, maar het te volgen pad daarnaartoe is vaak nog onhelder. Wanneer je echter de focus legt op het bouwen van de toegevoegde waarde in de beleving van de klant, valt veel op zijn plaats. Service design en agile bieden een ijzersterke combinatie om klantwaarde te maximaliseren en snel en praktisch producten en diensten te ontwikkelen.
T-Mobile Nederland start een nieuw co-creatie platform dat volgens het bedrijf ‘breed toegankelijk is voor het verzamelen van ideeën’. Nog dit jaar krijgen ontwikkelaars via een API toegang tot een beveiligd gedeelte van de T-Mobile IT-omgeving.
De meest innovatieve bedrijven van Silicon Valley, waaronder Nest, Google X en Slack, gebruiken de ‘Design Sprint’ methodiek om razendsnel nieuwe producten te ontwikkelen. Want met een Design Sprint ga je van idee naar een concreet product en het testen met echte gebruikers in vijf dagen. Wie je ook bent en waar je ook werkt – het is tijd om binnen jouw organisatie een Design Sprint te proberen.
Apple investeert een miljard dollar in Didi Chuxing, de Chinese tegenhanger van taxidienst Uber. Topman Tim Cook zegt de investering ‘om verscheidene strategische redenen’ te doen.
Bedrijven hebben moeite de transformatiestrategie echt vorm te geven. Dat zegt KPMG op basis van internationaal onderzoek. Hoewel veel bedrijven zich bewust zijn van de kansen en bedreigingen die op hen afkomen en het proces van transformatie in het algemeen hoog op de agenda staat, komt de daadwerkelijke uitvoering moeizaam tot stand.
Een bedrijf zonder ‘digitale aanwezigheid’ is geen bedrijf van de eenentwintigste eeuw. Denis Doeland helpt ondernemers met internet. Wat betekent het wereldwijde web voor jouw bedrijf? “Internet is heel lang een onderdeel van marketing geweest, maar wordt tegenwoordig gezien als de verbinding tot je klanten. Je fans. Het is een verdienmodel op zich”, zegt hij tegen 7 Ditches TV.
Nederland heeft een te versnipperd innovatiebeleid. Daardoor blijven veel initiatieven te klein om op internationaal niveau de concurrentie aan te gaan, waarschuwt hoogleraar Stedelijke en Regionale Economie Frank van Oort in het FD.
General Motors en Uberconcurrent Lyft beginnen volgend jaar de eerste proeven met zelfrijdende robottaxi’s op de openbare weg.
Veranderen moet. Een beroemde uitspraak van leiderschaps- en changegoeroe Tony Robbins (naar een vergelijkbare uitspraak van Einstein) luidt: “Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.” In een tijd waarin ’s werelds grootste taxiservice (Uber) geen eigen voertuigen bezit, ’s werelds grootste accommodatieservice (Airbnb) geen vastgoed heeft, het grootste mediabedrijf (Facebook) geen content produceert, en ondertussen ook de betaalsector wordt ontwricht door technologie, biedt het verleden bepaald geen betrouwbaar richtsnoer om in de toekomst te kunnen overleven.
De Brabantse universiteiten en hogescholen zetten met ondernemers in op innovatie over de grenzen van sectoren heen. De partners investeren, met steun van de provincie, 1,4 miljoen in de samenwerking.
Het lectoraat Marketing van de Hanzehogeschool Groningen heeft vanuit RAAK-MKB een subsidie toegekend gekregen voor het project Proof of the Pudding. Dit project wil het MKB in de foodsector effectiever betrekken bij productinnovatie.
De suggestie van ASML-topman Peter Wennink om de drie Nederlandse technische universiteiten te fuseren, vindt de top van de Technische Universiteit Eindhoven ‘een brug te ver’. Philips discussieert liever over nieuwe samenwerkingsverbanden, zo laat het bedrijf aan het Eindhovens Dagblad weten.
“We zullen organisaties echt op een andere manier moeten gaan inrichten”, zegt Diana Russo, schrijfster van het boek HR en social media. “Mijn boek gaat niet alleen over hoe je social media kan gebruiken om je HR-vraagstukken te ondersteunen, maar ook over de impact van social media.”