More stories

Denis Doeland: ‘Internet is tegenwoordig een verdienmodel op zich’

Een bedrijf zonder ‘digitale aanwezigheid’ is geen bedrijf van de eenentwintigste eeuw. Denis Doeland helpt ondernemers met internet. Wat betekent het wereldwijde web voor jouw bedrijf? “Internet is heel lang een onderdeel van marketing geweest, maar wordt tegenwoordig gezien als de verbinding tot je klanten. Je fans. Het is een verdienmodel op zich”, zegt hij tegen 7 Ditches TV.

Strategy

‘Innovatiebeleid te versnipperd’

Nederland heeft een te versnipperd innovatiebeleid. Daardoor blijven veel initiatieven te klein om op internationaal niveau de concurrentie aan te gaan, waarschuwt hoogleraar Stedelijke en Regionale Economie Frank van Oort in het FD.

Strategy

GM en Lyft in proef zelfrijdende taxi’s

General Motors en Uberconcurrent Lyft beginnen volgend jaar de eerste proeven met zelfrijdende robottaxi’s op de openbare weg.

Research and development

Design thinking: veranderen? Stap in de schoenen van je klant

Veranderen moet. Een beroemde uitspraak van leiderschaps- en changegoeroe Tony Robbins (naar een vergelijkbare uitspraak van Einstein) luidt: “Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.” In een tijd waarin ’s werelds grootste taxiservice (Uber) geen eigen voertuigen bezit, ’s werelds grootste accommodatieservice (Airbnb) geen vastgoed heeft, het grootste mediabedrijf (Facebook) geen content produceert, en ondertussen ook de betaalsector wordt ontwricht door technologie, biedt het verleden bepaald geen betrouwbaar richtsnoer om in de toekomst te kunnen overleven.

Service Design

Brabant neemt voortouw in creatieve innovatie

De Brabantse universiteiten en hogescholen zetten met ondernemers in op innovatie over de grenzen van sectoren heen. De partners investeren, met steun van de provincie, 1,4 miljoen in de samenwerking.

Strategy

Hanzehogeschool start groot onderzoek naar productinnovatie food

Het lectoraat Marketing van de Hanzehogeschool Groningen heeft vanuit RAAK-MKB een subsidie toegekend gekregen voor het project Proof of the Pudding. Dit project wil het MKB in de foodsector effectiever betrekken bij productinnovatie.

Research and development

‘Voorstel fusie Nederlandse technische universiteiten brug te ver’

De suggestie van ASML-topman Peter Wennink om de drie Nederlandse technische universiteiten te fuseren, vindt de top van de Technische Universiteit Eindhoven ‘een brug te ver’. Philips discussieert liever over nieuwe samenwerkingsverbanden, zo laat het bedrijf aan het Eindhovens Dagblad weten.

Research and development

‘Organisaties moeten anders ingericht worden’

“We zullen organisaties echt op een andere manier moeten gaan inrichten”, zegt Diana Russo, schrijfster van het boek HR en social media. “Mijn boek gaat niet alleen over hoe je social media kan gebruiken om je HR-vraagstukken te ondersteunen, maar ook over de impact van social media.”

Strategy

Tesla versus Netflix: past een abonnementsmodel bij jouw bedrijf?

Is een subscription model de natte droom voor iedere marketeer? Een stabiele stroom van inkomsten doordat alle abonnees een vast bedrag per maand betalen, en een grote groep gelukkige gebruikers die allemaal vol plezier profiteren van de functionaliteiten van jouw dienst, zonder het daadwerkelijk te bezitten. Het klinkt geweldig. Echter, niet in alle situaties. Voordat je je business model omgooit is het goed om eerst te bepalen of een subscription model wel van toegevoegde waarde is. Daarom in dit artikel een vergelijk, met als uitgangspunt twee merken waar ik met veel plezier klant bij ben en die ik als voorbeelden van innovatie beschouw: Netflix en Tesla.

Strategy

Column: Crowd cultures

Traditionele modehuizen als J.Crew, Gap en Abercrombie & Fitch kijken al jaren tegen dalende omzetcijfers aan. Vooral door de opkomst en populariteit van socialmediaplatformen verkeren ze in zwaar weer. Jonge, kleinere merken krijgen hiermee namelijk – naast een scala aan gratis marketingtools – ook ineens toegang tot een miljoenenpubliek. En dus snoepen zij omzet weg bij fashion-labels die de noodzaak van sociale media nog niet inzien.

Social

Google opent Digitale Werkplaats in Groningen

Google Nederland start nu ook een gratis Digitale Werkplaats in Groningen. Al eerder waren er werkplaatsen in Eindhoven en Nijmegen. Daarnaast is Google ook gestart met online trainingen. De trainingen zijn te volgen voor iedereen die meer wil weten over de mogelijkheden die het internet biedt op het vlak van online groei.

Strategy

BMW overweegt eigen, Europese Uber

Bestuurslid Peter Schwarzenbauer van BMW Group speculeert er hardop op een Europese variant van Uber te willen ontwikkelen.

Start-ups

Meer verzekeraars maken werk van innovatie

Zestig procent van de verzekeraars had in 2015 een aparte afdeling of functie die zich bezighield met innovatie, of is van plan die op te zetten. Het jaar ervoor was dat nog maar veertig procent. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek van het Verbond van Verzekeraars.

Strategy

Investeringen VR nu al naar 1,1 miljard dollar

De investeringen in augmented reality en virtual reality zijn in de eerste twee maanden van 2016 al gestegen naar 1,1 miljard dollar, volgens cijfers van techadviseur Digi-Capital.

Strategy

Twee krachten die je marketingafdeling gaan veranderen

Er zijn op dit moment twee grote krachten aan het werk in het marketingwerkveld. Allereerst richten steeds meer bedrijven zich op de verkoop van abonnementen in plaats van producten. Daarnaast ontstaan er nieuwe manieren klantdata met elkaar te combineren en met de klant in contact te treden vanuit één omgeving. Aan tafel bij verschillende bedrijven met een grote marketingafdeling, zoals de NS, KPN en NewSkool Media, proef ik een overeenkomstige vraag: ‘welk effect gaan deze enorme krachten hebben op het marketingveld?’. Daar heb ik natuurlijk mijn ideeën over, en die deel ik graag met jullie in dit blog.

Strategy