More stories

Freshheads: ‘Demo or Die’

Wout Withagen van Freshheads helpt grote bedrijven met innoveren: “Bij innovatie zijn grote bedrijven gewoon te groot. Je moet je kunnen aanpassen om te kunnen innoveren.” Withagen maakt de vergelijking met boten: “Je moet een speedboot zijn, geen tanker.”

Strategy

The Forge officieel spin-off van de Universiteit Gent

De Mechelse start-up The Forge wordt officieel een spin-off van de Universiteit Gent. De onderneming wil een brug slaan tussen wetenschappelijke kennis over innovatie en de bedrijfswereld.

Strategy

Timing, de grote uitdager van innovatie

Timing is alles. Bij sport, muziek en koken bijvoorbeeld. De bal raken op het juiste moment, een bepaalde noot spelen in perfect samenspel of je biefstuk uit de pan halen als ‘ie precies goed is. Ook innovatie is erg gevoelig voor timing. Wil je innoveren, kies dan het juiste moment. Niet je idee of businessplan, niet het feit dat je de eerste bent, nee: jouw timing bepaalt je succes.

Disruptie

D66: defensie moet investeren in cyber

Defensie moet investeren in de toekomst in plaats van in het verleden. Vindt D66-Kamerlid Wassila Hachchi. De minister moet meer focus aanbrengen in de taken die defensie uitvoert. Die wil de tanks houden, maar de aanschaf van drones uitstellen.

Innovatie

De bezem gaat nu door de groeistrategie van Helpling

Met veel bravoure maakte schoonmaakstartup Helpling bekend dat het binnen 171 dagen een multinational was geworden. In korte tijd was de Duitse startup actief in niet minder dan 14 landen, waaronder Nederland. Hoewel Rocket Internet – investeerder in Helpling – er sowieso geen geheim van maakt dat het hun strategie is om heel hard te willen groeien en marktleider te worden, blijft het een opmerkelijke prestatie.

Strategy

Rotterdam organiseert groot innovatiefestival

Rotterdam organiseert volgende week donderdag in de Rotterdam Science Tower één van de grootste innovatie-evenementen van het jaar. Op het Innovation Festival komen 1500 innovatieprofessionals. Speciale gasten zijn minister Kamp (Economische Zaken), Harold Goddijn (CEO TomTom) en Neelie Kroes.

Strategy

De strategische transformatie van Apple, deel 2

In het vorige deel van “De Strategische Transformatie van Apple” zijn we ingegaan op de strategische keuzes welke Apple vanaf 2007 heeft gemaakt. Inmiddels zijn we aangekomen in 2015 en is het tijd te kijken naar het heden en de toekomst van het technologieconcern uit Cupertino. Of moeten we Apple misschien toeschrijven aan een andere branche?

Disruptie

Yvonne van Everdingen, KPN: ‘Breng marketeers en data-analisten bij elkaar’

KPN is samen met Emté, Sanoma en V&D genomineerd voor de Customer Data Award 2015, die jaarlijks wordt uitgereikt door branche-organisatie DDMA. Yvonne van Everdingen, Customer Intelligence Analyst bij KPN, spreekt op de DDMA Data Dag over de switch naar data die de telecomgigant maakte. ‘Data is een voorwaarde voor elke marketingactie.’

Strategy

Nederland in digitale recessie?

Europa en meer in het algemeen Nederland lijden aan een digitale crisis. Menen schrijvers van de Harvard Business Review op basis van de Digital Evolution Index van Fletcher School aan Tufts University. Maar hoe komen ze aan die conclusie?

Strategy

Ewout Vis, Sanoma: ‘Omzetgroei door inzet van data’

Sanoma is samen met Emté, KPN en V&D genomineerd voor de Customer Data Award, die jaarlijks wordt uitgereikt door brancheorganisatie DDMA. Ewout Vis, Manager Marketing Intelligence & Big Data bij Sanoma, spreekt op de DDMA Data Dag over de data-driven aanpak van het mediabedrijf. ‘Mensen zitten niet continu te wachten op advertenties, dus het is de kunst om relevant te zijn.’

Strategy

bol.com verwacht 70 procent groei personeelsbestand

bol.com neemt vandaag zijn duizendste werknemer in dienst en verwachting binnen vijf jaar te groeien naar 1.600 à 1.800 man.

Retail

Mirabeau: van legacy naar digitale transformatie

Edgard Beckand van Mirabeau vertelt over digitale transformatie: “Ik zie daar drie trends in: de nieuwe groep gebruikers, een nieuwe manier om je producten daarop aan te laten sluiten en de nieuwe golf van concurrentie die er nu aankomt.”

Strategy

Handvatten voor het creëren van draagvlak voor digitale groei in B2B

Veel B2B organisaties staan voor een digitale transformatie. Of het nu gaat om het verbeteren van de huidige website of het ontwikkelen van een naadloze multichannel klantervaring. De organisaties die al zijn getransformeerd, zullen je vertellen dat de digitale strategie pas een succes wordt als mensen deze omarmen. Als marketing manager kun je daar het voortouw in nemen.

B2B Digital

Software manipulatie: ‘Niet alleen dieselgate moet ons bang maken’

Software en data moeten transparanter worden. Wist u dat Google in staat is verkiezingen wereldwijd naar zijn hand te zetten – met software?

Legal

Digitale infrastructuur Nederland wordt derde mainport

Een Kamermeerderheid heeft deze week gestemd voor een motie van Kamerlid Kees Verhoeven (D66), waarin de digitale infrastructuur wordt erkend als derde mainport, naast Schiphol en de Rotterdamse Haven. Er moet nu worden gewerkt aan een economische visie om de positie van onze digitale infrastructuur te versterken, vindt belangenclub DINL.

Innovatie