Apple investeert miljard dollar in Chinese Uber-concurrent
Apple investeert een miljard dollar in Didi Chuxing, de Chinese tegenhanger van taxidienst Uber. Topman Tim Cook zegt de investering ‘om verscheidene strategische redenen’ te doen.
Apple investeert een miljard dollar in Didi Chuxing, de Chinese tegenhanger van taxidienst Uber. Topman Tim Cook zegt de investering ‘om verscheidene strategische redenen’ te doen.
Bedrijven hebben moeite de transformatiestrategie echt vorm te geven. Dat zegt KPMG op basis van internationaal onderzoek. Hoewel veel bedrijven zich bewust zijn van de kansen en bedreigingen die op hen afkomen en het proces van transformatie in het algemeen hoog op de agenda staat, komt de daadwerkelijke uitvoering moeizaam tot stand.
Een bedrijf zonder ‘digitale aanwezigheid’ is geen bedrijf van de eenentwintigste eeuw. Denis Doeland helpt ondernemers met internet. Wat betekent het wereldwijde web voor jouw bedrijf? “Internet is heel lang een onderdeel van marketing geweest, maar wordt tegenwoordig gezien als de verbinding tot je klanten. Je fans. Het is een verdienmodel op zich”, zegt hij tegen 7 Ditches TV.
Nederland heeft een te versnipperd innovatiebeleid. Daardoor blijven veel initiatieven te klein om op internationaal niveau de concurrentie aan te gaan, waarschuwt hoogleraar Stedelijke en Regionale Economie Frank van Oort in het FD.
General Motors en Uberconcurrent Lyft beginnen volgend jaar de eerste proeven met zelfrijdende robottaxi’s op de openbare weg.
Veranderen moet. Een beroemde uitspraak van leiderschaps- en changegoeroe Tony Robbins (naar een vergelijkbare uitspraak van Einstein) luidt: “Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd al kreeg.” In een tijd waarin ’s werelds grootste taxiservice (Uber) geen eigen voertuigen bezit, ’s werelds grootste accommodatieservice (Airbnb) geen vastgoed heeft, het grootste mediabedrijf (Facebook) geen content produceert, en ondertussen ook de betaalsector wordt ontwricht door technologie, biedt het verleden bepaald geen betrouwbaar richtsnoer om in de toekomst te kunnen overleven.
De Brabantse universiteiten en hogescholen zetten met ondernemers in op innovatie over de grenzen van sectoren heen. De partners investeren, met steun van de provincie, 1,4 miljoen in de samenwerking.
Het lectoraat Marketing van de Hanzehogeschool Groningen heeft vanuit RAAK-MKB een subsidie toegekend gekregen voor het project Proof of the Pudding. Dit project wil het MKB in de foodsector effectiever betrekken bij productinnovatie.
De suggestie van ASML-topman Peter Wennink om de drie Nederlandse technische universiteiten te fuseren, vindt de top van de Technische Universiteit Eindhoven ‘een brug te ver’. Philips discussieert liever over nieuwe samenwerkingsverbanden, zo laat het bedrijf aan het Eindhovens Dagblad weten.
“We zullen organisaties echt op een andere manier moeten gaan inrichten”, zegt Diana Russo, schrijfster van het boek HR en social media. “Mijn boek gaat niet alleen over hoe je social media kan gebruiken om je HR-vraagstukken te ondersteunen, maar ook over de impact van social media.”
Is een subscription model de natte droom voor iedere marketeer? Een stabiele stroom van inkomsten doordat alle abonnees een vast bedrag per maand betalen, en een grote groep gelukkige gebruikers die allemaal vol plezier profiteren van de functionaliteiten van jouw dienst, zonder het daadwerkelijk te bezitten. Het klinkt geweldig. Echter, niet in alle situaties. Voordat je je business model omgooit is het goed om eerst te bepalen of een subscription model wel van toegevoegde waarde is. Daarom in dit artikel een vergelijk, met als uitgangspunt twee merken waar ik met veel plezier klant bij ben en die ik als voorbeelden van innovatie beschouw: Netflix en Tesla.
Traditionele modehuizen als J.Crew, Gap en Abercrombie & Fitch kijken al jaren tegen dalende omzetcijfers aan. Vooral door de opkomst en populariteit van socialmediaplatformen verkeren ze in zwaar weer. Jonge, kleinere merken krijgen hiermee namelijk – naast een scala aan gratis marketingtools – ook ineens toegang tot een miljoenenpubliek. En dus snoepen zij omzet weg bij fashion-labels die de noodzaak van sociale media nog niet inzien.
Google Nederland start nu ook een gratis Digitale Werkplaats in Groningen. Al eerder waren er werkplaatsen in Eindhoven en Nijmegen. Daarnaast is Google ook gestart met online trainingen. De trainingen zijn te volgen voor iedereen die meer wil weten over de mogelijkheden die het internet biedt op het vlak van online groei.
Bestuurslid Peter Schwarzenbauer van BMW Group speculeert er hardop op een Europese variant van Uber te willen ontwikkelen.
Zestig procent van de verzekeraars had in 2015 een aparte afdeling of functie die zich bezighield met innovatie, of is van plan die op te zetten. Het jaar ervoor was dat nog maar veertig procent. Dat blijkt uit onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek van het Verbond van Verzekeraars.