More stories

Van tech naar euro’s: waarde creëren met innovatie

Technische innovaties zijn niet meer weg te denken. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe bril, kun je bij Charlie Temple in de virtuele paskamer verschillende brillen passen die via een webcam op je gezicht worden geprojecteerd. Is dit de toekomst? Zijn dit ‘toffe’ innovaties die bijdragen aan commercieel succes?

E-commerce

Ook wehkamp met AR

De app van wehkamp biedt voor het eerst ondersteuning voor augmented reality (AR). Hiermee kun je kijken hoe de gewenste bank in je eigen woonkamer staat. Vooralsnog blijft dat wel beperkt tot modellen van Torino.

De retailer besloot tot de introductie van AR omdat steeds meer bestellingen mobiel gaan, inmiddels al vijftig procent. Daarnaast neemt het aantal klanten dat via de wehkamp-app winkelt, enorm toe.

Bij het online kopen van een bank heeft de consument soms nog een aantal vragen. Past de bank in mijn kamer? Past de kleur wel bij de rest van mijn interieur? Als ik hier een bank plaats, past mijn stoel er dan nog wel naast? AR biedt volgens wehkamp duidelijkheid.

Er zijn al enkele andere woonretailers (zoals IKEA) die iets doen met AR. Het verschil is dat bij wehkamp alles in dezelfde app plaatsvindt: rondkijken, virtueel plaatsen en kopen. Zij kunnen het artikelen dus gelijk in de winkelmand leggen en afrekenen.

De AR-feature is in eerste instantie alleen beschikbaar voor iPhone (de iPad nog niet) en voor de volledige Torino-lijn van wehkamp. Later dit jaar zullen meer meubels volgen.

Virtual reality

L’Oreal met Facebook in augmented reality

L’Oreal gaat samenwerken met Facebook op het gebied van augmented reality. Consumenten kunnen langs deze weg verschillende lipsticks en oogschaduw uitproberen, onder meer in Instagram.

Tech

Langverwachte AR-bril Magic Leap alleen voor ontwikkelaars

De langverwachte AR-bril van Magic Leap is eindelijk beschikbaar, maar net als bij de introductie van Microsofts HoloLens alleen voor ontwikkelaars. En die moeten daar fors voor betalen: 2295 dollar.

Virtual reality

Google brengt Chrome uit voor VR-platform Daydream

Google heeft een aparte versie van zijn browser Chrome ontwikkeld voor de Google Daydream View en Lenovo Mirage Solo. Deze is grotendeels met de stem te besturen.

Virtual reality

Virtuele tour door bananenteelt met stickers van Chiquita

Chiquita brengt bananen met Shazam stickers op de markt. Consumenten kunnen dan via de muziekapp een Shazam-code op de blauwe stickers scannen en zo meer te weten komen over het duurzaamheidsbeleid van Chiquita.

Virtual reality

‘Porno en games spekken VR markt’

Op dit moment zijn het vooral porno en games die de VR sector spekken. Tenminste dat beweert een appbedrijf dat zelf belangen heeft in deze industrie: SexLikeReal.

Virtual reality

Erasmus MC test Hololens

Neurochirurgen van het Erasmus MC hebben bij patiënten met hersenaandoeningen tijdens het opereren een nieuwe kijktechniek gebruikt. Het gaat om de Hololens, de augmented reality-bril van Microsoft.

Virtual reality

Flinke groei AR-bedrijven

Augmented reality blijkt een stevige groeimarkt. Het aantal AR-bedrijven steeg met vijftig procent naar 290 aan het eind van 2017, althans volgens tellingen van investeerder Venture Reality Fund.

Virtual reality

Samsung verkoopt wasmachines met AR

Een wasmachine met baanbrekende technologie. Mooi voor de producent, maar hoe krijg je de consument er enthousiast over? Samsung zocht het antwoord in augmented reality.

Customer Experience

AR en VR moeten vooral praktisch zijn

Hoewel Augmented Reality en Virtual Reality vooral scoren onder gamers, heeft de gemiddelde consument meer interesse in praktische AR- en VR-toepassingen. Zaken die hij in zijn dagelijks leven kan gebruiken. Zoals informatie over plekken die hij bezoekt (67 procent), visualiseren hoe kleding zal vallen (61 procent) en 3D-manuals (58 procent) bekijken.

Virtual reality

Boete voor Oculus gehalveerd

Facebook-dochter Oculus moet nog altijd een fikse boete betalen aan technologiebedrijf ZeniMax, maar een vekoopverbod van de VR-brillen is door de rechter van tafel geveegd.

Tech

VR Challenge tijdens Dutch Media Week

In het kader van Dutch Media Week in Hilversum wordt in september de VR Challenge gehouden.

Virtual reality

Fors minder VR headsets verscheept

In de eerste helft van 2018 zijn er fors minder VR- en AR-headsets verscheept, in totaal nog geen 1,2 miljoen, volgens cijfers van marktvorser IDC.

Virtual reality

Reclame in VR en AR krijgt met programmatic platform vorm

Een Zweedse start-up is een programmatic platform gestart voor reclames in augmented en virtual reality. Bijzonder aan de advertenties die het bedrijf uitserveert is dat ze ‘native’ zijn. Ze gaan dus als het ware op in de omgeving. Daarmee zeggen de Zweden een primeur in handen te hebben. De manier waarop de virtuele wereld en advertentiemarkt samenkomen, krijgt dus beetje bij beetje vorm.

Programmatic