More stories

TUI vervangt reisgids door augmented reality

Reisorganisatie TUI test op Mallorca augmented reality. Met gebruik van een bril kunnen reizigers op individuele basis steden en interessante plaatsen verkennen tijdens hun verblijf. Zonder de aanwezigheid van een gids.

Virtual reality

Verkoop VR hardware trekt enorm aan

De verkoop van VR hardware trekt flink aan, volgens recente cijfers van SuperData Research (Nielsen). In 2018 bedroeg de omzet 3,6 miljard, flink hoger dan eerdere voorspellingen van 3,3 miljard.

Virtual reality

‘Microsoft presenteert opvolger van HoloLens’

Microsoft gaat volgende maand een opvolger presenteren van zijn HoloLens. Er is een persevenement gepland aan de vooravond van telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona eind februari.

Tech

IFFR geeft podium aan VR-films

Het Rotterdamse filmfestival IFFR richt apart ruimte in voor films die in virtual reality worden getoond.

Virtual reality

CES 2019: HTC Vive met Mozilla en AWS in VR-webbrowser

HTC VIVE heeft op de Consumer Electronics Show (CES) een samenwerking aangekondigd met Mozillas Firefox, AWS Amazon Sumerian en Fidelity Investments. Door deze samenwerking kunnen consumenten straks een ‘meeslepende web-ervaring’ in VR krijgen. Firefox Reality wordt de standaard VR-browser van Vive.

Virtual reality
Premium

‘Ethiek gaat een grote rol spelen bij datagebruik in 2019’

In 2019 gaan we meer concrete toepassingen van ‘mixed realities’ zien en organisaties beginnen serieus na te denken over de ethiek rondom datagebruik. Dat stelt directeur Gert Franke van bureau CLEVER°FRANKE.

Digital Agencies

2018: De lucht klaart voor VR en AR

Sprekers op het najaar 2017 gehouden congres VR Days moesten het volmondig toegeven: er was een gure winter aangebroken voor virtual reality. Na de hype zagen fabrikanten zich geconfronteerd met tegenvallende verkopen van premium VR-brillen. Philip Rosedale, oprichter van Second Life, voorspelde tijdens het evenement dat het iPhone-moment voor VR zeker nog vijf jaar verwijderd is.

Augmented Reality

Column: Virtuele spielerei

Van Second Life en TMF-profielen tot Bitmoji’s. Om online communicatie extra charme te geven, laten internetters zich graag vertegenwoordigen door virtuele evenknieën. Of liever nog een net iets schattigere of stoerdere variant van zichzelf. Gestart als gimmick, is het uitgegroeid tot big business.

Virtual reality

&samhoud media bouwt multiplayer AR dans-app

Het kan zomaar een wereldhit worden voor de jonge dansende tweeling Norah & Yarah. &samhoud media bouwde voor hen een iOS-app om in multiplayer via augmented reality anderen te leren dansen.

Augmented Reality

Blippar vraagt uitstel van betaling aan

Het Engelse Blippar, dat augmented reality-technologie levert aan media en merken, heeft uitstel van betaling aangevraagd. Eén aandeelhouder weigerde zijn fiat te geven aan een kleine extra investering.

Venture

Incision: chirurgen versneld opleiden en trainen met een digitale tool

“Iedereen die op een operatietafel ligt, wil de beste chirurgische zorg hebben”, zegt Ritsaart van Montfrans. Incision geeft chirurgen een instrument in handen dat hen traint met behulp van 3D en virtual reality. De ambitie is om honderd miljoen operaties per jaar te verbeteren. “Wat mij persoonlijk drijft, is dat ik het leuk vind de balans te bereiken tussen impact en commercieel succes.”

E-health

Tesla patenteert Google Glass-achtig AR

Autofabrikant Tesla vraagt een patent aan op een augmented reality-systeem voor fabrieksmedewerkers. Het lijkt op een toepassing in Google Glass, maar kan ook op apparaten als telefoons worden gebruikt.

Disruptie

Blippar op punt van surseance

Meer dan honderd miljoen euro aan venture capital betekent nog steeds niet dat een jong bedrijf automatisch een internationaal succes wordt. Het Engelse Blippar, dat augmented reality maakt, stevent in deze periode af op uitstel van betaling.

Venture

Inmeten nieuwe stijl gebruikt AR en maakt offertes

Inmeten 2.0 waarmee op basis van computer vision daken, trappen en vloeren nauwkeuriger dan voorheen kunnen worden ingemeten, direct kunnen worden gevisualiseerd middels augmented reality en direct een offerte kan worden uitgebracht. Verschillende bedrijven passen inmeten 2.0 toe of zijn er mee aan het experimenteren zoals  EDF, Otolift en IKEA. Een tot nu onderbelichte trend die veel positieve impact heeft op bedrijfsprocessen.

Customer Engagement

AR-escape room moet IT’ers verleiden

In de jacht op schaarse IT’ers zit het slechte imago van de bancaire sector ABN AMRO in de weg. De mobiele AR-escape room The Lockdown moet de bank als aantrekkelijke werkgever neerzetten.

Recruitment