More stories

Zet de stap naar voice-first branding en customer service

Nu de komst van voice de eerste serieuze experimenten oplevert, wordt ook duidelijk waar de meerwaarde is te vinden voor bedrijven. De grootste ontwikkelingen zijn te verwachten voor sales, (product)informatie, customer service en branding. Wie multi-channel werkt en op die laatste twee vlakken waardevol is, kan op korte termijn al de stap naar ‘voice-first’ zetten.

Voice

Wordt de virtuele spraakassistent werkelijkheid?

De film Her laat het ideaalbeeld zien van waar voice naartoe zou kunnen gaan: een virtuele assistent die zich aanpast aan de gebruiker en proactief taken uitvoert. Hoever zijn we hiervan verwijderd en wat betekent het voor je als bedrijf?

Voice

Hi Siri, wat betekent voice search voor de (lokale) vindbaarheid van mijn website?

Heb je nog wel feedback nodig op je beeldscherm? Vanaf 2020 zal ongeveer 25 procent van de websessies zonder scherm uitgevoerd worden. Wat betekent dit voor SEO?

Voice

Adverteren via voice search? Win eerst maar eens aan vertrouwen

“Oké Google, wat is de weersvoorspelling van vandaag?” “Hey Siri, zet de timer op 5 minuten.” Dit zijn slechts twee voorbeelden van opdrachten die kunt doorzetten naar een smart device. De 4 grote techgiganten Microsoft, Apple, Amazon en Google zijn al veel bezig zijn met de ontwikkeling van Voice Search. Zo kent Apple’s Siri haar oorsprong uit 2011 en Alexa en Echo van Amazone kwamen in 2014 op de markt. Eind 2018 zou Google’s Assisant volgens Google minimaal 30 talen begrijpen. De technologie ontwikkelt zich ieder jaar sneller, met nu ook de komst van de Google Home in Nederland. Met deze adoptie om de hoek, kunnen advertenties niet langer meer kunnen uitblijven, toch?

Voice

Pieter Lamens, Deloitte: “Zorg dat je privacy rond voice applicaties goed afdicht”

Online gegevens worden vaak door grote partijen als Apple, Google en Amazon verwerkt, en het publiek is gezond wantrouwig wat betreft die partijen. Hoe zit het eigenlijk met het privacy-vraagstuk rondom het gebruik van voice applicaties? Pieter Lamens, privacy-expert bij Deloitte, vertelt erover. Hij sprak tijdens de Emerce Update Voice.

Voice

Hans van Dam, Robocopy: “Voor conversational design maak je gebruik van rollenspellen”

Als je een chatbot of voice assistant wilt inzetten, dan zul je die moeten voeden met de juiste content, ofwel conversation design. Maar hoe maak je een gesprek met een machine toch menselijk? Hans van Dam, oprichter van Robocopy, weet hoe je dit proces in goede banen leidt. Tijdens de Update Voice vroegen we hem hiernaar. “Maak gebruik van rollenspellen.”

Voice
Premium

Smartspeakers live bij 5 procent Nederlandse huishoudens

Ongeveer 400.000 huishoudens in Nederland maken gebruik van een smartspeaker à la Google Home. Nog eens 300.000 huishoudens overwegen zo’n slimme digitale butler thuis te installeren. Maar een onderzoek van Kantar laat ook zien dat weinigen echt weten wat smartspeakers zijn.

Voice

Voice: zo test je je idee en kies je het juiste platform

Voice is zo’n nieuw medium, dat het prettig kan zijn om eerst de mogelijkheden te onderzoeken voor je een developer aan de slag zet. Met een prototype kun je verschillende scenario’s uitwerken en die laten testen door gebruikers. In dit artikel bespreken we drie handige tools waarmee je zonder een regel code je idee kunt valideren en tips hoe je vervolgens een platform kiest.

Voice

Wessel Roose (SKIM): “Merken moeten straks algoritmes overtuigen in plaats van consumenten”

In e-commerce hebben bedrijven er ook twintig jaar over gedaan voordat ze wisten hoe ze producten het beste online kunnen presenteren, dus dat zal bij voice ook nog even duren. Hoe klinkt je merk, daar gaat het om de komende jaren. Wessel Roose van SKIM deed onderzoek naar de voice-markt en vertelt daarover in de voice-podcast.

Voice

Pionieren in de wereld van voice: wat doen bol.com en Albert Heijn?

In 2018 werden zowel bol.com als Albert Heijn benaderd voor de lancering van de Nederlandstalige Google Assistent en Google Home. De retailers besloten om binnen Ahold Delhaize samen op te trekken en kennis uit te wisselen. En dat heeft geleid tot een aantal mooie toepassingen en veel inzichten.

Voice

Al 133 miljoen slimme luidsprekers in gebruik

Het aantal slimme luidsprekers dat wereldwijd in gebruik is, zoals Amazons Echo, Google Home en Apples HomePod, is opgelopen naar 133 miljoen. Daarvan staan er 66,4 miljoen in de VS, zo blijkt uit nieuwe cijfers van Voicebot.ai en Voicify.

Voice

Voice: zwijgen is zilver, spreken is goud

Zoals bij elke nieuwe technologie is ook bij voice de grote vraag: wat kan ik ermee? Zitten mijn klanten hierop te wachten? Mis ik de boot als ik wacht met investeren of ga ik dan juist zelf ten onder?

Voice

Proef op de som: met machine learning schaalbaar stemgeluid ontwerpen

Bedrijven die voice-apps en andere spraakgestuurde toepassingen ontwikkelen, lopen tegen een interessante uitdaging aan. Is er een schaalbaar stemgeluid te ontwikkelen dat past bij het merk? Handpicked Labs nam de proef op de som en trainde een voice-over op basis van geluidsdata. Het prototype is veelbelovend. Een computer geautomatiseerd laten spreken met iemands stem is betrekkelijk dichtbij.

Voice

Emerce Update Voice: ‘Hoe klinkt je bedrijf?’

De Nederlandse versie van Google Assistent is in een recordtijd geadopteerd. Nederland versloeg daarmee Duitsland. Dat vertelde Rutger Zonneveld van Google gisteren op Emerce Update Voice in Amsterdam.

Voice

Vijf manieren waarop chatbots je helpen met sales

“Ik zit erover te denken één van jullie producten te kopen, maar ik heb nog een paar vraagjes.” Het is het begin van een gesprek dat vroeger veel op de winkelvloer gevoerd werd. Tegenwoordig zit de consument online. Niet alleen kun je ‘m als verkoper niet in de ogen kijken, de consument heeft ook andere verwachtingen. Chatbots kunnen in deze omgeving een belangrijke rol spelen in het salesproces, waarbij ze bestaande verkopers ondersteunen en veel werk uit handen nemen.

Online marketing