-

Drie toepassingen van animated gifs in e-mailmarketing

Animated gifs zijn al enige tijd bezig aan een revival. De afgelopen anderhalf jaar hebben steeds meer e-mailmarketeers een bewegend beeld in hun e-mailmarketing uitingen gebruikt. Het is weer helemaal hip om die van origine ‘schreeuwerige’ bewegende plaatjes uit de jaren tachtig en negentig te gebruiken. Mits je dit op de juiste manier doet. Uit een onderzoek van Experian blijkt dat 52 procent van de Amerikaanse e-mailmarketeers al eens gebruik heeft gemaakt van een animated gif in hun eigen uitingen.

Hoe kunnen e-mailmarketeers het nu exact toepassen in hun uitingen? Het Amerikaanse blog Marketingprofs maakt een onderscheid tussen een drietal stromingen van toepassingen van deze bewegende beelden in e-mailmarketing.

Vertel een verhaal
Een animated gif kan je uitstekend ondersteunen in het vertellen van een verhaal. De Amerikaanse designer Paul Marra verhuisde naar een andere locatie. Om dit aan zijn nieuwsbriefabonnees te communiceren maakte hij op een speelse manier gebruik van een animated gif.

paul-marra-coa

Waar een gif-image ook vaak voor wordt gebruikt is het tonen van een aantal stills van een Youtube-filmpje. Ter ondersteuning van het ‘Italië’-thema werd in de wekelijkse Albert Heijn-nieuwsbrief gebruik gemaakt van een aantal beelden uit de televisiecommercial. Een klik op de afbeelding leidde naar de speciale themapagina waar naast de televisiecommercial ook nog allerlei producten en recepten worden getoond.

AlbertHeijn

Leg de nadruk op een specifiek item of boodschap
Dell had een uitdaging. Het tech-concern lanceerde in 2013 de XPS 12 Convertible Ultrabook die zowel als laptop als tablet gebruikt kon worden. Maar hoe kon Dell dit via e-mail introduceren? De functionaliteit van zowel laptop als tablet was toen nog relatief nieuw. Het gebruik van een animated gif was in dit geval de oplossing. Het benadrukken van deze functionaliteit leverde Dell een 109 procent hogere omzet op. Soms kan het zo simpel maar doeltreffend zijn. Dell is door deze toepassing een van de genomineerden van MarketingSherpa Email Awards. Er wordt in februari in Las Vegas zelfs een keynote aan gewijd met de veelzeggende titel: “Old Dog, New Tricks: How Dell designed an email with old technology to launch a new product”.

Dell

Een ander voorbeeld is een toepassing van Marc Jacobs in de aanloop naar vaderdag. Met slechts twee frames maakt Marc Jacobs direct en subtiel duidelijk waar het om gaat en wordt ook nog eens het product (horloges) onder de aandacht gebracht.

Marc-Jacobs

Urban Outfitters maakte in de aanloop naar Black Friday met ‘neonlicht’ reclame voor hun sale:

UrbanOutfitters

Toon verschillende producten
Geen ‘wc-rol’ aan content creëren maar toch zoveel mogelijk in je e-mailnieuwsbrief willen vertellen? Voor deze meer marketeers is het altijd weer een uitdaging om zoveel mogelijk te communiceren in een vastgesteld template. En ook daar kan een animated gif uitstekend bij helpen. Er zijn tal van retailers die op deze manier hun ‘koopwaar’ presenteren. Voorbeelden hiervan zijn Armani en Neiman Marcus.

Armani

NeimanMarcus

Een ander voorbeeld komt van de Britse fashion retailer Boden. Het moet gezegd worden dat de afbeelding (644kb) relatief groot is maar het resultaat mag er wezen:

Boden

Waar moet een .gif in e-mailmarketing aan voldoen?
Er zijn een aantal zaken waar e-mailmarketeers rekening mee moeten houden wanneer het gaat om het gebruik van animated gif in e-mail:

  • Een animated gif moet passen bij je doelgroep en duidelijk iets toevoegen aan je boodschap. Animated gifs hebben een hoge attentiewaarde bij de lezer maar het moet niet ‘too much’ worden. Goed is goed genoeg.
  • Verplaats je in de consument en wordt niet te schreeuwerig. Keep it simple! Bij animated gif kan je zelf bepalen hoe snel afbeeldingen elkaar opvolgen (en of je een loop herhaalt). Het is helemaal afhankelijk van de setting hoe snel frames elkaar opvolgen. Daarnaast is de stelregel om het in zo’n min mogelijk frames te doen, hoe minder hoe beter.
  • Outlook en een aantal versies van Windows Mobile ondersteunen animated gifs in e-mailmarketing niet. Beiden tonen altijd het eerste of laatste frame. Zorg er dus voor dat er altijd sprake is van een duidelijk begin en eind (of begin en eind heeft hetzelfde frame) waar een duidelijk call-to-action is opgenomen. Wat ook kan helpen: inventariseer het aantal opens via beide platformen en maak een afweging om animated gifs al dan niet toe te passen.
  • Maak animated gifs (en in feite je complete mail) niet te groot. Het is altijd een strijd tussen design en development. Technisch gezien wordt er gestreefd naar zo’n klein mogelijke afbeelding en een designer wil juist niet worden beperkt in diens mogelijkheden. Een gulden middenweg is het hanteren van een maximale grootte van 500kb. Bij voorkeur nog kleiner. Er zijn voorbeelden vanuit de Verenigde Staten die 1,5 mb groot zijn. Niet ideaal, zeker in een tijd dat bijna de helft van je openers dat doet met een smartphone en mogelijk surft met een data-abonnement.

Tot slot, probeer het gewoon eens uit! Het kan zijn dat het niet (helemaal) aansluit bij je doelgroep en dat het niet werkt. Door te testen is nog niemand slechter geworden! Al een een animated gif in je e-mailnieuwsbrief gebruikt? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond