-

Campagnes: de top drie best presterende merken Q1 / Q2 2015

We zijn alweer zes maanden onderweg in 2015. Gedurende deze maanden waren er een drietal merken die er qua online campagnes met kop en schouders bovenuit staken. Lees hier de online winnaars van de eerste helft van 2015.

In een eerder artikel bespraken we al de online ‘Half Year Trends’ van 2015.

Trends
– Kies-mechanismen
– Customizing
– Celebrities
– Snapchat
– Storytelling

Maar wat zijn nu de merken en campagnes waarbij dit het afgelopen jaar het beste werd toegepast?

Converse
1. Converse

Het Amerikaanse fashion merk Converse zet zichzelf weer volledig op de kaart. Met een tweetal campagnes waar we gewoonweg niet omheen kunnen. Al vrijwel het gehele jaar scoort de engagement van Converse zeer constant ver boven gemiddeld.

Converse rolde in 2015 een tweetal zeer succesvolle campagnes uit.
Screen-Shot-2015-07-10-at-15.28.29

Campagnes
– Made By You
– Converse Rubber Tracks

Screen-Shot-2015-07-10-at-15.29.12

Made By You

De Made By You campagne bespraken in een eerder Social War artikel al. Het gaat hier om de zeer groots ingezette honderdste verjaardag van de legendarische Chuck Taylor schoen van Converse. Door de inzet van zowel off- als online marketing kanalen was er vrijwel geen ontkomen aan. Lees hier het gehele artikel over de campagne.

Screen-Shot-2015-07-10-at-15.29.17

Converse Rubber Tracks

Naast het verjaardagsfeestje van Chuck Taylor vierde Converse ook een groots feest met 40 beginnende bands wereldwijd in haar Converse Rubber Tracks campagne. Rubber Tracks is, net als Made By You, een doorlopende campagne.

Vier jaar eerder opende Converse een permanente studio voor beginnende bands. Deze keer stelt het wereldwijd twaalf legendarische muziekstudio’s open. Lees hier het artikel dat we eerder schreven over Converse Rubber Tracks.

Met zowel Converse Rubber Tracks als Made By You stelt het haar merk open voor de achterban. Converse weet hoe zij een feestje moeten bouwen en schroomt niet dit te doen met haar fans. Het beheerst de kunst van het deelgenoot maken en samen te werken aan een (online) identiteit waar je met trots bij wilt horen. En dat alleen al verdient een hele dikke pluim. Voor ons is Converse online een van de grootste winnaars van 2015.

Screen-Shot-2015-07-10-at-15.30.40

2. G-Star Raw

Na een trage start van 2015 dendert het Nederlandse jeansmerk G-Star Raw vanaf het tweede kwartaal van 2015 over de digitale snelweg. Met een tweetal uitgebalanceerde en zeer effectief gekozen en ingezette campagnes weten zij doorlopend hoge scores te behalen in ons Social War onderzoek. Hoe keer G-Star Raw dit week op week voor elkaar?

Screen-Shot-2015-07-10-at-15.31.22

Ook G-Star Raw scoort in 2015 met een tweetal campagnes.

– #tightorwide
– G-Star Raw & Afrojack

Screen-Shot-2015-07-10-at-15.32.06

#tightorwide

Met #tightorwide laat G-Star Raw zien de kunst van het keuze-mechanisme te beheersen en de taal van de achterban te spreken. Door simpel haar achterban online voor een relevante keuze te stellen zorgt het voor een impuls in haar engagement. Want iedere reactie online zorgt voor een vergroot bereik van de achterban.

Als het momenteel over jeans gaat dan is er maar een vraag die telt: Tight or wide? Draag je Skinny of Baggy jeans? De kracht van de campagne zit verscholen in de eenvoud. Het is een combinatie van de interesses en kennis van je doelgroep verwerkt in een simpele vraagstelling die de kern weet te raken.

De beste campagnes zijn vaak de eenvoudigste. Wil je meer lezen over de #tightorwide campagne en meer diepgang over de kies-mechanismen bij andere fashion merken? Lees hier dan het artikel dat wij er eerder over schreven.

Screen-Shot-2015-07-10-at-15.32.36

Afrojack’s zonnebril

Nick van de Wall, 1987, Spijkenisse. Ook wel bekend als DJ Afrojack draait al jaren mee in de wereldwijde top van het DJ-gilde. Hij heeft wereldwijd miljoenen aanbidders en is hiermee voor merken ‘a force to be reckoned with’.

Met de samenwerking met Afrojack heeft G-star online dus een prettige partner gevonden om zich aan op te trekken. Met meer dan twee miljoen likes is G-star Raw op zichzelf al geen kleine speler. Maar met Afrojack hebben ze een partner van formaat.

Met ruim acht miljoen Facebook volgers is hij meer dan het viervoudige van het Nederlandse modemerk. Door Afrojack daadwerkelijk in haar merk en collectie te betrekken neemt G-Star direct Afrojack’s online achterban mee richting de eigen online account. Eerder schreven we een diepte artikel over de samenwerking tussen beide merken. Lees het hier!

Screen-Shot-2015-07-10-at-15.33.06

3. Miss Etam’s succesvolle communicatie in moeilijke tijden

Het afgelopen half jaar is waarschijnlijk het zwaarste geweest in het bestaan van Miss Etam. Maar dit is het moment waarop de ware Social Warriors zullen opstaan. Grote prestaties neerzetten terwijl je in zwaar weer bent beland is een verrassende prestatie om trots op te zien. En dat is exact wat Miss Etam heeft laten zien in de afgelopen zes maanden.

Screen-Shot-2015-07-10-at-15.34.05

Als derde Social Warrior keizen we dan ook Miss Etam en haar achterban. Waar Miss Etam online het lef had om open en bloot te communiceren in moeilijke tijden, daar omarmden de achterban het merk in de tijden dat zij het nodig hadden.

Na het faillissement, de negatieve publiciteit en de alles behalve positieve media aandacht durfde Miss Etam het aan naar voren te gaan. Het merk ging online naar buiten met hun boodschap. Wij zijn er nog. Voor jou. Haar achterban pakte deze boodschap massaal op en gaf hun merk de brood nodige steun die zij vonden dat het merk verdiende. Een klassiek voorbeeld van de kracht die social media heeft wanneer je hebt lef hebt deze ten volle te benutten.

Screen-Shot-2015-07-10-at-15.34.41

Grote hulde en een dik verdiende uitverkiezing. Wil je meer lezen over de online communicatie van Miss Etam? Lees dan hier het artikel dat we hierover schreven.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van IIZT .

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond