-

Retail apps converteren beter dan desktop websites

Mobiele apps genereren bijna 50 procent van de mobiele transacties voor grote e-commercespelers die de gebruikerservaring van de app een prioriteit hebben gemaakt. Apps zien veel hogere conversieratios dan mobiele browsers of zelfs desktop.

Ook blijkt 40 procent van de e-commerce transacties te worden voltooid met meer dan één device. Smartphones, desktops en tablets worden in verschillende combi’s gebruikt om onderzoek en aankoopbeslissingen te doen.

Dat blijkt uit het State of Mobile Commerce-onderzoek van Criteo. Het bureau analyseerde 1,4 miljard individuele e-commerce transacties wereldwijd van in totaal meer dan 160 miljoen dollar. Ook Nederland komt in de resultaten voor.

Nederland gemiddeld in m-commerce

M-commerce bedraagt nu 34 procent van alle wereldwijde e-commerce. Nederland behaalt in het tweede kwartaal van 2015 precies dit wereldwijde gemiddelde. Landen als Duitsland, Amerika, Spanje, Italië, Frankrijk, Rusland en Brazilië worden daarmee voorbij gestreefd. Maar Japan, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea gaan aan kop met het mobiele aandeel in e-commerce transacties.

criteo

Smartphone dominant, maar niet in Nederland

Wereldwijd is de smartphone het dominante device voor mobiele transacties. Maar in Nederland, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Rusland blijkt de tablet vooral favoriet voor het doen van online aankopen. In ons land heeft de tablet een aandeel van iets meer dan 20 procent in e-commerce transacties, terwijl de smartphone in ruim 10 procent van de gevallen hét device is.

criteo2

Nederland heeft iets lagere conversierate

De mobiele conversieratios verschillen sterk per land. Zo heeft Japan een conversieratio die maar liefst meer dan drie keer hoger is dan in Amerika. Nederland ligt net onder het Amerikaanse gemiddelde. In Europa voert het Verenigd Koninkrijk de lijst aan. De reden? Betere usability en gebruikerservaring op mobiele websites.

criteo3

Optimalisatie is key

Geoptimaliseerde mobiele websites zijn het geheim achter m-commerce succes. Uit de Amerikaanse resultaten blijkt: hoe meer geoptimaliseerd de website, hoe beter de conversieratio. Sites die bruikbaar zijn op een mobiel hebben een conversierate van 2,9 procent, versus 1,6 procent voor niet-geoptimaliseerde sites. Is een site geoptimaliseerd? Dan is de conversieratio maar liefst 3,4 procent. En dat geldt voor alle onderdelen van de verkoopfunnel.

criteo4

Apps boosten de omzet

En retailers die dan nog een stap verder gaan met een app die een goede gebruikerservaring geeft, zien bijna de helft (47 procent) van zijn mobiele transacties daar vandaan komen. Een app kan dé omzetbooster zijn. De conversieratio voor retailapps is drie keer hoger dan die voor mobiele browsers.

criteo5

Apps browsen makkelijker

Hoe het komt dat apps zo populair zijn en zorgen voor hogere conversieratios? Het browst makkelijker. Zo bekijken shoppers meer dan drie keer zoveel producten in een app dan via mobiele browsers. En het resultaat hiervan is meer producten in het boodschappenmandje.

criteo6

Het volledige rapport State of Mobile Commerce Q2 2015 van Criteo is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond