Greenhouse opent Marketplaces-hub
De innovatietak van Greenhouse start een Marketplaces-hub op. Daarmee richt het zich op grote bedrijven in Nederland die stevig strategische posities willen innemen op marktplaatsen.
De innovatietak van Greenhouse start een Marketplaces-hub op. Daarmee richt het zich op grote bedrijven in Nederland die stevig strategische posities willen innemen op marktplaatsen.
Volgend jaar zal meer dan de helft van alle reclamebudgetten worden uitgegeven bij online media. De uitgaven aan internetreclame blijven niet ongebreideld stijgen, zegt GroupM.
Mediaconsumenten wereldwijd brengen dit jaar voor het eerst meer tijd door op internet dan voor de televisie. Het enige andere medium dat wint qua tijdsbesteding is de radio: plus vier procent.
GroupM stelt Hein van der Wielen als leider van zijn Digital Partnerships Team. Daarin wordt de digitale expertise van de teams in Amsterdam, Eindhoven en Sittard gecombineerd. “De mediastromen zijn nu honderd procent transparant.”
“Dit is slecht nieuws voor de balans in het ecosysteem van uitgevers”. WPP-dochter GroupM luidt de alarmklok. Nieuwe internationale marktcijfers laten zien dat het duopolie Facebook en Google de online reclamemarkt meer dan domineren.
GroupM-dochter MediaCom lanceert een nieuwe dienst waarmee het tv-adverteerders helpt hun campagnes naar Facebook te vertalen.
De mediatak van WPP, GroupM, voert nieuwe eisen door aan de viewability van reclame op websites, video en social apps. Het wordt gesteund door grote klanten als Unilever, Shell, Subway en Volvo. Vanwege de grote reclamebudgetten van deze bedrijven luisteren internetbedrijven daar naar.
Ford start in Europa een videocampagne op Facebook en Instagram. Iedere commercial wordt inhoudelijk gezien dynamisch gegenereerd op basis van het kijkersprofiel. Daardoor ontstaan makkelijk honderden variaties op die ene clip.
GroupM fuseert zijn labels Maxus+Helder en MEC en hangt daar begin volgend jaar een nieuwe naam aan.
Een nieuwe categorie streaming reclame lijkt te ontstaan en die is in het westen zeker honderden miljoenen euro’s groot. Het gaat om de reclame bij streaming muziekdiensten als Spotify, meer specifiek het type muziek in de categorie ‘moods & moments’.
De nieuwe data- en technologietak van WPP-dochter GroupM, [m]Platform geheten, heeft een EMEA-baas gekregen in de persoon van Alex Stil. Sebastiaan Moesman wordt zijn rechterhand.
Sanoma/SBS en de bureaus van GroupM gaan samenwerken op het gebied van surfgegevens. De uitgever deelt data en doet dat los van media-inkoop.
GroupM en BrandDeli hebben een app ontwikkeld om meeteenheden uit de tv-wereld en de internetwereld over en weer te vertalen: GRP in CPM en andersom.
WPP-dochter GroupM stopt tegen eind 2014 met het inkopen van reclameruimte via open exchanges. Automated buying wordt omwille van de kwaliteit aan banden gelegd. WPP gaat enkel nog privédeals met uitgevers sluiten.
Mediabureau Maxus van GroupM heeft Steven Pieneman aangesteld als eindverantwoordelijke voor de digitale strategie- en communicatieadviezen op de Nederlandse markt.