YouTube Red naar honderd landen
De betaalde versie van YouTube, Red, komt beschikbaar in zeker honderd landen. Dat heeft Susan Wojcicki van YouTube bekend gemaakt op Recodes Code Media-congres.
De betaalde versie van YouTube, Red, komt beschikbaar in zeker honderd landen. Dat heeft Susan Wojcicki van YouTube bekend gemaakt op Recodes Code Media-congres.
Verdienen aan YouTube kanalen is alweer ingewikkelder geworden. Om in aanmerking te komen voor reclame-inkomsten, moet in het afgelopen jaar minimaal 4000 uur zijn gekeken. Daarnaast moet een kanaal minstens duizend abonnees hebben.
Huishoudens kijken dagelijks honderd miljoen uur YouTube in de huiskamer. Dat is zeventig procent meer dan een jaar geleden en een teken dat de druk op de traditionele tv-zenders aanzwelt.
YouTube zet een grote stap in het voor adverteerders realiseren van dynamische creativiteit. Met de nieuwe dienst Director Mix kan het automatisch honderden, zo niet duizenden, verschillende variaties van één commercial genereren op basis van persoonlijke kenmerken van de ontvanger.
Bumper ads op YouTube dragen substantieel bij aan brand awareness en ad recall, aldus onderzoeksresultaten die de videodochter van Google gisteren op Cannes Lions deelde. Om meer kunde in de markt te brengen, publiceert het ook een online cursus voor creatieven.
Het mediabureau van grote merken als Pepsi en Procter & Gamble gaat zelf video’s op YouTube op inhoud scannen om ervoor te zorgen dat uitingen van merkadverteerders niet ongewild als reclame bij haatvideo’s op YouTube verschijnen.
Adverteerders beginnen hun tv-commercials steeds vaker niet op televisie maar op YouTube en mobiele kanalen. “Of vanuit een basisplan op televisie dat verder op online kanalen wordt uitgewerkt”, aldus Boukje Taphoorn van Google.
Het live kijken van videostreams op YouTube is afgelopen jaar bijna verdubbeld, zegt Neal Mohan van de Googledochter. Het aanbod van live streams is met dertig procent gestegen.
YouTube krijgt tegen het einde van dit jaar een nieuw soort timeline waarmee de Googledochter meer op Facebook gaat lijken.
Nederlands vijf grootste YouTubers hebben samen vier miljoen abonnees, jong publiek dat een paar keer per week incheckt. De opsteller van de lijst Denis Doeland: “Zulke cijfers vragen serieuze productiviteit.”
“We zijn sterk op de offline reclamebudgetten gericht om die naar YouTube te krijgen”, zegt Alphabets CFO Ruth Porat. Ze is expliciet over het doel: budget dat normaal naar tv gaat afsnoepen voor de Alphabetruif.
Begin april hebben online marketeers er in de vorm van Insight Veed een nieuw dagcongres bij, eentje die louter en alleen om lokaal YouTubetalent draait.
“We vinden de tv-ervaring opnieuw uit voor het digitale tijdperk”, zegt Google-directeur Omid Kordestani dapper in de toelichting op zijn kwartaalcijfers.
Onder de naam TubeShow worden vanaf september zes spelshow uitgezonden door en met bekende Nederlandse YouTubers.
YouTube doet er alles aan om tv-kijkers tijdens de Super Bowl-reclameblokken naar zijn site te lokken om daar een eigen programma te vertonen.