More stories

Voedsel wordt bits & bites

De digitale mogelijkheden kunnen het voor de gehele foodsector eenvoudiger maken meer data over eet- en aankoopgedrag te ontsluiten. Het biedt kansen om met nieuwe bedrijfsmodellen in te spelen op de digitale ‘empowerment’ van de consument. Dit concludeert ABN AMRO in het rapport ‘Voedsel wordt bits & bites. Digitale transformatie van de foodsector’.

Analytics

Verizon schikt vanwege gebruik supercookies

Verizon schikt met de Amerikaanse Federal Communications Commission vanwege de inzet van omstreden supercookies. Het telecombedrijf betaalt een boete van 1,35 miljoen dollar.

Analytics

Noord-Nederland bundelt krachten in opleiding Data Science

Vandaag start de opleiding Data Science in Noord-Nederland. Met geaccrediteerde vakken van de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen wil de opleiding een brug slaan tussen toegepast en wetenschappelijk onderwijs.

Analytics

WPP: Marketing wordt nog meer datagedreven

Communicatieconcern WPP, moederbedrijf van veel marketing- en communicatiebureaus, ziet dat steeds meer marketing datagedreven wordt.

Analytics

Waarom Bayesiaans A/B-testen meer oplevert

De traditionele – en meest gebruikte – methode om A/B-testen te analyseren is met de zogenaamde frequentistische t-toets. Dit is een wetenschappelijk valide methode, maar deze methode heeft twee grote nadelen: de uitkomst van een A/B-test is lastig te begrijpen zonder gedegen statistische kennis en door te adviseren om enkel significante testresultaten te implementeren laat je een hoop geld liggen! Een Bayesiaanse testevaluatie biedt uitkomst in beide gevallen.

Analytics

Boudewijn Haverkort voorzitter Commit2Data

UT-hoogleraar Boudewijn Haverkort is aangesteld als voorzitter van het nationaal onderzoeks- en innovatieprogramma Commit2Data. In die rol fungeert hij als boegbeeld voor het programma.

Analytics

‘Big Data zet foodservicesector onder druk’

De mogelijkheden van Big Data maken dat de verhoudingen in de foodservice markt, waaronder horeca, catering en fastfood bedrijven, flink worden opgeschud. Dat is de conclusie van sectorspecialisten food en retail van de Rabobank, na consultatie van zo’n 100 foodservice professionals eerder dit jaar.

Analytics

Snapchat schakelt Nielsen in voor campagnecijfers

Bereik heeft Snapchat wel, interesse van adverteerders ook. Een API-koppeling voor marketingbureaus niet en gebruikcijfers ook niet. Daarom zet het in Amerika marktonderzoeker Nielsen in. Een beginnetje.

Analytics

Moederbedrijf Dirk van den Broek en Dekamarkt stapt in Big Data

Het moederbedrijf Dirk van den Broek en Dekamarkt wil het koopgedrag van zijn klanten beter in kaart brengen. Daarom is een driejarig contract getekend met Big Data bedrijf MIcompany.

Analytics

Maandelijks vier miljoen Nederlandse online tv-kijkers

Vier miljoen Nederlanders keken in januari online naar een uitzending die ze op televisie hadden gemist.

Analytics

Nieuwe socialmediatool voor bedrijven

Social media monitoringstool Buzzcapture en adviesbureau Evolve, gespecialiseerd in interne social media, komen met een nieuwe zakelijke oplossing.

Analytics

Smartphone populairst voor Uitzending Gemist

Nederlanders kijken het liefst met hun smartphone naar de herhaling van programma’s van NPO, RTL en SBS.

Analytics

Enhanced Ecommerce (2): hoe kom je tot de juiste inzichten?

Enhanced Ecommerce bevat de uitgebreidere rapportages in Google Analytics, welke interessante analysemogelijkheden biedt. In mijn vorige artikel heb ik beschreven hoe je Enhanced Ecommerce kunt implementeren met Google Tag Manager. In dit vervolgartikel beschrijf ik hoe je Enhanced Ecommerce kunt toepassen en welke inzichten je hier uit kunt halen.

Analytics

Hoe intelligent is uw Business Intelligence?

Een organisatie die tegenwoordig tijdig op de behoefte en veranderingen in de markt wil inspelen moet Data Driven ingericht zijn. Behalve een toenemende explosieve groei aan data, neemt ook het aantal data-bronnen, diversiteit, variatie in de datastructuur en formaat sterk toe. Zet je meer mensen op de BI-afdeling om deze workload te verwerken maar blijft de verbetering van de ‘output’ significant uit? Wat is dan het knelpunt in uw BI-team?

Analytics

‘Tv niet meer centrale scherm in de huiskamer’

Een IAB-onderzoek onder Engelse consumenten laat zien dat nog maar de helft van hen het televisietoestel bestempelt als ‘het centrale scherm in de huiskamer’. Zeventig procent doet tijdens het tv-kijken wat anders op een telefoon of tablet.

Analytics