More stories

Website-optimalisatie in 4 stappen: een overzicht van methodes en toepassingen

Eén van de dingen die website-optimalisatie zo interessant maken is de diversiteit.. Je hebt te maken met mensen, onderzoeken en analyses, (interactie)ontwerp, techniek en marketing. De uitdaging is om niet te verzanden in alle mogelijkheden en afhankelijkheden, maar continu stappen vooruit te blijven zetten. Concrete, vaste optimalisatie-stappen helpen als kapstok voor tientallen toe te passen methodes om je website of webshop structureel te verbeteren. Deze optimalisatie-stappen zijn doelen stellen, analyseren, verbeteren en evalueren. Dit artikel is het slotstuk en tevens samenvatting van een reeks artikelen over methodes in website-optimalisatie, welke verspreid over 2015 zijn gepubliceerd en zowel interessante theorie als praktische handvaten bevatten.

Conversie

Facebook Atlas versus Google Doubleclick Audience Center

Met het lanceren van de people based adserver Atlas heeft Facebook de ontwikkelingen in de Ad Tech markt in een stroomversnelling gebracht. Andere ad tech reuzen zoals Google lanceren in hoog tempo nieuwe features en tools om geen business te verliezen aan Facebook. In dit artikel vergelijk ik twee van deze technologieën op het gebied van cross device solutions met elkaar, namelijk Facebooks Atlas en Doubleclick Audience Center, het nieuwe Data Management Platform of DMP van Google.

Online marketing

Twee miljoen Nederlanders kijken on demand tv

Twee miljoen Nederlanders keken vorige week gemiddeld 5,4 uitzendingen terug via de online kanalen van NPO, RTL en SBS.

Analytics

Verzekeraars ontwikkelen visie op Big Data

Het Verbond van Verzekeraars werkt aan een visie op Big Data, die dit voorjaar wordt verwacht.

Analytics

GfK koopt Netquest en Wakoopa

De internationale marktonderzoeker GfK koopt panel- en bereikonderzoeker Netquest en krijgt daarmee ook diens dochter technologiebedrijf Wakoopa in handen.

Analytics

Wart Fransen (LeadBoxer): ‘Wij weten wie jouw website bezoekt’

Ruim 12 jaar geleden, nog voordat Google Analytics op de markt kwam, begon Wart Fransen een web analytics bedrijf. Het lukte alleen nooit om het heel groot te maken of te verkopen. Met zijn nieuwe bedrijf LeadBoxer haalde hij vijf ton aan investering binnen en plukt hij de vruchten van de database met gegevens die hij met Opentracker verzamelde.

Analytics

Verlies voor Tableau

Tableau Software, de expert op het gebied van datavisualisatie, heeft over het vierde kwartaal 41 miljoen dollar verlies geleden. De omzet ging overigens wel 42 procent omhoog naar 203 miljoen euro.

Analytics

Cognitive computing is volgende stap in verbeteren consumentenervaring

Hoe zal die marketingcampagne aanslaan in de verschillende landen waar een bedrijf actief is? Hoe sla je automatisch de juiste toon aan in emails? Realtime multichannel analyse helpt bedrijven hun klanten al enigszins op de juiste manier te benaderen. Maar er is nog een stap te zetten: kunstmatige intelligentie, oftewel cognitive computing.

Analytics

Hadoop is tien jaar oud

Apache Hadoop, de belangrijkste technologie voor de verwerking van Big Data, is jarig. Hadoop kwam voort uit een ouder project voor de indexering van websites, maar werd in 2006 een apart project bij Yahoo. Inmiddels is Hadoop mainstream geworden. Van Microsoft tot Oracle en IBM, ook grote softwareleveranciers ondersteunen de technologie in hun producten.

Analytics

Google Customer Match: tips en learnings

In de herfst van 2015 introduceerde Google ‘Customer Match’; een uitbreiding op haar Adwords advertentieplatform die je in staat stelt je eigen klantdata te gebruiken bij het targeten van Google gebruikers. Inmiddels zijn we zo’n vier maanden verder. Een mooi moment om tips en learnings te delen.

Online advertising

Salesforce breidt Lighting CRM uit

Salesforce heeft dinsdag een nieuwe versie aangekondigd van zijn Lightning CRM platform. Dat bevat nu standaard analyticsdienst Wave en ‘intelligente e-mail’ van RelateIQ, het bedrijf dat in juli 2014 werd overgenomen.

Analytics

Zes manieren om datagedreven persona’s te maken voor leadgeneratie

Je kunt beter leads genereren als je goed inzicht hebt in wie jouw toekomstige klanten zijn. Hierdoor kun je namelijk alle vormen van communicatie afstemmen op de specifieke behoeftes en gedrag van jouw toekomstige klanten. Hoe zorg je er nu voor dat jouw leadgeneratie activiteiten overeenkomen met hun behoeftes?

Online marketing

Telenor koopt specialist in marketingtechnologie

De internationale mobiele telecomaanbieder Telenor Group koopt voor 360 miljoen dollar de Amerikaanse specialist in marketingtechnologie Tapad.

Online advertising

Alibaba lanceert Big Data cloud

Alibaba lanceert een Big Data cloud voor de Chinese markt. Alibaba Cloud Computing (AliCloud) zal in eerste instantie zo’n twintig producten en diensten aanbieden. Daaronder ook visualisatie oplossingen.

Analytics

Direct aan de slag: ROI verhogende features van Google Analytics

In Google Analytics kun je gebruik maken van verschillende features zoals het instellen van custom dimensies, het bouwen van custom rapportages en het meten van verschillende events. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden in Google Analytics die waardevol kunnen zijn voor de ROI van je organisatie. In dit artikel bespreek ik twee features die onderbelicht zijn, maar die je helpen om direct aan de slag te gaan.

Analytics