Miljoen euro met webshop bedrijfskleding
Proforto.nl is net iets meer dan een jaar oud, maar de webshop voor bedrijfskleding doet nu al tegen de miljoen euro omzet. “Op een markt van anderhalf miljard euro”, aldus een van de oprichters Jelle Gudden.
Proforto.nl is net iets meer dan een jaar oud, maar de webshop voor bedrijfskleding doet nu al tegen de miljoen euro omzet. “Op een markt van anderhalf miljard euro”, aldus een van de oprichters Jelle Gudden.
Toenemende digitalisering en de mogelijkheden van internet zijn de belangrijkste aanknopingspunten voor vernieuwing in groothandels. Dat stelt ING in een nieuwe marktstudie. In het bijzonder voor handelsbedrijven met grote aantallen transacties en omvangrijke omzetvolumes is ICT succesbepalend.
Het Nederlandse Webpower heeft een B2B-site in het leven geroepen om zo ook die branche beter te kunnen ondersteunen. ‘Met de site willen wij de drempel tot technologie en email marketing automation verlagen’, zo stelt de onderneming.
B2B (e-mail-) marketing is echte wetenschap: wees voorzichtig met te veel plaatjes wegens spamfilters, vermijd kapitalen, maak alinea’s korter, verwijs naar voorbeelden, maak de kopregel kort en bondig, wees specifiek, verkoop de aanbieding, niet het product. En het allerbelangrijkste: blijf testen.
Digitale kiosk Myjour.com, het online platform voor het lezen van losse artikelen, start volgende maand in samenwerking met TPO Magazine een wederverkoopdienst van artikelen voor de business-to-business markt. Uitgevers en auteurs bieden hun content aan in Myjour voor herpublicatie. Hiermee is het voor bedrijven, overheden en overige contentcurators eenvoudig om artikelen te kopen voor gebruik in eigen media.
Video wordt eigenlijk nog maar weinig toegepast door B2B marketeers. Dat is verrassend, want er wordt wel degelijk waarde aan gehecht. Video kan immers worden ingezet voor marketing rond merken, klantenwerving en online engagement.
Sociale media vormen misschien wel het meest effectieve communicatiekanaal voor B2B-marketeers, volgens een studie van Omobono. Driekwart van de respondenten zien sociale media als het belangrijkste communicatiemiddel en 38 procent daarvan is van plan om daarvoor meer budget uit te trekken. Vooralsnog hebben B2B-marketeers minder belangstelling voor mobiel. Nog geen zeven procent gaat naar mobiele marketing.
Met de inzet van content marketing weet advocatenkantoor Kennedy van der Laan hun advocaten aan het werk te krijgen. “Advocaten weten niet hoeveel content ze al produceren, zoals de cursussen en presentaties die ze geven. Die kan je heel gemakkelijk op een andere manier hergebruiken”, zegt Albert Jan Huisman, marketing director sinds 2011 en spreker over B2B content marketing.
Directeur Herbert Pesch van Evident ziet nog te vaak dat het digitale kanaal bij grote, industriële en agri-ondernemingen een ondergeschoven kindje is. De website is niets meer dan een digitale folders en het salesapparaat werkt compleet gescheiden van het online kanaal. “Hun online marketing moet gaan om het integreren van de nieuwe kanalen om sterker te zijn dan hun concurrent.”
B2B marketeers doen relatief weinig met zoekadvertenties. Dat kun je ze ook moeilijk kwalijk nemen: een leverancier van een apparaat dat tonnen kost verwacht je niet bij Google. Maar onderzoek wijst uit dat grote spelers als Dell en Siemens wel degelijk een deel van hun advertentiebudget besteden aan zoekadvertenties.
B2B e-commerce groeit harder dan B2C. Dat stelt Epsilon in zijn 2014 Multichannel Trend Report. Online B2B groeide tussen 2011 en 2013 met 8 procent, en vormt twee derde van alle online verkopen (64 procent).
Marketeers moeten meer doen om hun b2b-klanten te begrijpen. Dat stelt Forrester Research in een nieuwe studie. Uit een enquête onder tweehonderd b2b-marketeers blijkt dat maar tien procent gebruik maakt van data-analyses om betere profielen van klanten samen te stellen. Dertig procent geeft toe dat de analyses niet effectief zijn.
LinkedIn heeft B2B-marketingplatform Bizo overgenomen voor 175 miljoen dollar, zijn tweede acquisitie dit jaar na de overname van databedrijf Bright in februari.
TradeCloud krijgt financiering van investeringsfonds Peak Capital. Het fonds neemt daartoe een minderheidsbelang in de logistieke clouddienst. Het groeikapitaal wordt gebruikt voor het opschalen van sales- & marketingactiviteiten en verbreding van de functionaliteit.
Ondanks hogere budgetten worstelen B2B marketeers met content marketing. Volgens een nieuwe studie van Forrester, de Amerikaanse Business Marketing Association en het Online Marketing Institute is meer dan de helft van de respondenten ‘ietwat tevreden’ over content marketing, maar enthousiast klinkt het niet.