More stories

Online Community: ‘We willen geen merken, maar relevantie’

De online community helpt mensen en merken samen meer impact te maken. Auteur Maartje Blijleven schreef er het boek We Love Communities over.

Community Management

Ontsnappen met Amazons Alexa

Het enige middel dat bezoekers van Amazons escaperoom op de Comic Con in New York hadden, was spraakassistent Alexa. AKQA Portland bedacht de live game om mensen de mogelijkheden van voice commands te laten ontdekken.

Customer Experience

Selfservice klantenservice: laat consumenten elkaar helpen

Consumenten willen goed geïnformeerd worden maar zoeken tegelijkertijd het liefst zelf naar het antwoord op hun vraag. In plaats van extra kanalen en agents in te zetten, kan het lonen om de mogelijkheden van online selfservice te onderzoeken, waarbij consumenten elkaar helpen. Met als resultaat: een hogere conversie en orderwaarde, meer organisch verkeer, lagere klantenservicekosten en een verbeterde klanttevredenheid.

Customer Experience

Studio Puckey en Moniker maken VR-muziekvideo voor LCD Soundsystem

De Nederlandse designstudio’s Studio Puckey en Moniker hebben een WebVR-ervaring ontwikkeld bij ‘Tonite’, een nummer van de Amerikaanse band LCD Soundsystem. Met het nummer won de band afgelopen maand een Grammy in de categorie ‘Best Dance Recording’.

Digital Agencies

Crowdsourcing voor nieuwe inzichten is vol risico’s

Coca-Cola heeft aangekondigd crowdsourcing in te zetten voor de campagne van de Olympische Spelen in 2020. Het doel ervan is om het eigen creatieve proces op te schudden. Meer bedrijven betrekken hun achterban om vernieuwende inzichten op te doen. Maar dat is niet zonder risico, blijkt uit nieuw onderzoek.

Community Management

Nieuwe aandacht voor Facebook Groepen en bouw van communities

Facebook ziet een grote (vernieuwde) rol weggelegd voor ‘Groepen’ – het onderdeel voor het ontwikkelen van een community. Daarom zijn er allereerst een aantal nieuwe functies uitgebracht.

Community Management

Datagebruik: Vertrouwen van consument is valuta van de toekomst

Welke (online) marketeer kan tegenwoordig nog zonder data? Het inzetten van klantdata voor marketingactiviteiten is belangrijker dan ooit. Het zorgt ervoor dat je je consument leert kennen en actief de customer journey kunt vormgeven, om de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon te bezorgen. De technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om deze consument persoonlijk te benaderen. Maar wil de consument dit wel? Staat het belang van de consument hierbij ook voorop?

Customer Engagement

Digitalisering brengt CliniClowns nog dichter bij kinderen

Al 25 jaar zorgen de CliniClowns met grote verbeeldingskracht voor een lach en afleiding voor zieke en gehandicapte kinderen. Zo vonden er in 2016 ruim 88.000 ontmoetingen plaats tussen clown en kind. Maar ook de CliniClowns hebben te maken met de digitalisering van het mediagebruik. En de veranderende zorg. Hoe kun je als merk dan toch blijven bestaan?

Health

Waarom kiezen bedrijven én klanten voor een selfservice community?

De meeste bedrijven die overwegen een online community te starten doen dat met het oog op de klantenservice. Helpen klanten elkaar dan scheelt dat natuurlijk in de kosten. Is dat de enige motivatie? En wat beweegt de klanten juist daar naar hulp te zoeken?

Community Management

NS met app richting verbeterde feedbackloop

NS werkt aan een verbeterde feedbackloop. Zo zou een onderweg via de app ingestuurde ervaring direct bij de juiste persoon terecht moeten komen. De conducteur of een medewerker op het station bijvoorbeeld. Dat vertelt Product Owner Fokko van der Schans op Emerce eDay.

Community Management

CNV Vakmensen lanceert jeAchterban voor community management

Door een teruglopend ledenaantal en minder overall zichtbaarheid vroeg de politiek zich af of een vakbond nog wel van deze tijd was. Via een nieuwe ingeslagen weg keerde CNV Vakmensen met community managementplatform jeachterban.nl dit tij. Met draagvlak onder werknemers worden nieuwe generaties bereikt en is de toegevoegde waarde en bestaansrecht bewezen.

Community Management

Nieuwe NBA-shirts van Nike: fanmarketing en data in topvorm

Vanaf deze week zal een fan-shirt van een NBA basketballteam nooit meer zomaar een shirt zijn. Nike introduceert namelijk een nieuw NBA-shirt dat direct ook je ticket naar exclusieve content en aanbiedingen is. Het is de ultieme vorm van fanmarketing en zorgt voor een unieke manier van dataverzameling. Wat een geweldige zet van zowel Nike als de NBA. Dit is de toekomst: datagedreven fanmarketing.

Community Management

Raamwerk voor een klantcommunity: het Community Canvas

Dat het hebben van een actieve klantcommunity belangrijk is weten velen wel. Maar hoe je zo’n community succesvol opbouwt is nog een uitdaging. Een adviesbedrijf heeft een gratis Community Canvas beschikbaar gemaakt dat doet denken aan de raamwerken voor service design en het Business Model Canvas.

Community Management

Online media laten hoop liggen met sluiten reactieformulier

Online media verwijderen stuk voor stuk het reactieformulier onder de artikelen. Terwijl ze de lezers betrokken proberen te houden, zeggen ze vanwege het ‘getrol’ niet anders te kunnen. Daarmee laten de bedrijven echter heel wat liggen, blijkt uit cijfers die The Financial Times onlangs deelde.

Customer Engagement

Wilderness: curated storytelling voor de entertainmentsector

“Iedereen op social is een merk. We plaatsen dingen die mensen leuk vinden, delen of op reageren. Maar veel home entertainment bedrijven doen dat niet. Ze zeggen: de film is uit en ga dat zien”, vertelt Jamie Maple van Wilderness. “Maar de basis van social is juist interactie en verhalen vertellen.”

Entertainment