More stories

De overtuiging in een doosje van Sagent

Op internet gaat ‘kijken, kijken, niet kopen’ misschien nog wel meer op dan in fysieke winkels. Sagent monitort het gedrag van het online winkelend publiek, en geeft bedrijven inzicht in de wijze waarop het klanten kan verleiden om op ‘bestellen’ klikken. De technologie maakt van webshop bezoekers betalende klanten. Mede-oprichter Rodger Buijvoets: “We noemen het zelf ook wel ‘persuasion-in-a-box’.”

Conversie

Infographic: Januari is de appmaand

Je zou verwachten dat app downloads en engagement tijdens de feestmaanden hun top bereiken, maar onderzoek van AdMob (Google) toont aan dat het hoogtepunt rond januari ligt. AdMob noemt het de Black Friday voor apps. Dat komt omdat consumenten eind december nieuwe smartphones en tablets krijgen en daarmee in januari gaan spelen. Deze infographic legt het nog eens uit.

Conversie

Rekenopvuller zoekt goedkope producten bij bol.com

Een Vlaamse student heeft een tooltje gemaakt, waarmee bestellers bij bol.com onder de bezorgkosten uit kunnen komen. Bol.com rekent bezorgkosten voor bestellingen tot 20 euro.

Conversie

Bezoekers onbewust verleiden: een praktijkvoorbeeld

Je kent ze wel, rode bolletjes bij een App-pictogram op je telefoon als je een berichtje nog niet gelezen hebt. Je bent niet de enige die dan de drang voelt om de app te openen omdat het anders blijft knagen dat er iets nog niet “opgelost” is. Vrij recent schreef Dion van der Vaart, een artikel over dit zo geheten Zeigarnik-effect en hoe het ook op websites in te zetten is. Maar wat kan het op deze manier onbewust verleiden van je bezoeker je opleveren? In dit artikel wordt er uitgebreid stil gestaan bij een praktijk A/B test case bij Omoda.nl.

Conversie

Website- en campagne-optimalisatie gaan hand in hand

Met een geweldige user experience en data driven optimalisatie zou je website geweldige resultaten moeten leveren. Toch valt dat in de praktijk vaak tegen, omdat het campagneverkeer en de landingspagina slecht op elkaar aansluiten en het webteam en het marketingteam elkaar niet altijd weten te vinden. In aanloop naar mijn presentatie op ePerformance samen met Tim Woldhuis van Expand Online lichten we alvast een tipje van de sluier over hoe je je website en campagnes wél succesvol laat samenwerken.

Online marketing

Pre-post-analyse in website-optimalisatie: Weet wat je meet

Als je een verandering aan een website hebt doorgevoerd is het verstandig om te toetsen of dit wel voor het gewenste effect heeft gezorgd. Een betrouwbare methode hiervoor is bijvoorbeeld een A/B-test. In sommige gevallen is dat echter niet mogelijk of raadzaam. Een van de alternatieven is dan het uitvoeren van een pre-post analyse. Daarbij vergelijk je de prestatie van de webshop voor en na de optimalisatieslag. Hier is wel een aantal risico’s aan verbonden. Dit artikel geeft richting aan hoe met deze risico’s om te gaan.

Conversie

Meer e-commerce verkeer op smartphone, maar conversie blijft laag

Smartphones maken inmiddels een belangrijk onderdeel uit van e-commerce wereldwijd. Steeds vaker grijpen consumenten bij het shoppen naar hun mobiel. Maar zijn die apparaten ook goed in het rondmaken van de deal? Niet echt, zo blijkt uit onderzoek. Ondanks een toename valt de mobiele conversie tegen.

Conversie

E-mailmarketing: Hillary Clinton wint eerste slag van Donald Trump

Op basis van alle media-aandacht lijken de Amerikaanse presidentsverkiezingen zeer nabij. Toch moeten we nog wachten tot 8 november 2016 voordat Amerikanen mogen stemmen en duidelijk wordt wie Barack Obama gaat opvolgen. In de campagne van diezelfde Obama speelde digital marketing en dan met name e-mailmarketing een prominente rol. In 2016 lijkt het een strijd te gaan worden tussen Hillary Clinton (Democraten) en Donald Trump (Republikeinen), om die reden wordt het aanmeldproces onder de loep genomen.

E-mailmarketing

E-mail koploper personalisatie

Personalisatie, voor welke kanalen wordt het nu eigenlijk daadwerkelijk ingezet? Vooral e-mail (80 procent). Op de tweede plaatst staat social media (42 procent), gevolgd door een aparte landingspagina (37 procent), de homepage van een bedrijf (36 procent) en blogposts (31 procent).

E-mailmarketing

De rol van emoties in conversie-optimalisatie

Op onze websites en in onze webwinkels wekken we onbedoeld vaak sterke emoties op die een transactie, oftewel een ‘conversie’ in de weg staan. Wil je weten welke emoties dit zijn? Waar we ze oproepen? En hoe je dit kunt voorkomen? Lees dan zeker nu dit artikel.

Conversie

Zes methodes om de ROI van optimalisatie te berekenen

Dagelijks zijn veel bedrijven bezig met het optimaliseren van hun online activiteiten, met als doel het rendement te verbeteren. Het uitvoeren van A/B-testen is binnen online optimalisatie al vier jaar op rij de belangrijkste methode om de conversie te verhogen (bron: eConsultancy.). Maar hoe bepaal je nou de ROI van conversie optimalisatie? Ik bied je zes methoden.

Conversie

Zo maak je het best converterende checkout formulier in vijf stappen

Formulieren zijn essentieel in elke checkout. En toch loopt het net daar heel vaak fout. Net daar haken heel veel mensen af. Zonde. Want wie op je formulier komt, is geen gewone bezoeker meer. Maar een koper. Elke verbetering die je in je checkout formulier zult maken, zal dan ook een stevige impact hebben op je omzet. Ik leg je stap per stap uit hoe je het beste converterende checkout formulier maakt.

Conversie

Conversie-attributie: wat, waarom en modellen

Als website of webshop heeft je site een doel. Bijvoorbeeld een sale of contactaanvraag. Bezoekers die een doel voltooien doen dat vaak niet in hun allereerste bezoek aan de website. Nadat een doel voltooid is, is het belangrijk te achterhalen welk kanaal welke bijdrage heeft gehad. Vervolgens is het zeer zinvol om conversieattributie toe te passen en je kanalen te optimaliseren.

Attributie

Hoe laat je klanten naar de postbus rennen?

We kunnen als volwassenen nog steeds vol verwachting uitkijken. Hunkeren naar een moment. Fantaseren over ‘hoe het zou zijn’. In deze blogpost leg ik je uit hoe je de kracht van anticiperen optimaal inzet voor, tijdens en na de conversie. Het goede nieuws? Anticiperen – of simpeler gezegd, voorpret – is niet alleen een sterke emotie, maar ook relatief eenvoudig in te zetten.

Conversie

Onderzoek: hogere conversie door in-store retouren

Het retour krijgen van geleverde aankopen lijkt een last voor online retailers. Maar niets is minder waar. Zo leveren retouren in een fysieke winkel een hoge conversie op. Hoger dan wanneer de retailer alleen een online presence heeft.

Conversie