More stories

Een SaaS-bedrijf is zeer gevoelig voor de valley of death

Er is geen betere tijd om een SaaS-bedrijf te zijn. Salesforce is binnenkort honderd miljard dollar waard, maar ook relatieve nieuwkomers doen het goed, zoals de bekende workflow-leverancier Slack. Amper zes jaar op de markt, maar al meer dan zeven miljard waard. Toch een kanttekening bij de succesverhalen: het merendeel van de SaaS-bedrijven haalt zelfs de één miljoen dollar omzet niet.

Strategy

Op maat gemaakte kleding vraagt miljoenen. En kost miljoenen

Het kwam best als een verrassing dat het Japanse Zozo zijn activiteiten buiten het eigen land staakt. Het concept voor op maat gemaakte kleding wist immers vlot bekendheid te genereren door het stretchy bodysuit dat gebruikt wordt om het lichaam te scannen. Om zo maatvoering uit te bannen en basic kleding made to order te kunnen produceren. Wat moederbedrijf Start Today nog maar kort geleden uitrolde naar liefst 72 landen tegelijk. De miljoenenverliezen die volgden, waren blijkbaar niet ingecalculeerd.

Fashion

Gaat het quantuminternet voor een revolutie zorgen?

Wat gaan de quantumcomputer en het quantuminternet voor de economie en de maatschappij betekenen? Wanneer kunnen we de eerste quantumcomputer verwachten? Op Emerce Next, eind juni in de Beurs van Berlage, leer je alles over quantumtechnologie dankzij wetenschapper Julia Cramer van QuTech.

Tech

Wordt open data onder- of overgewaardeerd?

Open data speelt geen grote rol bij Business Intelligence (BI) of Data Analytics-implementaties en -programma’s binnen het bedrijfsleven. Waarom niet? Op het web zijn enorme hoeveelheden openbare datasets te vinden, beschikbaar gesteld door voornamelijk publieke organisaties.

Data

CDP of DMP? Een combinatie kan ook

Als je tegen de grenzen van je CRM-systeem aanloopt, dan kun je een CDP (customer data platform) of een DMP (data management platform) overwegen. Beide hebben hun voor- en nadelen. Wat zijn de verschillen en hoe kun je ze combineren?

Marketing automation

Gemeenten ontdekken eigen data voor datagedreven werken

Steeds meer gemeenten werken datagedreven. De één doet dat relatief zelfstandig, een ander zoekt de samenwerking op, zoals bijvoorbeeld met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het toont aan dat er meerdere wegen leiden naar datagedreven werken binnen de overheid. En dat is ook goed voor burgers.

Data

Waarom bedrijven moeite hebben om datagedreven te worden

Na jaren van focus op big data, is 72 procent van de ondernemingen er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Het verlangen om te veranderen naar een organisatie waar beslissingen worden genomen op basis van data die is bewerkt tot inzichten is groot want kostenbesparend. Maar waarom zou je dan eerst kijken naar de middelen om data te verzamelen in plaats van te bepalen welke data er eigenlijk nodig is om succesvoller te worden?

Data

De Chief Marketing Intelligence Officer (CMIO), het fundament van een moderne datastrategie

In 2017 voorspelde Gartner dat CMO’s meer in nieuwe technologie zouden gaan investeren dan CIO’s. Velen waren sceptisch, maar vandaag de dag spendeert de CMO niet alleen meer in IT, het marketingbudget is ook harder gegroeid dan het IT-budget. Databasemanagement wordt een steeds belangrijker onderdeel van het takenpakket van de CMO. Dit leidt ertoe dat je de rol kunt herdefiniëren naar Chief Marketing Intelligence Officer (CMIO). Lees in dit eBook wat deze nieuwe rol inhoudt en wat de impact is op je marketingorganisatie. 

Data

Exactere targeting Digital Out Of Home door inzet GPS-data en GSM-masten

Hoe kun je meten welke mensen je Digital Out Of Home (DOOH) uitingen zien? Dat is het vraagstuk waar alle DOOH-adverteerders antwoord op willen. Door GPS-data en gegevens van GSM-masten te combineren is daarop een antwoord te vinden. Daarmee kan de effectiviteit van campagnes snel omhoog.

Data

In vijf stappen naar een culture of analytics

Zou je willen dat je marketeers niet terugdeinzen voor het gebruik van data maar juist zelf op zoek gaan naar bruikbare inzichten? Dan heeft je marketingorganisatie een ‘culture of analytics’ nodig. Dit bereik je in vijf stappen.

Analytics

Je datawarehouse moderniseren? Gebruik deze zes tips

Data is het meest kostbare bezit van een organisatie en een onmisbaar onderdeel van een data gedreven marketingstrategie. De sleutel tot succes is als je in staat bent om je data te vertalen naar bruikbare inzichten. Moderne datawarehouse-technologie biedt je de mogelijkheid om verschillende typen data en gegevensbronnen te gebruiken. Door al je informatie op een uniforme manier aan elkaar te koppelen krijg je beter inzicht in het potentieel en de waarde van je data. 

Data

Master Data Management: één waarheid voor alle betrokkenen in de keten

Was een ‘single source of truth’ voorheen alleen belangrijk voor eigen bedrijfskritische gegevens, nu blijkt het op orde hebben van die data van waarde voor de gehele keten. Om samen met externe stakeholders gebruik te maken van productinfo, onderling co-design op te zetten of intern juist tot betere branding van producten te komen. De rol die systemen voor het beheer van master data innemen groeit.

Data

Data-dashboards ontwerpen begint met ‘design thinking’

Bij het eenvoudig en constructief communiceren van de juiste informatie binnen en tussen bedrijven kan je eigenlijk niet om ‘design thinking’ heen. Dashboards zijn een van de meest gebruikte zakelijke communicatiekanalen om data-inzichten te delen en zo cruciale informatie op de meest effectieve wijze over te brengen. Maar hoe zorg je ervoor dat de aandacht van het publiek bij elk dashboard naar de juiste delen wordt getrokken?

Digital Design

Inzichten verkrijgen in data: Wordt het een CDP, DMP of marketing data warehouse?

Er komt een moment waarop het aan elkaar knopen van marketingtools middels exportbestanden niet meer voldoende is om de juiste inzichten te verkrijgen en acties te doen. Dat is het moment waarop je voor de keuze staat; wordt het een CMP, DMP of data warehouse?

Marketing automation

Amazon aftroeven lukt alleen met juiste targeting van eigen data

Het recept voor Amazon’s succes in andere landen zou ook in Nederland de nekslag kunnen betekenen voor veel online retailers. Hoe kunnen zij weerstand bieden tegen de oprukkende reuzen die de markt bestormen? Het antwoord ligt vaak dichterbij dan ze zelf denken.

Data