More stories

‘Open banking staat nog in de kinderschoenen’

Banken en Fintechs zoeken naar onderscheidend vermogen, in deze open source-cultuur. En wat doen ze eigenlijk aan fraudebestrijding, en hoe past open banking in hun strategie? Money 20/20 geeft het antwoord.

Financials
Premium

Emerce Next 2019: Deze technologieën gebruik je de komende jaren

Hoe zet je technologieën als machine learning, virtual reality, artificial intelligence, internet of things, augmented reality, blockchain en quantum in voor succesvolle marketingcases? Tijdens Emece Next kwamen de belangrijkste digital en tech trends voor de nabije toekomst langs. 

Artificial Intelligence

Transformeren op basis van data? Volg deze vier stappen

Makkelijker gezegd dan gedaan: transformeren op basis van data. Want hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste keuzes maakt? En hoe behoud je een eigen identiteit? Met deze vier stappen zie je hoe je geld verdient met behulp van data.

Strategy
Premium

Deepfake wint terrein. Is het ook positief in te zetten?

De term is niet heel charmant, maar catchy is hij wel. Misschien heb je er recentelijk iets over gehoord. Je zag een video van David Beckham waarin hij 9 talen spreekt, je las een online blog over AI of je bekeek een Youtube video waarin Obama president Donald Trump een ‘complete dipshit’ noemt. Steeds vaker zien we de term deepfake (of deep fake) voorbij komen. Deepfake is een combinatie van ‘deep learning’ en ‘fake news’. Het is een verzamelnaam voor nepvideo’s die gemaakt zijn met bepaalde software, een techniek die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie (AI). Inmiddels zijn deze video’s amper te onderscheiden van echte video’s en zijn steeds gemakkelijker te maken door het grote publiek. Oftewel: deepfakes 2.0.

Artificial Intelligence

Een SaaS-bedrijf is zeer gevoelig voor de valley of death

Er is geen betere tijd om een SaaS-bedrijf te zijn. Salesforce is binnenkort honderd miljard dollar waard, maar ook relatieve nieuwkomers doen het goed, zoals de bekende workflow-leverancier Slack. Amper zes jaar op de markt, maar al meer dan zeven miljard waard. Toch een kanttekening bij de succesverhalen: het merendeel van de SaaS-bedrijven haalt zelfs de één miljoen dollar omzet niet.

Strategy

Op maat gemaakte kleding vraagt miljoenen. En kost miljoenen

Het kwam best als een verrassing dat het Japanse Zozo zijn activiteiten buiten het eigen land staakt. Het concept voor op maat gemaakte kleding wist immers vlot bekendheid te genereren door het stretchy bodysuit dat gebruikt wordt om het lichaam te scannen. Om zo maatvoering uit te bannen en basic kleding made to order te kunnen produceren. Wat moederbedrijf Start Today nog maar kort geleden uitrolde naar liefst 72 landen tegelijk. De miljoenenverliezen die volgden, waren blijkbaar niet ingecalculeerd.

Fashion

Gaat het quantuminternet voor een revolutie zorgen?

Wat gaan de quantumcomputer en het quantuminternet voor de economie en de maatschappij betekenen? Wanneer kunnen we de eerste quantumcomputer verwachten? Op Emerce Next, eind juni in de Beurs van Berlage, leer je alles over quantumtechnologie dankzij wetenschapper Julia Cramer van QuTech.

Tech

Wordt open data onder- of overgewaardeerd?

Open data speelt geen grote rol bij Business Intelligence (BI) of Data Analytics-implementaties en -programma’s binnen het bedrijfsleven. Waarom niet? Op het web zijn enorme hoeveelheden openbare datasets te vinden, beschikbaar gesteld door voornamelijk publieke organisaties.

Data

CDP of DMP? Een combinatie kan ook

Als je tegen de grenzen van je CRM-systeem aanloopt, dan kun je een CDP (customer data platform) of een DMP (data management platform) overwegen. Beide hebben hun voor- en nadelen. Wat zijn de verschillen en hoe kun je ze combineren?

Marketing automation

Gemeenten ontdekken eigen data voor datagedreven werken

Steeds meer gemeenten werken datagedreven. De één doet dat relatief zelfstandig, een ander zoekt de samenwerking op, zoals bijvoorbeeld met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het toont aan dat er meerdere wegen leiden naar datagedreven werken binnen de overheid. En dat is ook goed voor burgers.

Data

Waarom bedrijven moeite hebben om datagedreven te worden

Na jaren van focus op big data, is 72 procent van de ondernemingen er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Het verlangen om te veranderen naar een organisatie waar beslissingen worden genomen op basis van data die is bewerkt tot inzichten is groot want kostenbesparend. Maar waarom zou je dan eerst kijken naar de middelen om data te verzamelen in plaats van te bepalen welke data er eigenlijk nodig is om succesvoller te worden?

Data

De Chief Marketing Intelligence Officer (CMIO), het fundament van een moderne datastrategie

In 2017 voorspelde Gartner dat CMO’s meer in nieuwe technologie zouden gaan investeren dan CIO’s. Velen waren sceptisch, maar vandaag de dag spendeert de CMO niet alleen meer in IT, het marketingbudget is ook harder gegroeid dan het IT-budget. Databasemanagement wordt een steeds belangrijker onderdeel van het takenpakket van de CMO. Dit leidt ertoe dat je de rol kunt herdefiniëren naar Chief Marketing Intelligence Officer (CMIO). Lees in dit eBook wat deze nieuwe rol inhoudt en wat de impact is op je marketingorganisatie. 

Data

Exactere targeting Digital Out Of Home door inzet GPS-data en GSM-masten

Hoe kun je meten welke mensen je Digital Out Of Home (DOOH) uitingen zien? Dat is het vraagstuk waar alle DOOH-adverteerders antwoord op willen. Door GPS-data en gegevens van GSM-masten te combineren is daarop een antwoord te vinden. Daarmee kan de effectiviteit van campagnes snel omhoog.

Data

In vijf stappen naar een culture of analytics

Zou je willen dat je marketeers niet terugdeinzen voor het gebruik van data maar juist zelf op zoek gaan naar bruikbare inzichten? Dan heeft je marketingorganisatie een ‘culture of analytics’ nodig. Dit bereik je in vijf stappen.

Analytics

Je datawarehouse moderniseren? Gebruik deze zes tips

Data is het meest kostbare bezit van een organisatie en een onmisbaar onderdeel van een data gedreven marketingstrategie. De sleutel tot succes is als je in staat bent om je data te vertalen naar bruikbare inzichten. Moderne datawarehouse-technologie biedt je de mogelijkheid om verschillende typen data en gegevensbronnen te gebruiken. Door al je informatie op een uniforme manier aan elkaar te koppelen krijg je beter inzicht in het potentieel en de waarde van je data. 

Data