More stories

Snapchat, Magic Leap en de interface van de toekomst

2016 was hét jaar van Augmented Reality. Toch? Voor velen verstrijkt momentum zonder dat er zichtbaar revolutionaire veranderingen plaatsvinden. Maar dat komt misschien wel doordat we ons blindstaren op de toekomst, gevoed vanuit een lineair verwachtingspatroon.

Virtual reality

Groep angels investeert drie ton in maildienst Revue

Een groep angel investors steekt 300.000 euro in de internationaal bekende maildienst Revue uit Utrecht.

E-mailmarketing

Schiphol steekt site en app in het nieuw

Schiphol heeft zijn site en app in het nieuw gestoken. Dit markeert voor de luchthaven de grote stap in de digitale transformatie die het komende jaren doorloopt.

Customer Experience

Dit zijn de trends in webdesign voor 2017

Webdesigners hebben in 2017 de opdracht om een onderscheidend ontwerp te combineren met een aangename gebruikerservaring. Geen eenvoudige opgave, want een eigenzinnig design staat vaak op gespannen voet met optimaal gebruikersgemak. Zoek je inspiratie voor een nieuwe website, of een website redesign? Lees dan zeker dit uitgebreide artikel met de belangrijkste webdesign trends voor 2017.

Web-design

Emerce Dare: de foto’s

Gisteren voor het eerst in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam: Emerce Dare, een congres voor digitale creatieven met een blik op de toekomst. En dus ging het onder meer over conversational interfaces, neuro usability en natuurlijk digital design. De foto’s zijn van Peter Boer. Het complete foto-album hier.

Digital Design

Iskander Smit (ThingsCon): ‘De mens moet weer centraal komen te staan in het IoT’

De eerste twee dagen van december is het Volkshotel in Amsterdam het toneel voor ThingsCon: een conferentie over het Internet of Things. Overgewaaid uit Berlijn zal de conferentie voor de derde maal in Amsterdam plaatsvinden. “Het gaat over het Internet of Things, maar we kijken wel vooral naar de dingen die interessant zijn, die echt wat toevoegen aan je leven. Dus design en internet of things, dat is de essentie”, aldus organisator Iskander Smit.

Internet of Things

Service designer Linn Vizard: ‘Designers zijn de cartografen van nu’

UX en service designer Linn Vizard van Bridgeable sprak op het Service Design Congres over mapping in service design: “Een designer maakt net als een cartograaf een visuele uitwerking waarmee je navigeert. Mapping geeft een houvast in een complexe wereld, maar dat is ook direct de grote valkuil.”

Service Design

Freshheads: ‘Designers moeten transitie naar AI-tijdperk begeleiden’

Schetsen films en series een toekomstbeeld dan betekent de komst van nieuwe technologie geregeld weinig goed voor de mens. Of het nu the Matrix is of het meer recente Black Mirror, er is sprake van een dystopie. Moeten we inderdaad pessimistisch zijn?

Singularity

Mirabeau: ‘AI voor betere interaction design’

“AI is per definitie niet bedreigend. Maar het wordt lastig wanneer AI met alle kennis en skills ook zelfbewust wordt”, stelt Paul Versteeg van Mirabeau op de Dutch Design Week. “Technologie blijft zich ontwikkelen, of we dat nu willen of niet. We hebben er wel invloed op. En dat is het moeilijke voor AI: het gaat om de regels die we het meegeven.”

Digital Design

IN10: ‘Digital hospitality voor zakelijke en klantbehoeften’

“Alle merken worden digitaal en de klantverwachtingen worden vloeibaar. Na één keer Uber verwacht je dezelfde service en intuïtieve werkwijze overal”, stelt Marlies de Gooijer, Brand Strategy Director bij IN10. “Digital evolueert zich rondom mensen, en daarom moeten mensen op de eerste plaats staan.”

Digital Design

Digitas LBi: ‘Commercie zeker onderdeel van VR-beleving’

Misschien wel de grootste uitdaging binnen Virtual Reality (VR) is om vanuit een mobiele app een echte beleving te creëren. Nathan Coppens en Eppo Luiken van Digitas LBi toonden tijdens ‘Dutch Design Week goes Digital’ aan de hand van een case gericht op v-commerce dat dit mogelijk is.

Virtual reality

Fabrique: ‘Van wayfinding naar dayfinding in museum Tate’

Het Britse museum Tate vroeg Fabrique voor het ontwerpen en bouwen van een wayfinding experience om het publiek te laten navigeren door de hoeveelheid aan activiteiten en kunst in Tate’s vier locaties. UX designer Querine van Casteren vertelt over de app: “Wanneer je met kunst bezig bent, moet een app daar niet tussen komen. De digitale wereld moet de echte wereld juist verrijken.”

Digital Design

Frank Kolkman: ‘De woonkamer als interface’

In zijn keynote voor ‘DDW goes Digital’ schetst Frank Kolkman de woonkamer van de toekomst als kader voor de discussie over technologie: “Smart technologie zal alle stress van het huishouden kunnen wegnemen. Maar een huis is geen machine om in te wonen, eerder een emotioneel geladen wieg waarin we wonen.” Kolkman identificeert ook de valkuilen die smart technologie met zich mee kan brengen.

Internet of Things

Havas koopt Lemz

Havas Group heeft bureau Lemz uit Amsterdam overgenomen. Het bureau gaat op in, wat gaat heten, Havas Lemz.

Digital Agencies

Ivo Roefs en Jan-Willem van Beek in bestuur DDA

Co-CEO van DDB & Tribal, Ivo Roefs en directeur Jan-Willem van Beek, zijn toegetreden tot het bestuur van brancheorganisatie Dutch Digital Agencies. Zij volgen Paul Hinze van Digital United en Rens Plandsoen van RLVNT op.

Digital Agencies