More stories

Freshheads: ‘Designers moeten transitie naar AI-tijdperk begeleiden’

Schetsen films en series een toekomstbeeld dan betekent de komst van nieuwe technologie geregeld weinig goed voor de mens. Of het nu the Matrix is of het meer recente Black Mirror, er is sprake van een dystopie. Moeten we inderdaad pessimistisch zijn?

Singularity

Mirabeau: ‘AI voor betere interaction design’

“AI is per definitie niet bedreigend. Maar het wordt lastig wanneer AI met alle kennis en skills ook zelfbewust wordt”, stelt Paul Versteeg van Mirabeau op de Dutch Design Week. “Technologie blijft zich ontwikkelen, of we dat nu willen of niet. We hebben er wel invloed op. En dat is het moeilijke voor AI: het gaat om de regels die we het meegeven.”

Digital Design

IN10: ‘Digital hospitality voor zakelijke en klantbehoeften’

“Alle merken worden digitaal en de klantverwachtingen worden vloeibaar. Na één keer Uber verwacht je dezelfde service en intuïtieve werkwijze overal”, stelt Marlies de Gooijer, Brand Strategy Director bij IN10. “Digital evolueert zich rondom mensen, en daarom moeten mensen op de eerste plaats staan.”

Digital Design

Digitas LBi: ‘Commercie zeker onderdeel van VR-beleving’

Misschien wel de grootste uitdaging binnen Virtual Reality (VR) is om vanuit een mobiele app een echte beleving te creëren. Nathan Coppens en Eppo Luiken van Digitas LBi toonden tijdens ‘Dutch Design Week goes Digital’ aan de hand van een case gericht op v-commerce dat dit mogelijk is.

Virtual reality

Fabrique: ‘Van wayfinding naar dayfinding in museum Tate’

Het Britse museum Tate vroeg Fabrique voor het ontwerpen en bouwen van een wayfinding experience om het publiek te laten navigeren door de hoeveelheid aan activiteiten en kunst in Tate’s vier locaties. UX designer Querine van Casteren vertelt over de app: “Wanneer je met kunst bezig bent, moet een app daar niet tussen komen. De digitale wereld moet de echte wereld juist verrijken.”

Digital Design

Frank Kolkman: ‘De woonkamer als interface’

In zijn keynote voor ‘DDW goes Digital’ schetst Frank Kolkman de woonkamer van de toekomst als kader voor de discussie over technologie: “Smart technologie zal alle stress van het huishouden kunnen wegnemen. Maar een huis is geen machine om in te wonen, eerder een emotioneel geladen wieg waarin we wonen.” Kolkman identificeert ook de valkuilen die smart technologie met zich mee kan brengen.

Internet of Things
Premium

Havas koopt Lemz

Havas Group heeft bureau Lemz uit Amsterdam overgenomen. Het bureau gaat op in, wat gaat heten, Havas Lemz.

Digital Agencies
Premium

Ivo Roefs en Jan-Willem van Beek in bestuur DDA

Co-CEO van DDB & Tribal, Ivo Roefs en directeur Jan-Willem van Beek, zijn toegetreden tot het bestuur van brancheorganisatie Dutch Digital Agencies. Zij volgen Paul Hinze van Digital United en Rens Plandsoen van RLVNT op.

Digital Agencies

Emerce lanceert nieuw evenement Dare voor digitale creatieven

Voor het eerst organiseert Emerce eind november een nieuw evenement voor en door digital creatives met een blik op morgen. Kernwoorden zijn cutting-edge design, nieuwe visies en ideeën, trends, interaction design, visual design en digitale creatieve processen.

Creative

Ontslagen bij sitebouwer Jimdo

De Duitse sitebouwportal Jimdo moet een kwart van zijn mensen ontslaan om het kostenpeil weer onder controle te krijgen.

Legal
Premium

Ronnie Besseling naar Edenspiekermann

Dawns creative director Ronnie Besseling wordt de nieuwe digital design director van Edenspiekermann.

Digital Agencies

Dynamic creativity, volgende fase in programmatic

Er zijn geen technische of financiële belemmeringen om de inhoud van online reclameberichten helemaal door kunstmatige intelligentie te laten genereren. De mens lijkt de grootste drempel voor de laatste fase van de fundamenten van programmatic advertising.

Creative
Premium

Tien nieuwe medewerkers voor Boomerang

Boomerang Create en Boomerang Motion zien het personeelsbestand in zeer korte tijd met een kwart groeien met de aanstelling van tien nieuwe medewerkers.

Digital Agencies
Premium

Verslag 5e editie Digital Dinner Amsterdam

Afgelopen week vond de jubileumeditie van Digital Dinner Amsterdam plaatst. Zo’n 120 senior creatieven en strategen van vooraanstaande digitale bureaus ontmoeten elkaar in restaurant De School.

Digital Agencies
Premium

Internetpeople en Teemr Works fuseren

Het Amsterdamse bureau Internetpeople en internetbureau Teemr Works uit Den Bosch fuseren. Ze gaan gezamenlijk door onder de naam Brickson.

Digital Agencies