Hoe retailers sterker uit tijden van crisis kunnen komen
Het coronavirus heeft de verslechtering van de economische situatie ook binnen de retailbranche in een stroomversnelling gebracht.
Het coronavirus heeft de verslechtering van de economische situatie ook binnen de retailbranche in een stroomversnelling gebracht.
Flipkart, de grootste e-commerce site van India, is dinsdag gestopt met leveren nadat alle 1,3 miljard Indiërs de komende drie weken moeten binnenblijven om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Horeca Nederland vindt dat grote boekingplatforms, zoals Expedia en Booking.com, de Nederlandse horecabranche keihard laten vallen. Hotels in heel Nederland proberen tijdens de coronacrisis met man en macht hun contracten na te komen zodat er geen gedwongen ontslagen hoeven te vallen. Maar de platforms werken niet mee.
Fietskoeriers.nl heeft afgelopen week een heuse toestroom van nieuwe aanmeldingen verwerkt. “Waar we normaal twee à drie weken over doen, ontvangen we nu in een dag”, zegt mede-oprichter Nick Vreeswijk.
Onder de huidige omstandigheden, waarbij mensen zoveel mogelijk thuis moeten blijven, kan het binnen 14 dagen terugsturen van pakketten lastig worden. Branche-organisatie Thuiswinkel.org adviseert webwinkels daarom om de retourtermijn te verlengen naar minimaal 30 dagen.
Too Good To Go, het bedrijf dat strijdt tegen voedselverspilling, stelt zijn platform voorlopig ook beschikbaar voor reguliere afhaalmaaltijden. Zonder winstoogmerk.
bol.com geeft wanneer nodig voorrang aan het leveren van essentiële artikelen. Het platform kan dagelijks besluiten om minder noodzakelijke items minder snel te leveren of tijdelijk assortiment offline te halen.
Volgens velen is het “The Next Big Thing” in B2B-e-commerce: selfservice. Selfservice geeft klanten de vrijheid om zichzelf op allerlei manieren makkelijk te informeren en de juiste producten en services te bestellen.
Er komt geen lockdown voor winkels. Wel moeten winkels zorgen dat tussen winkelpersoneel en klanten anderhalve meter afstand wordt gehouden. Dat hebben de ministers die vanmiddag bijeen kwamen voor crisisoverleg besloten.
Bij maaltijdbezorger Thuisbezorgd hebben zich sinds de coronacrisis ongeveer 2000 nieuwe restaurants aangemeld. Het bedrijf werkt ‘met man en macht’ om deze restaurants online te plaatsen en zal daarnaast extra personeel aantrekken om aanmeldingen versneld te kunnen verwerken.
Supermarkten in Nederland hebben in de tweede week van maart, het begin van de coronacrisis, 35 procent meer omgezet dan in dezelfde week een jaar eerder. De omzet in week 11, die liep van 9 tot en met 15 maart 2020, kwam hiermee hoger uit dan in de week voor kerst, zo meldt het CBS op basis van een analyse van recente transactiedata van een groot aantal supermarktketens.
Het coronavirus zorgt ervoor dat steeds meer fysieke winkels vrijwillig hun deuren sluiten. Nog altijd behoort een totale lockdown tot de mogelijkheden
De grote Amerikaanse keten Best Buy sluit al zijn bijna duizend vestigingen in verband met COVID 19, maar klanten kunnen bestellingen wel ophalen en bezorgen is ook mogelijk.
Amerikaanse senatoren maken zich zorgen om de hygiëne in de distributiecentra van Amazon. Onder meer Cory Booker, Robert Menendez en presidentskandidaat Bernie Sanders beweren dat er onvoldoende disinfectiemiddelen zijn in de magazijnen van de retailer. Amazon spreekt deze berichten overigens tegen.
Het wordt een spannende dag voor de retail, die wellicht krijgt te horen dat ze dicht moeten, met uitzondering van supermarkten, voedingsspeciaalzaken en apotheken.