More stories

Online retail 2018: ‘Dáár verkopen waar de klant wil’

Een recordomzet van 22,5 miljard euro en een continue groei van het aantal online shoppers en webwinkels neemt de concurrentie in de retail toe. Ondanks alle positieve verwachtingen zal 2018 een uitdagend jaar worden, waarin online platforms een onmisbare rol gaan spelen. Online retailers blijven in tweestrijd: hoe haal ik dagelijks voldoende omzet en focus ik tegelijkertijd op langetermijngroei? Vier Nederlandse online marketing experts geven hun advies voor 2018.

Customer Service

Detailhandel Nederland vreest voor opmars credit card door nieuwe dienstverleners

Winkeliers vrezen voor een stijging van de kosten voor het betalingsverkeer als dienstverleners vanaf 2018 nieuwe betaalmogelijkheden introduceren die voor een winkelier veel duurder zijn dan het huidige pinnen. Dat zegt secretaris Michel van Bommel van Detailhandel Nederland.

Payment

Spoedklussite Zoofy naar België

Zoofy, gespecialiseerd in spoedklussen, breidt uit naar België. Volgens medeoprichter Arthur de Leeuw is België qua taal en afstand de meest logische keuze om te internationaliseren. Tegelijkertijd verschillen Belgen en Nederlanders qua communicatie wel van elkaar. “Mede daarom willen we eerst ervaring opdoen in Antwerpen en vervolgens snel doorgroeien in België.’

E-commerce

Bol.com haalt retouren voortaan thuis op

Bol.com-klanten kunnen retouren voortaan door PostNL bij hen thuis laten ophalen, op tijdstip naar keuze. De nieuwe dienst wordt beschikbaar in een geselecteerd aantal regio’s in Nederland.

Logistics

Meer Nederlanders hebben interesse voor Black Friday, maar scepsis blijft

Twee derde van de Nederlanders kent inmiddels Black Friday en één op de vijf gaat dit jaar op 24 november op koopjesjacht. De helft van de consumenten is echter sceptisch over het niveau van de aanbiedingen. Twee derde wil zich niet zo’n dag voor laten schrijven: zij bepalen zelf wel wanneer ze gaan shoppen, zo blijkt uit online onderzoek van Motivaction onder 1.032 Nederlanders.

E-commerce

‘Veel klachten over afhalen buitenlandse pakjes bij PostNL’

De Consumentenbond krijgt veel klachten van consumenten die melden dat PostNL hen niet informeert over postpakketjes die voor hen klaarliggen bij een afhaalpunt. Niet opgehaalde pakketjes gaan na twee weken retour afzender.

Logistics

FNV zet staking bij PostNL door

Vakbond FNV zet zijn voorgenomen staking bij PostNL door. De eerste acties zijn volgende week gepland.

Logistics
Premium

Leon Planken (Charlie Temple): ‘Brillenmarkt rijp voor disruptie’

Het bedrijf Sweex van Leon Planken ging failliet door een grote partij kapotte tablets. Inmiddels houdt hij zich bezig met zijn online brillenwinkel Charlie Temple. Planken: “Waarom kost een bril zoveel als een iPad? Ik ben dat uit gaan zoeken en ik ben er achter gekomen dat het niet zo duur hoeft te zijn als je alles in eigen beheer doet en dat doen wij. De prijs die gerekend wordt en de prijs die iedereen als normaal beschouwd is eigenlijk een prijs die veel te hoog is.”

E-commerce

fonQ verhuist voor groei, ook in België

Online warenhuis fonQ laat een nieuw distributiecentrum bouwen en vergroot daarmee de capaciteit tot 22 duizend vierkante meter. Daarmee kan het de Nederlandse markt beter bedienen en voorzien in de verwachte Belgische groei.

Logistics

JBC besteedt e-commerce uit aan Bleckmann

Kledingretailer JBC uit België gaat de afhandeling van de e-commerce activiteiten uitbesteden. Bleckmann is sinds begin oktober verantwoordelijk voor de afhandeling van de JBC orders online.

E-commerce

‘Traditionele winkels favoriet voor Sint- en kerstcadeaus’

Nederlanders hechten drie keer meer waarde aan de kerstsfeer in de winkels dan in andere Europese landen. Dit blijkt uit het Europese onderzoek van Deloitte naar de decemberaankopen door consumenten.

Retail

Amazon start Uber-achtige bezorgdienst Berlijn

Amazon lanceert de dienst Flex in Berlijn en begeeft zich daarmee op de koeriersmarkt met een Uber-achtig model.

Logistics

Prijsvergelijkingssites belangrijker bij oriëntatie energieleveranciers

Prijsvergelijkingssites zijn het afgelopen jaar belangrijker geworden bij de oriëntatie naar nieuwe energieleveranciers. Dat blijkt uit cijfers van toezichthouder ACM.

E-commerce

AmazonFresh krijgt nieuwe concurrent

Het Amerikaanse Postmates gaat boodschappen aan huis bezorgen, vooralsnog eerst in Manhattan, San Francisco en Los Angeles.

Food

Flinke omzetgroei voor Alibaba-rivaal JD.com

De omzet van het beursgenoteerde JD.com, veruit de belangrijkste rivaal van Alibaba, is in het derde kwartaal met 39 procent gestegen naar omgerekend 12,6 miljard dollar. Dat was beter dan verwacht.

E-commerce