More stories

Column: Radicale misser

Winkelketen Blokker hebben we nog niet hoeven toevoegen aan het rijtje Halfords, V&D, Free Record Shop en Edah. En de rest van de Nederlandse retailers die door de crisis en disruptie door digitale spelers ten onder zijn gegaan.

Retail

Online retail ruim 13 procent meer omgezet

De online omzet lag in februari circa 13 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten ruim 15 procent meer om. Dat meldt het CBS vanochtend.

E-commerce

Montapacking experimenteert met HoloLens

Fulfilmentspecialist Montapacking experimenteert met de mixed reality-bril Hololens van Microsoft in zijn 10.000 m2 grote magazijn.

Fulfillment

iDeal binnenkort als optie bij Google Play

Google voegt iDeal als betalingsmethode toe aan de Play Store, de appwinkel voor Android toestellen. Het gaat voorlopig om een test met een beperkt aantal gebruikers, zo meldt Tweakers na tips van gebruikers.

Payment

Primera start met verkoop iTunes Pass

Primera start met het aanbieden van Apples iTunes Pass. Hierbij wordt iTunes tegoed direct via de kassa toegevoegd aan het iTunes-account.

Retail

Albert Heijn test slimme koelkastmagneet Hiku

Albert Heijn gaat naar eigen zeggen als eerste in Nederland een test doen met Hiku. Dat is een slimme koelkastmagneet die iedereen in het gezin kan gebruiken om producten op het boodschappenlijstje te zetten. Daarmee volgt de retailer Amazon Dash.

Food

Spraak-assistent bedreigt abonnementenmodel

Nog geen twee jaar geleden werden abonnementen gezien als dé disruptor van de transactie-economie. Die disruptor dreigt nu op zijn beurt te worden verstoord door een andere nieuwkomer: de spraak-assistent.

Retail

Ook Kijkshop wordt sociaal platform

Winkelketen Kijkshop, waarvan een kwart van de vestigingen gaat sluiten, wordt een platform waarop consumenten elkaar advies kunnen geven over de aankoop van producten. Het concept lijkt sterk op dat van het doorgestarte V&D, dat een sociale shoppingapp lanceert.

Retail

Campr: weg van de massacampings

Wat begon als een afstudeerproject is inmiddels een serieuze startup geworden: Campr biedt kampeerplaatsen aan voor mensen die niets moeten hebben van de traditionele massacampings. Medeoprichter Sebastiaan Schillebeeckx vertelt over de zoektocht naar een verdienmodel en de internationale ambities.

Travel

PostNL gaat bezorgen voor Superunie

PostNL gaat nog dit jaar boodschappen bezorgen voor online formules van Superunie. De bezorger richt zich steeds meer op kleinere supermarktformules als Hoogvliet, Ekoplaza, Marley Spoon en De Krat.

Food

Groepsbetalingen in Facebook Messenger

Facebook Messenger kan voortaan ook voor groepsbetalingen worden gebruikt. Sinds 2015 waren onderlinge betalingen al mogelijk, althans in de VS.

Digital Wallets

Supermarktvergelijker Sjoprz haalt 1,1 miljoen euro op

Het bedrijf achter winkelplatform Sjoprz heeft 1,1 miljoen euro opgehaald bij particuliere investeerders, onder wie Just Jongeleen, Rard Rijcken en Evelijn Zikken.

Conversie

Online bezorgingen nog niet verstoord door staking Jumbo

De stakingen bij Jumbo lijken vooralsnog geen grote gevolgen te hebben voor de online bezorgingen van de supermarkt. RTL meldde gisteren dat slechts 100 tot 150 van de werknemers staken, dat is nog geen vijf procent. Vandaag staan Veghelse supermarktketen en de vakbonden tegenover elkaar in de rechtbank in Utrecht.

Food

Webwinkels verwijzen niet goed naar Europees klachtenplatform

Nog niet alle webwinkels verwijzen goed naar het Europese platform voor online geschillenoplossing, de Online Dispute Resolution (ODR). Dat blijkt uit een inventarisatie onder dertig grote onlinebedrijven. En dat zijn ze wel al sinds begin 2016 verplicht.

Legal

Next-generation retail: hyperconnectiviteit, robots en wearables

In de winkels van de toekomst zijn geen wachtrijen en zitten er geen mensen achter de kassa. Sterker nog, er zijn geen kassa’s. We hoeven onze eigen boodschappen niet meer in te pakken en we betalen met onze wearables. Afhankelijk van het type winkel gaat winkelen in de toekomst óf over de beleving óf over extreem gemak.

Retail