More stories

De messaging-app als multifunctioneel platform

Azië is marktleider op het gebied van mobiele chat-apps die meer dan alleen instant messaging bieden. Social messaging-app WeChat wordt alleen maar in Azië gebruikt en is een toonaangevend voorbeeld van een instant messaging-app die in een multifunctioneel platform veranderd is. Het is niet langer de vraag of WhatsApp in de voetsporen zal treden van WeChat, maar wanneer de app dat gaat doen. En wanneer doet u dat?

Social

Ekoplaza lanceert app met ingrediëntenscanner

Ekoplaza lanceert een app met een ingrediëntenscanner, zo meldt Distrifood. Met die scanner kan de klant in alle supermarkten in Nederland producten scannen op verborgen E-nummers en plastics.

Food

Hornbach zet complete assortiment online

Bouwmarkt Hornach zet online de aanval in op de concurrentie, zet zijn hele assortiment online en claimt daardoor nu de grootste te zijn. Binnen de nieuwe propositie levert het digitale orders ook vier uur later af aan huis of een eigen filiaal.

Retail

250 miljoen groeigeld voor Magento Inc.

Het Chinese investeringshuis Hillhouse Capital steekt 250 miljoen dollar in het bedrijf Magento om de internationale groei te versnellen.

Magento

Websuper Picnic groeit tot 24.000 klanten

Online supermarkt Picnic is met het uitbreiden van zijn bezorgingsgebied in 2016 ook aanzienlijk in klantentotaal gegroeid: van 4.300 tot 24.000 klanten. Dit jaar wordt het actief in tien tot vijftien nieuwe steden.

Retail

Hoe Amazon Go indirect zorgt voor doorbraak omnichannel in 2017

Het meest interessante retailnieuws van vorig jaar arriveerde pas laat in December: de onthulling van ‘Amazon GO’, de cashloze selfservice supermarkt. Een spectaculair filmpje laat een supermarkt in Seattle zien, waar klanten door een combinatie van inchecken, sensoren en kunstmatige intelligentie producten kunnen pakken, en zonder enige handeling kunnen uitchecken door simpelweg naar buiten te lopen. Betalen gebeurt automatisch, net als bij Uber.

Payment

Concurrentiekansen, e-privacy en duurzaamheid thema’s voor Thuiswinkel.org

Toekomstige concurrentiekansen voor webwinkels, de nieuwe e-privacywetgeving, logistiek en duurzaamheid en digitale transacties zijn de aandachtspunten waar belangenorganisatie Thuiswinkel.org zich dit jaar op wil gaan richten.

E-commerce

Vente-privee start eigen accelerator

Verkoopplatform Vente-privee investeert 80 miljoen euro in een eigen accelerator, zo maakt het bedrijf vandaag bekend. Daartoe is een samenwerking gerealiseerd met Station F, de grootste startupcampus in Frankrijk.

Fashion

Vijftig procent meer bestellingen voor partners Amazon

Amazon heeft tijdens de feestdagen vijftig procent meer bestellingen voor partners verwerkt dan een jaar geleden. Deze partners maken gebruik van het Fulfillment by Amazon programma, wat inhoudt dat Amazon ook de bezorging voor zijn rekening neemt.

Fulfillment

‘Expedia en Booking gaan Airbnb verslaan’

De verhuur van privé-accommodaties zal in 2018 bijna 20 procent van de totale hospitalitymarkt uitmaken. Dit voorspelt financieel analist Susquehanna International Group (SIG).

Travel

Eerste sprekers van Emerce eRetail bekend

De eerste sprekers van Emerce eRetail, op 16 maart in ’t Spant in Bussum, zijn bekend. We hebben vertegenwoordigers van Think + Do, Mascolori, Bunq en Magioni.

Retail

Zo pakt Bax-Shop Europese expansie aan: ‘lokale voorraadhubs een optie’

Bax-Shop groeit en opende onlangs de negende vestiging. Dit jaar alleen ging de verkoper van instrumenten en muziekaccessoires ‘open’ in in Italië, Zweden en Spanje.

Cross Border

E-readers en ecosysteem Tolino in handen van Kobo

E-bookbedrijf Kobo, onderdeel van Rakuten, neemt de e-readers en online diensten van Tolino over van Deutsche Telekom.

Publishing

‘Bruna topman weg na conflict over ophaalpunten’

Bruna topman Fred Zeegers is aan de kant gezet. Hoewel er al langer verschil van inzicht was, heeft met name het besluit om met Sandd en DHL ophaal- en verstuurpunten voor pakketjes in te richten, kwaad bloed gezet bij aandeelhouder PostNL.

Logistics

Forse groei voor foodora in Nederland

De van oorsprong Duitse fietsbezorgdienst foodora maakte in 2016 naar eigen zeggen een omzetgroei door van 982 procent in Nederland. Ook werd het bereik vergroot met zes nieuwe steden. Daardoor steeg naar aanleiding het aantal bestellingen en het aantal aangesloten restaurants.

Food