More stories

Premium

Vernieuwd iDEAL geeft sneller checkout, minder kliks

Een nieuwe functie in betaalsysteem iDEAL zorgt ervoor dat consumenten met minder kliks hun online orders dus sneller kunnen betalen. Hiervoor moeten ze wel eerst een account aanmaken.

Payment
Premium

Amazon lanceert AI chatbot Rufus voor aankopen

Amazon heeft zijn eigen digitale butler Rufus gelanceerd, die consumenten moet assisteren met hun aankopen. De chatapp, onderdeel van de Amazon app, omvat naast de productcatalogus van Amazon ook klantenbeoordelingen, veel gestelde vragen en meer algemene informatie van het web.

E-commerce

Het automatiseren van magazijnen is nog maar nauwelijks begonnen

Magazijnautomatisering blijft groeien, want e-commerce groeit nog altijd, de vraag naar spoedorders blijft, en naast AI komen er meer standaardoplossingen.

Fulfillment

Infographic: Conflict in de Rode Zee verstoort goederenvervoer

Voortdurende aanvallen op de scheepvaart door Houthi-militanten in de Rode Zee hebben de handel over zee via de strategische waterweg op zijn kop gezet. De containerscheepvaart krijgt de grootste klap, met veel omleidingen via Kaap de Goede Hoop die de reistijden en vrachtkosten aanzienlijk verhogen, terwijl de regionale vraag naar scheepsbrandstof wordt verdrongen. De situatie heeft ook gevolgen voor leveringen aan de Europese detailhandel.

Logistics

Distributiecentrum Picnic in Zaandam dicht wegens muizenplaag

Het distributiecentrum van online supermarkt Picnic in Zaandam is op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA gesloten vanwege een muizenplaag.

Food
Premium

Suez-zeevolume -65% door Houthi-aanvallen

Het volume vrachtvervoer over zee door het Suez Kanaal is afgelopen maand nog eens gehalveerd, nu tot 65 procent minder door dreiging van de Houthi-aanvallen vanuit Jemen.

Retail

Apple: EU slechts 7 procent van wereldwijde omzet App Store

Tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers van Apple hebben CEO Tim Cook en CFO Luca Maestri donderdag gereageerd op de onlangs aangekondigde wijzigingen van de App Store in de Europese Unie. Volgens beiden vertegenwoordigt de EU amper 7 procent van de wereldwijde omzet.

E-commerce

Merkwaarde in de praktijk brengen met Product Experience Management

De klant centraal stellen en een mooi merkverhaal zijn niet voldoende. Diezelfde denkwijze moet je ook toepassen op je producten en diensten.

Customer Experience
Premium

Betalen met mobiele telefoon blijft groeien in 2023

In 2023 is het gebruik van mobiele telefoons om te betalen weer toegenomen. Bijna vier op de tien pinbetalingen aan de winkelkassa gebeurde eind vorig jaar met een mobiele telefoon of smartwatch. Dat blijkt uit gegevens van de Betaalvereniging.

Payment

Reclame-omzet Amazon: +27% naar 15 miljard, AWS hapert

Het exploiteren van reclameruimte in zijn winkels is een nieuwe groeimotor van Amazon. Clouddiensten onder AWS zien de omzetgroei in een jaar tijd halveren tot slechts dertien procent.

Online advertising
Premium

Huizenoplichters hebben nog altijd vrij spel op Facebook

Een lokale Facebook groep waar je een kamer of appartement te huur kunt aanbieden lijkt op het eerste gezicht heel professioneel. Maar nadat je lid bent geworden en een post wilt plaatsen gaat het mis: seconden na plaatsing van je post wordt die verwijderd en wordt de toegang tot de FB pagina geblokkeerd. Het is kennelijk niet de bedoeling dat verhuurders daar hun aanbod plaatsen. Wel dat huurders kunnen reageren. Maar waarom eigenlijk?

E-commerce

‘Blokker ziet weg naar herstel’

Voor Blokker is duidelijk de weg naar een positief resultaat ingezet. De omzet van de keten in huishoudelijke artikelen bedroeg in het boekjaar 2022 circa 340 miljoen euro en de EBITDA min 11 miljoen euro. In het boekjaar 2023 verwacht Blokker uit te komen op een omzet van ca. 344 miljoen euro en een EBITDA van minstens 2 miljoen euro. Dat blijkt uit de cijfers die moederbedrijf Mirage donderdag publiceerde.

E-commerce
Premium

Online-aandeel voor de aankoop van e-bike is in Nederland relatief laag

Het bezoek aan een fysieke winkel speelt nog steeds een belangrijke rol in het oriëntatieproces voor de aankoop van een e-bike. Voor fabrikanten en retailers blijft de fysieke winkel dus een belangrijk kanaal in klantreis. Dat stelt GfK in de E-Bike Monitor 2023.

E-commerce

Online supermarkt Butlon wil fysieke winkel openen

Online supermarkt Butlon zoekt momenteel een winkelruimte in Enschede en omgeving. zo blijkt uit een oproep op LinkedIn. ‘Met een focus op een locatie tussen de 600-1000 vierkante meter, willen we de deuren openen van onze allereerste Butlon-winkel.’

Food

Online 1,2 procent minder omgezet tijdens feestdagen

De online omzet was in december 1,2 procent lager dan in december 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 1,3 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), kromp met 4,6 procent, volgens cijfers van CBS.

E-commerce