More stories

Terugblik: hoe bracht de logistieke sector het er in 2023 vanaf?

Januari: tijd voor een terugblik op de pakketbezorging in 2023. Meer of minder vertragingen? Black Friday? En hoe zat het met de regionale verschillen?

Logistics
Premium

Duits e-commerce in 2023: -12 procent

De Duitse online e-commercemarkt sloot het jaar 2023 met een omzet van onder de honderd miljard euro. Sinds corona weet de markt zich niet te herstellen.

E-commerce

Houvast in het complexe internationale web van online betalen

Online betalen? Voor consumenten heel normaal. Voor bedrijven niet: zij staan voor lastige keuzes rond het bieden van betaalmethoden, ook over de grens.

Payment

Handyman-keten failliet, maar webshop blijft open

De Nederlandse Handyman-keten, gespecialiseerd in accessoires en onderdelen voor huishoudelijke apparaten, is failliet verklaard.

Retail
Premium

Temu stelt marktplaats open voor EU-verkopers

Aankomende maart opent Temu zijn handelsplatform voor verkopers in de VS en kort daarna voor Europese.

E-commerce

PayPal lanceert AI diensten

PayPal lanceert later dit haar nieuwe kunstmatige intelligentie-gedreven producten. Het is de eerste grote aankondiging onder CEO Alex Chriss, die in september bij PayPal kwam.

Payment

PostNL bezorgde met de feestdagen minder pakketten dan verwacht

PostNL geeft een winstwaarschuwing af. De EBIT over 2023 komt naar verwachting uit op circa 92 miljoen euro. Dat is conform de aanvankelijke verwachtingen, maar lager dan het laatst gepubliceerde vooruitzicht. Vooral de feestdagen vielen tegen.

Logistics

Er is kracht in keuzevrijheid, maar veel contactkanalen bieden kent ook risico’s

Je klanten veel opties bieden om in contact te treden is een goede strategie. Maar ieder middel heeft ook nadelen en moet wel echt goed werken.

Customer Service

C&A beëindigt de samenwerking met externe marktplaatsen

C&A stopt na ruim vijftien jaar met het verkopen van kleding via grote webwinkels als Amazon, Wehkamp en Zalando. C&A wil zich weer richten op de groei van de eigen kanalen voor online verkopen.

Fashion

‘ReCommerce marktplaatsen presteren beter dan de bredere retailmarkt’

ReCommerce, oftewel de tweedehands onlinemarkt, zal tegen 2025 naar verwachting vijf keer sneller groeien dan de totale retailmarkt. Online advertentiemarktplaatsen leveren een belangrijke bijdrage aan de tweedehands handel en de circulaire economie. Dat blijkt uit onderzoek van Cross-Border Commerce Europe met steun van FedEx Express en Poste Italiane.

E-commerce

ACM roept online verkopers en brancheorganisaties op rechten P2B Verordening te checken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept ondernemers op die producten verkopen of diensten aanbieden via een online platform, om te controleren of dat platform handelt in lijn met de zogenoemde Platform-to-business Verordening (P2B Verordening). Uit onderzoek van de ACM blijkt dat twee derde van de online ondernemers niet bekend is met de rechten uit deze verordening.

B2B Digital
Premium

PostNL: Minder pakketjes aan de deur, meer ‘out of home’

Pakketkluizen, het wijzigen van de reguliere aflevervoorkeuren en chatten met de bezorger tijdens diens ronde. PostNL ziet dat de consument zijn pakketjes niet meer standaard thuis aan de deur wil ontvangen.

E-commerce
Premium

Bol werkt aan duurzaamheidsscores voor individuele producten

Een geraffineerd puntensysteem moet op termijn nauwkeurig aangeven hoe hoog individuele producten scoren die bij Bol in de schappen liggen.

Sustainability

PostNL-pakketautomaat nu ook opengesteld voor GLS Netherlands

PostNL stelt haar pakketautomaten open voor andere vervoerspartijen. GLS Netherlands is de eerste partij die gebruik gaat maken van dit netwerk. Vanaf maart kunnen consumenten voor pakketten van PostNL én van GLS Netherlands bij dezelfde pakketautomaat terecht.

E-commerce

Wing plant grotere drone voor bezorgingen

Wing, het dronebezorgbedrijf van Alphabet, is van plan een groter vaartuig te introduceren om zwaardere bestellingen te bezorgen.

Logistics