More stories

Nederlanders betalen voor het eerst vaker met een mobiele bankapp dan via internetbankieren

Er zijn belangrijke verschuivingen in het betaalverkeer. In 2018 betaalden Nederlanders voor het eerst vaker met een mobiele bankapp dan via internetbankieren en vaker contactloos dan door het insteken van hun betaalkaart. Minder dan 2 procent van alle overboekingen wordt nog op papier gedaan, zo blijkt uit gegevens van de Betaalvereniging.

Innovatie
Premium

’46 procent van Nederlanders staat open voor nieuwe betaaldiensten’

De nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2 is bij 82 procent van de Nederlanders nog onbekend. Na uitleg van wat PSD2 is, verwacht echter bijna de helft van de Nederlanders nieuwe betaaldiensten te gaan gebruiken. Dat blijkt uit de ING Digitale Monitor, een halfjaarlijks onderzoek onder ruim 1500 Nederlanders.

Financials

Pay.nl haalt verwarring uit betaling webwinkels

De leverancier van online betaaldiensten Pay.nl zorgt ervoor dat bankafschriften met betalingen aan webwinkels minder verwarrend zijn.

Payment

Sijbrand Tieleman (Peaks): ‘Beleggen met je wisselgeld’

Iedereen van 18 jaar en ouder kan zijn geld beleggen. In praktijk is het aantal Nederlanders dat dat daadwerkelijk doet beperkt. “Twintig tot 25 procent van de Nederlander belegt wel eens of heeft belegd. 2 procent belegt actief. Er is nog een wereld te winnen”, aldus Sijbrand Tieleman. Hij bedacht Peaks: een app waarmee je kunt beleggen met je wisselgeld. “Wanneer je ergens met je pasje betaalt dan ronden wij dat bedrag af tot de volgende hele euro en al die kwartjes en dubbeltjes die beleggen wij automatisch voor jou.” Inmiddels zijn meer dan 25.000 Nederlanders ingestapt. Meer bij Top Names.

Start-ups

Rabobank: Betaalverzoek meer gebruikt dan Tikkie

Klanten van Rabobank gebruiken de optie Betaalverzoek in de bankapp vaker dan Tikkie, aldus de bank.

Payment

Focus AFM ook in 2019 weer op technologie

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) richt zich in 2019 onder meer op het voorkomen van onverantwoord gebruik van technologie en data als gevolg van de voortschrijdende digitalisering van financiële dienstverlening.

Venture

Alex Kayyal (Salesforce Ventures): We investeren 100 miljoen dollar in Europese cloud startups

Het gaat Marc Benioff en consorten van Salesforce voor de wind. In twintig jaar tijd bouwden ze een indrukwekkend imperium op in het veld van cloud-based software met 30.000 medewerkers, meer dan tien miljard dollar aan jaarlijkse omzet. In 2009 werd Salesforce Ventures opgericht, dat inmiddels uit negen fondsen bestaat met een totale investering van 700 miljoen dollar. Alex Kayyal, oprichter en partner van het EMEA fonds, richt zich op Europese cloud startups.

Corporate start-ups

Data dwingt ook minder innoverende branches tot beweging

Concurrentie is altijd een katalysator voor innovatie geweest. In zwaar competitieve markten, zoals retail, zijn marges lager en is er veel meer druk om te innoveren om klanten te behouden. Bedrijven in minder competitieve markten, zoals de verzekeringssector, lopen historisch gezien juist achter wat innovatie betreft. Nieuwe, datagedreven ondernemingen zetten ook die markten op z’n kop.

Disruptie

Snoop Dogg wordt gezicht Europese campagne Klarna

De Amerikaanse rapper Snoop Dogg wordt het gezicht van de Europese campagne van betaalprovider Klarna. Hij wordt ook aandeelhouder bij de e-commerceleverancier.

Payment

PayPal stelt CMO aan

PayPal stelt Allison Johnson aan als chief marketing director van de de internationale organisatie. Ze moet de merken, waaronder PayPal en iZettle, wereldwijd duidelijker op de kaart gaan zetten.

Payment

N26 haalt 332 miljoen euro groeigeld op

De Europees werkende mobile only-bank N26 heeft driehonderd miljoen dollar nieuw kapitaal opgehaald. Daarmee wil het komende maanden uitbreiden naar de VS en daarna andere delen van de wereld.

Financials

‘Europese PSD2-wetgeving zet privacy onder druk’

Vanaf begin 2019 wordt in Nederland PSD2 van kracht. Met deze nieuwe Europese bankenwet kunnen consumenten hun bankgegevens delen met andere partijen dan hun eigen bank. De organisatie Privacy First heeft naar eigen zeggen grote moeite met deze wet, zelfs als de consument eerst uitdrukkelijke toestemming moet geven. In TROS Radar werd gisteren aandacht voor de wetgeving gevraagd.

Financials

Het nieuwe betalen is er (bijna)

Al sinds jaar en dag is Nederland een uniek (betaal)land. Ons kikkerlandje met het aantal inwoners en formaat van een flinke wereldstad is als een Gallisch dorp. Net iets anders dan de rest en we doen dingen op onze manier, zo ook betalen. Nederland is online een iDEAL-land. 55 procent van al onze e-commercebetalingen verloopt via dit bekende stelsel. Innovaties, Big Tech en PSD2 zorgen voor een golf van nieuwe betaalopties waarmee de retailer en consument geconfronteerd wordt. Tijd voor een overzicht van wat er al is en een vooruitblik van wat komen gaat.

Payment

Banken kennen hun klant dankzij Safened

“Banken zijn de poortwachter van het financiële stelsel. Van de toezichthouder moeten zij zeker weten wie hun klanten zijn. Safened checkt dat voor hen”, zegt Krik Gunning. Hij is commercieel directeur bij Safened, dat de Accenture Innovation Award 2018 won in de categorie Finance. De jury noemt het een bedrijf dat een echt en moeilijk probleem kan oplossen binnen de financiële sector.

Start-ups

Nieuwe apps bij Triodos Bank

Triodos Bank heeft vorige week zijn mobiele app opnieuw uitgebracht. De publicatie is het sluitstuk van een digitale transformatie die drie jaar geleden werd ingezet.

Financials