More stories

Multimediaal platform Mashable start in Nederland

Het multimediale platform en entertainmentbedrijf Mashable van Ziff-Davis krijgt een Nederlandstalige editie met eigen content voor de Benelux.

Publishing

Online treinplatform Erik de Zwart gestart

Radiomaker Erik de Zwart is zijn online streaming platform 24Trains.tv, met alles over treinen, officieel gestart. Het platform wordt meteen in drie talen in 160 landen aangeboden.

Media

‘Nederlandse consument geeft in 2021 meer dan 2 miljard euro uit aan digitale media’

De bestedingen van Nederlandse consumenten aan digitale media zijn de laatste vier jaar verdubbeld naar 1,6 miljard euro (in 2018). En deze bestedingen zullen de komende vijf jaar met nog eens 30 procent toenemen, waarbij in 2021 de grens van 2 miljard euro wordt gepasseerd. Dat is in elk geval de verwachting van PwC in Entertainment & Media Outlook in the Netherlands 2019-2023.

Media

BREIN trekt stekker uit illegale Russische streamingsite

De Stichting BREIN heeft vrijdag de omstreden streamingsite Moonwalk.cc uit de lucht laten halen via rechterlijke bevelen bij vijf deels Nederlandse hostingpartijen.

Media

Zorgkaartnederland.nl moet beledigingen aan arts verwijderen

De site Zorgkaartnederland.nl is veroordeeld tot het betalen van schade aan een arts wegens beledigingen die daar door een lezer waren geplaatst.

Legal

Facebook publiceert muziekcatalogus

Een vrij te gebruiken muziekcatalogus voor video’s en Stories op Facebook en Instagram is nu ook beschikbaar in Nederland en zes andere Europese landen. Daarmee komt het totaal op dertig in de regio.

Social

Netflix leent weer miljarden voor eigen content

Voor de tweede keer dit jaar leent Netflix 2 miljard dollar om eigen programma’s (Originals) te kunnen produceren. Beleggers waren maandag niet blij met het nieuws, omdat de schuldenlast van Netflix daarmee opnieuw verder toeneemt.

Entertainment
Premium

TV-reclamemarkt groeit met 1,4 procent over eerste drie kwartalen, mede door online

De tv-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op 567 miljoen euro. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Dat meldt marketingorganisatie Screenforce (Ster Reclame, RTL en BrandDeli, Talpa Network en ORN).

Online advertising

News Corp sluit nieuwsdeal met Facebook

News Corp (onder meer Wall Street Journal, Dow Jones en New York Post) gaat nieuws leveren aan Facebook, en ook met andere Amerikaanse uitgevers heeft het sociale netwerk al afspraken gemaakt.

Facebook

Mondiale gamingmarkt groeit door volwassenen

Het beeld dat de gamingmarkt enkel uit jongemannen tot 23 jaar bestaat is al lang achterhaald. Deze wereldmarkt groeit komende jaren juist nog verder vanwege de toename van het aantal volwassenen dat soms speelt, maar vaker kijkt.

Media

T-Mobile US in zee met videodienst Quibi

De Amerikaanse tak van T-Mobile sluit een opmerkelijke overeenkomst met Quibi, de videodienst van de voormalige Disney bestuursvoorzitter Jeffrey Katzenberg. De 83 miljoen Amerikaanse T-Mobile klanten krijgen toegang tot premiumcontent van het kanaal.

Entertainment

Documentaire over eerste videostream ooit, in Groningen

Aanstaande maandag 4 november is het 25 jaar geleden dat ’s werelds eerste live videostreams via internet werd uitgezonden. Vanuit Simplon in Groningen. Vrijdag 1 november gaat daar ene documentaire in première over precies deze gebeurtenis.

Media

Netflix: 3 miljoen abonnees in Nederland

Netflix zag zijn klantenbestand in Nederland met vier procent groeien tot 3,2 miljoen aan het einde van het derde kwartaal.

Media

Uitgeverij Telegraaf verandert naam in Mediahuis

De bedrijfsnaam Telegraaf Media Groep (TMG) verdwijnt. Per maandag 4 november 2019 verandert die in Mediahuis Nederland.

Media

Netflix weet schade te beperken in aanloop van ‘streaming wars’

Netflix sluit een goed kwartaal af, waarin de omzet met 31 procent groeide naar 5,2 miljard dollar en de opbrengst […]

Media