More stories

De slag om de inspiratiemarkt

Nog niet zo lang geleden was visueel zoeken en inspireren vrijwel het exclusieve domein van Pinterest. Maar het platform heeft inmiddels flinke concurrentie gekregen. Van Amazon en Google, maar ook van Snap en Instagram, die gebruikers eveneens willen inspireren met creatieve ideeën.

Media

WeTransfer dreigde RTL met juridische acties na artikel over concurrent

De Nederlandse bestandsuitwisselingsdienst WeTransfer is kennelijk niet bepaald gecharmeerd van artikelen over vermeende concurrenten, zoals het Eindhovense Skotty. RTLZ kreeg vanuit het niets ‘met dreigende taal een jurist’ op zijn dak omdat de zender de concurrent had omschreven als een ‘veilige, privacyvriendelijke WeTransfer-achtige dienst’.

Media

Interactieve video geeft kijker de regie in handen

Interactieve video creëert, nóg meer dan lineaire video, eindeloze mogelijkheden voor online marketing, creativiteit en het vertellen van verhalen. Dit zijn de ins en outs van deze online videovorm. Welke interactieve video-platformen zijn er en wat zijn de toepassingen?

Video

‘Alle Nederlandse contentaanbieders dienen samen te werken als antwoord op het verschuivende mediagebruik’

De Raad voor Cultuur wil dat Nederlandse contentaanbieders op één VOD-platform gaan samenwerken om te kunnen concurreren tegen grote internationale spelers als YouTube en Netflix. Momenteel zitten NPO, RTL en Talpa in NLZIET. De raad vindt het verstandig als ook andere Nederlandse contentaanbieders zich aansluiten.

Media

Mediabedrijf Roularta neemt online buurtplatform over

Het Belgische mediabedrijf Roularta neemt Postbuzz over, het online buurtplatform voor lokale informatie over onder meer wegenwerken, gemeentelijke informatie en lokale winkeliers.

Media

Openbare bibliotheek leent 6,4 miljoen digitale producten uit

De landelijke digitale openbare bibliotheek heeft in 2017 in totaal 6,4 miljoen digitale producten uitgeleend, een toename van 58 procent ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit onderzoek van de Koninklijke Bibliotheek en het CBS.

Publishing

Stichting Kijkonderzoek lanceert nieuwe berekening marktaandeel tv-zenders

Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaat met ingang van volgend jaar een andere berekeningswijze hanteren. De marktaandelen van zenders komen in een nieuw TV Zendertotaal in plaats van Kijktotaal gaat vervangen.

Media

Brutalisme op het web: niet mooi, wel functioneel

Net als in kunst en architectuur zijn er in webdesign bepaalde stromingen die komen en gaan. De afgelopen twee jaar heeft brutalisme aan populariteit gewonnen. Een ruige stijl die veel mensen als verrassend of zelfs als lelijk en ongebruiksvriendelijk bestempelen. Wat is het, waar komt het vandaan en zijn deze aantijgingen waar?

Web-design

AR-escape room moet IT’ers verleiden

In de jacht op schaarse IT’ers zit het slechte imago van de bancaire sector ABN AMRO in de weg. De mobiele AR-escape room The Lockdown moet de bank als aantrekkelijke werkgever neerzetten.

Recruitment

Google stopt met Google News bij invoering linktaks

Google stopt met de dienst Google News als Europa akkoord gaat met de invoering van een ‘linktaks’, onderdeel van het nieuwe Europese auteursrecht. Dat zegt Richard Gingras, hoofd nieuws bij Google, tegen The Guardian.

Media

Nieuwe directeur voor Persgroep Online Services België

De Vlaming Bart de Groote is aangesteld als baas België van Persgroep Online Services.

Media

Geen Rijksbijdrage voor werkgelegenheid Mediapark

De regio Gooi en Vechtstreek krijgt geen 15 miljoen euro om de werkgelegenheid in de mediasector te bevorderen. Dat geld is nodig omdat het aantal banen in Hilversum terugloopt. Er is met name minder werk op en rond het MediaPark in de creatieve industrie.

Media

Netflix derde videodienst na Ziggo en KPN

Netflix is een dominante speler op de markt voor online videodiensten in Nederland. Twaalf procent van alles dat consumenten betalen aan tv- en videodiensten gaat al naar Netflix. Op omzetgebied laat deze aanbieder van video-on-demand (VoD) alleen Ziggo en KPN voor.

Entertainment

NPO topscorer bij niet-live televisie

Zestien van de vijfentwintig online meestbekeken programma’s komen van de NPO. SBS levert er twee, RTL zeven. Jongeren kijken iets meer on demand dan de totale kijkerspopulatie.

Video

Sportstreamer DAZN breidt uit naar Spanje

Het Engelse DAZN heeft de online uitzendrechten gekregen voor MotoGP en de Premier League voor Spanje. Daar lanceert het sportstreamingplatform in de loop van 2019 als onderdeel van zijn internationale uitrol.

Video