More stories

Nieuwe wet stelt strenge eisen web- en appdesign

Op 1 juli wordt een nieuwe wet van kracht die eisen stelt aan het design van sites en apps van overheidsinstanties. Ze moeten helemaal toegankelijk zijn voor mensen met een handicap, onder wie doven en blinden.

Digital Design

EU commissie stemt in met uploadfilter

Zoals verwacht heeft de commissie voor Juridische Zaken van het Europarlement woensdag gestemd voor een uploadfilter. De stemming laat zien dat ook de commissie op dit punt sterk verdeeld was. Het voorstel is met de stemming overigens nog lang geen richtlijn.

Legal

Kansspelautoriteit gaat loot boxes controleren

De Kansspelautoriteit gaat vanaf vandaag na of gamebedrijven aanpassingen hebben gedaan in hun illegale loot boxes, schatkistjes in games.

Entertainment

Google brengt podcastapp uit

Google heeft eindelijk een eerste gratis podcastapp uitgebracht voor Android toestellen. Of er ook een iOS versie komt is onduidelijk.

Media

Ex Machina Groep ontwikkelt formules voor shoppingkanalen

Ex Machina Groep heeft een aantal interactieve formaten uitgewerkt voor shoppingkanalen, zowel via YouTube, Facebook als het grote scherm. Directeur Frank van Oirschot gaf gisteren een voorproefje op Cross Media Café in Hilversum.

Online advertising

Adresseerbare reclame moet het grote scherm redden

Als kabelaars, mediabureaus en adverteerders gezamenlijk zouden werken aan adresseerbare reclame op lineaire televisie, kan een deel van het reclamebudget dat nu naar digitaal gaat weer worden teruggewonnen. Dat is de overtuiging van Laurence Miall – d’Août, directeur Advanced Advertising van Liberty Global. Zij sprak gisteren op Cross Media Café in Hilversum.

Online advertising

Film1 ook als streamingdienst

Vanaf donderdag is Film1 ook beschikbaar als streamingdienst. Tussenkomst van een tv-aanbieder is dan niet langer vereist.

Entertainment

Twintig procent advertentie-inkomsten dagbladen via digitale platformen

In 2017 werd 20 procent van de advertentie-inkomsten van Nederlandse krantenuitgevers gerealiseerd op digitale platformen. Dat percentage groeit permanent vanaf 2011 (8 procent) toen het voor het eerst werd gerapporteerd. Dat schrijft de bekende dagbladenonderzoeker Piet Bakker.

Publishing

YouTube Music en YouTube Premium nog niet in Benelux

YouTube breidt zijn twee nieuwe diensten YouTube Music en YouTube Premium uit naar Europa, maar de Benelux zit daar nog niet bij.

Entertainment

Sociale media minder belangrijk als nieuwsbron

Sociale media zijn minder belangrijk geworden als bron van nieuws en niet toevallig is daar vooral Facebook de oorzaak van. Een en ander blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism.

Publishing

De ongemakkelijke strijd tegen nepnieuws

Sociale media worstelen al langere tijd met (politieke) beïnvloeding. Er liggen allerlei voorstellen op tafel om nepnieuws te bestrijden, maar zo makkelijk is dat niet. Hoe krijgen media weer grip op de waarheid?

Media

Apple sluit contentcontract met Oprah Winfrey

Apple heeft een meerjarig contract gesloten met Oprah Winfrey voor de tv-dienst die het bedrijf aan het voorbereiden is.

Entertainment

Dit jaar laatste papieren Telefoongids & Gouden Gids

In de loop van dit jaar verschijnen in Nederland voor de laatste keer de 45 gedrukte regionale edities van De Telefoongids & Gouden Gids. Vorige week werd de gids in de gemeenten Baarn, Bussum, Hilversum, Huizen en Weesp al voor het laatst bezorgd.

Publishing

Vijf procent huishoudens heeft geen tv-aansluiting meer

De diensten Play van KPN en KNIPPR zijn niet meer beschikbaar en NLziet groeit vooralsnog niet voorbij de honderdduizend abonnees. Toch groeit het aandeel Nederlandse huishoudens zonder traditionele tv-aansluiting gaat richting de vijf procent, een stijging van vijftig procent ten opzichte van twee jaar geleden. Dat signaleert Telecompaper.

Media

ACM bestudeert nieuwe verdienmodellen in de mediasector

De ACM start een marktstudie naar veranderende verdienmodellen in de mediasector. Met deze studie wil de toezichthouder meer inzicht krijgen in de gevolgen van deze verdienmodellen voor de concurrentie in de mediasector en voor de consument.

Media