More stories

Bestedingen digitale radioreclame: +95% in 2018

Adverteerders gaven in 2018 95 procent meer reclamegeld uit aan reclame op digitale radio. In het eerste kwartaal van 2019 bedroeg de stijging 33 procent.

Online advertising

Philippe Remarque mag Persgroep in het digitale tijdperk loodsen

Philippe Remarque wordt per 1 september journalistiek directeur van de Persgroep voor zowel België als Nederland. In die nieuwe functie geeft hij vorm aan de journalistieke kwaliteit en koers van de uitgever. Een belangrijke opdracht wordt de digitalisering van de journalistiek in goede banen te leiden.

Publishing

Europese richtlijn maakt contentdistributie omroepen makkelijker

De Europese ministerraad heeft maandag een nieuwe richtlijn bekrachtigd waarmee het eenvoudiger wordt om content binnen de Europese Unie grensoverschrijdend […]

Media

Oplage (papieren) tijdschriften blijft dalen

De printoplage van tijdschriften daalt, en meestal al sinds de eeuwwisseling. In totaal gaat het om een miljoenenverlies, en de trend is onmiskenbaar: het eind van de daling is niet in zicht. Dat schrijft Piet Bakker, tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Publishing

Top 25 techbedrijven verdienden ruim 100 miljard dollar met games

De top 25 van beursgenoteerde techbedrijven heeft vorig jaar gezamenlijk 107 miljard dollar omgezet met inkomsten uit gaming. Dat stelt het Nederlandse Newzoo. De 25 bedrijven waren tegelijkertijd goed voor 80 procent van de gamingmarkt.

Entertainment

Netflix vreest Disney en Apple niet

Netflix zegt de komst van Apple TV Plus en Disney Plus niet te vrezen omdat de ‘transitie van lineair naar uitgesteld kijken’ enorm is en alle partijen daarvan profiteren. Dat stelt het bedrijf bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers.

Entertainment

Joost de Wit (Media Distillery): ‘Wij kunnen video doorgronden en daarmee kijkers helpen’

Het is voor grote bedrijven en organisaties interessant om te weten wanneer zij op televisie voorbij komen. Media Distillery kan dat voor je bijhouden. “Aan de andere kant richten we ons op bedrijven zoals KPN en Ziggo. De tv operators, die ontzettend veel video content hebben maar daar eigenlijk heel weinig van weten. Zij weten helemaal niet wat er in een talkshow gezegd wordt, wat de onderwerpen zijn aan bod komen. Dat kunnen wij ze vertellen”, aldus Joost de Wit, oprichter en CPO van Media Distillery bij Top Names. ‘De content wordt gescand door een algoritme dat middels deep learning wordt getraind.’

Media

Vimeo koopt maker videobewerkingssoftware

Videohostingplatform Vimeo koopt het Israëlische softwarebedrijf Magisto om een nieuwe, meer gespecialiseerde koers in te zetten met het bedrijf.

Video
Premium

61 procent van omzet Universal Music Group uit streaming

Universal Music Group heeft in het eerste kwartaal alleen al 837 miljoen dollar verdiend aan omzet uit streaming. Omgerekend komt dat neer op 9,3 miljoen per dag.

Entertainment

Apple brengt podcastapp naar de webbrowser

Een van de drie grote spelers op podcastgebied, Apple, gaat zijn podcastapp ook aanbieden op het web. Daardoor wordt het mogelijk om afzonderlijke episodes af te spelen.

Publishing

Disney Plus vanaf november in de VS

Het nieuwe videokanaal van Disney dat moet concurreren met Netflix gaat in de VS in november van start. Europa zal op zijn vroegst in 2020 kunnen beschikken over Disney Plus.

Entertainment

Boete van ruim 3 ton voor online gokken vanaf Malta

De Kansspelautoriteit blijkt een dezer dagen een boete van 310.000 euro te hebben opgelegd aan het Maltese bedrijf Casumo Services Limited. Dit bedrijf zit achter een illegale gokwebsite.

Entertainment

Apple Music haalt Spotify in op de Amerikaanse markt

Apple Music heeft in de VS zijn grote concurrent Spotify ingehaald, althans wat betreft betaalde gebruikers.

Entertainment

Scribd gaat eigen publicaties uitgeven

Scribd, het platform voor het delen van documenten, heeft een eerste eigen boek Mueller’s War van journalist Garrett Graff uitgebracht. Een jaar geleden had het platform al aangekondigd dat het eigen producties zou gaan aanbieden.

Publishing

Medialaan lanceert eigen videoplatform VTM GO

Het Belgische Medialaan gaat bijna al zijn videocontent bundelen in een nieuw streamingplatform VTM GO. Programma’s kunnen live of uitgesteld worden bekeken en is gratis met gepersonaliseerde advertenties.

Entertainment