More stories

Campagne tegen nepnieuws vandaag van start

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is vandaag de online bewustwordingscampagne ‘Blijf nieuwsgierig. Blijf kritisch’ begonnen. De campagne die wijst op het gevaar van (online) nepnieuws loopt tot na de verkiezingen van het Europees Parlement. Ook start een onderzoek naar de invloed van sociale media en internetzoekmachines in de aanloop naar de verkiezingen van maart en mei 2019.

Media

Marco Louwerens directeur televisie bij Talpa

Marco Louwerens start als directeur televisie bij Talpa Network. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de koers en de programmering van de televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9. Hij volgt Karin de Groot op die deze functie ruim twee jaar heeft bekleed. Karin de Groot werd recent benoemd tot Managing Director van ITV Studios Netherlands.

Media

Stichting Sociale Databank Nederland moet betalen voor ANP foto’s

De Stichting Sociale Databank Nederland uit Huizen is door de Rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot de betaling van foto’s van het ANP op haar site.

Legal

Thijs Boon weg bij VICE Europa

De baas Digital bij VICE Europa, Thijs Boon, heeft besloten het mediabedrijf te verlaten. Hij geeft aan buiten de organisatie actief iets nieuws te beginnen.

Media

‘2,4 miljard mensen spelen games’

Dit jaar zullen toch al gauw zo’n 2,4 miljard mensen games spelen, volgens schattingen van het Nederlandse Newzoo. Goed voor een omzet van 148 miljard dollar.

Entertainment

‘Streamingdienst Disney+ in Nederland getest’

De streamingdienst Disney+, die vanaf eind dit jaar in de Verenigde Staten wordt aangeboden, wordt mogelijk in Nederland getest. Dat vertellen bronnen aan nieuwssite The Information.

Entertainment

Ziggo rolt zijn nieuwe mediabox uit

Kabelaar Ziggo is begonnen met de uitrol van zijn nieuwe mediabox onder de noemer Mediabox Next. De nieuwe box, die […]

Entertainment

FT neemt meerderheidsbelang in The Next Web

The Next Web (TNW) van Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive komt in handen van The Financial Times.

Media

DAZN zet Neymar en Mourinho in voor Spaanse lancering

De internationale sportstreamer DAZN schakelt voetbalheld Neymar Jr en topcoach José Mourinho in om zijn diensten te helpen lanceren op de Spaanstalige markt.

Media

Boetes voor illegaal online kansspelaanbod gaan omhoog

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft met ingang van 1 maart 2019 haar boetes voor illegaal online kansspelaanbod verhoogd. De nieuwe regels gaan uit van een startboete van 200.000 euro. Voorheen was dat 150.000 euro.

Media

Disney praat met AT&T over belang in Hulu

Disney is in onderhandeling met AT&T om het belang van 10 procent in videodienst Hulu over te nemen. AT&T kreeg dat belang na de overname van WarnerMedia.

Media

Abovo Media: alleen ga je sneller, samen kom je verder

Een mediabureau waar nuchtere tegeltjeswijsheden het winnen van hippe managementtermen: dat is Abovo Media in een notendop. Het klinkt als een vreemde eend in de bijt van het medialandschap, maar Abovo Media is al meer dan twintig jaar koploper in het middensegment en niet voor niks. CEO Remko Poggenklaas vertelt over het mediabureau uit het Noord-Hollandse Hoorn.

Media

SKO pauzeert rapportage online kijkcijfers

Stichting Kijkonderzoek rapporteert sinds de jaarwisseling geen online kijkcijfers meer. Rond de zomer moet het publiceren van de digitale kijkcijfers worden hervat.

Analytics

Nielsen met overname in gepersonaliseerde tv reclame

Nielsen neemt techbedrijf Sorenson over om zijn activiteiten op het gebied van addressable tv te versterken. Daarbij gaat het om gepersonaliseerde reclame op het grote scherm, vooral smart tv’s.

Online advertising

1,5 miljoen tv-kijkers voor Ziggo Go-app

De mobiele tv-app van Ziggo kreeg vorig jaar 300.000 nieuwe kijkers erbij, wat het totaal op 1,5 miljoen actieve kijkers bracht. Dat vertelt VodafoneZiggo in de voorlopige kwartaalcijfers.

Media