More stories

Retailmedia: de stand van zaken, de mogelijkheden en de toekomst

Retailmedia heeft snel aan terrein gewonnen in Nederland, maar een blik op de Verenigde Staten laat zien dat er nog veel meer aan zit te komen.

Media
Premium

Ziggo moet van gerechtshof toch waarschuwingsbrief van Brein sturen

Ziggo is verplicht om een waarschuwingsbrief van Stichting Brein door te sturen naar een klant die honderden e-books illegaal ter beschikking stelt. In die brief staat dat hij of zij inbreuk maakt op auteursrechten. Ziggo wilde niet meewerken aan het verzoek van Brein.

Media
Premium

FD Mediagroep trekt stekker uit podcasttitel Listn

De FD Mediagroep heeft de stekker getrokken uit zijn nog piepjonge podcasttitel Listn.

Media
Premium

Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2023

Vandaag is de achttiende editie van Emerce100 verschenen, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hierin lees je hoe beslissers uit de online industrie de prestaties beoordelen van dienstenleveranciers, verdeeld over tientallen categorieën.

Emerce 100
Premium

Netflix gebruikers kunnen moeilijk wennen aan reclame op het platform

Amerikaanse gebruikers van Netflix hebben toch wat moeite met de goedkopere reclamevariant van het platform. Die reclame valt met vijf minuten per uur programmering eigenlijk best mee, maar bijna de helft van de nieuwe klanten van Netflix vindt het teveel.

Entertainment
Premium

Twitter laat gebruikers betaalmuur instellen per artikel

Contentaanbieders krijgen de mogelijkheid om individuele berichten op Twitter achter de betaalmuur te zetten. Dat schrijft CEO Elon Musk. Gebruikers betalen wel een hogere prijs dan wanneer ze een maandelijks abonnement zouden nemen.

Twitter/X
Premium

RTL introduceert in Nederland op 1 mei één nieuw logo voor alle kanalen

RTL krijgt vandaag een nieuwe visuele identiteit met één logo. Het meerkleurig logo is overal terug te zien: in de bedrijfscommunicatie en op de TV-zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8 en RTL Z, de themazenders RTL Crime, RTL Lounge en RTL Telekids en op RTL.nl en in de RTL app. RTL wil daarmee zijn kijkers, bezoekers, relaties en werkzoekenden één ervaring bieden. Eén RTL.

Media
Premium

Bedrijf achter audio app Clubhouse moet inkrimpen

De ooit zo populaire audio app Clubhouse moet fors inkrimpen. Zeker de helft van de werknemers komt op straat te staan. Clubhouse heeft naar eigen zeggen te veel mensen aangenomen die ook nog eens veel thuiswerken, waardoor het bedrijf weinig wendbaar is geworden.

Media
Premium

Omzetboost voor Activision Blizzard

Activision Blizzard realiseerde het afgelopen kwartaal een flink hogere omzet van 2,7 miljard dollar tegen 1,7 miljard een jaar geleden. Het aantal gebruikers steeg naar 368 miljoen.

De omzet kwam van titels als Call of Duty®, Candy Crush®, Warcraft, Overwatch en Diablo. Dochter King, nu twintig jaar oud en vooral bekend van Candy Crush, presteerde goed met 8 procent meer omzet.

Entertainment
Premium

Legale markt voor online kansspelen naar 124 miljoen euro

De legale markt voor online kansspelen, die 1 oktober 2021 opende, is gegroeid. Het brutospelresultaat (inzet minus uitgekeerde prijzen) en het aantal spelersaccounts zijn toegenomen. Dat blijkt uit de vierde Monitoringsrapportage online kansspelen die de Kansspelautoriteit (Ksa).

Entertainment
Premium

Britse toezichthouder blokkeert overname Activision Blizzard

De Britse mededingingsautoriteit, de Competition and Markets Authority, gaat de voorgenomen overname van Activision Blizzard door Microsoft alsnog blokkeren. In een verklaring zegt de instantie dat de overname de ontluikende markt voor cloudgaming dreigt te schaden.

Entertainment
Premium

Spotify sluit sterkste kwartaal sinds de beursgang af

Spotify sluit naar eigen zeggen zijn sterkste kwartaal af sinds de beursgang in 2018, met 515 miljoen actieve gebruikers en 210 miljoen betaalde abonnees. De omzet steeg met 30 procent naar 3 miljard euro.

Entertainment
Premium

Ster realiseert meer inkomsten dan begroot, maar luidt noodklok

Ster heeft in 2022 een omzet gerealiseerd van 232 miljoen euro, waarvan 217 miljoen euro kon worden afgedragen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is 49 miljoen euro meer dan het ministerie had opgenomen in haar mediabegroting.

Online advertising
Premium

5 procent omzet streamingdiensten naar Nederlandse producties

Streamingdiensten als Netflix en Disney+ moeten verplicht 5 procent van hun omzet in ons land investeren in Nederlandse producties. Daarover hebben VVD, D66, CDA en ChristenUnie eindelijk een akkoord bereikt.

Entertainment
Premium

Omzet Vivendi stijgt naar 2,29 miljard euro in eerste kwartaal

De omzet van het Franse mediabedrijf Vivendi steeg naar 2,2 miljard euro in het eerste kwartaal, in lijn met de verwachtingen. De groei werd vooral gerealiseerd door de Canal+ Group, waaronder Studiocanal. Daar bedroeg de omzet 1,4 miljoen.

Online marketing