Facebook en Google remmen investeringen in adtech
Facebook en Google zijn zo dominant op de online reclamemarkt dat investeerders minder geld in adtech-startups steken.
Facebook en Google zijn zo dominant op de online reclamemarkt dat investeerders minder geld in adtech-startups steken.
Robbert Rosseboom verlaat Accenture om baas Datatechnologie te worden bij DAN DNA, onderdeel van Dentsu Aegis Network in Nederland.
Amazon.com blijkt sinds kort testen te doen met Googles Product Listing Ads. Voor steeds meer typen producten verschijnen er foto-advertenties boven en naast de zoekresultaten op Google.
Een nieuwe categorie streaming reclame lijkt te ontstaan en die is in het westen zeker honderden miljoenen euro’s groot. Het gaat om de reclame bij streaming muziekdiensten als Spotify, meer specifiek het type muziek in de categorie ‘moods & moments’.
Starcom en Cheil Amsterdam zetten voor klant Samsung dynamisch gegenereerde pre-rolls in op YouTube. Dit is een stap richting het kunnen personaliseren van videocommercials. Deze campagne bestaat uit zeventien variaties, maar volgend jaar bij andere klanten kan dat oplopen tot honderden.
De videocommercials op YouTube-concurrent Dailymotion zijn altijd fullscreen, ongeacht of ze horizontaal of vertical worden bekeken.
Op 16 december jl. hebben twee privacyorganisaties uit de VS een klacht tegen Google ingediend bij de Federal Trading Commission (FTC), het Amerikaanse overheidsorgaan dat toeziet op consumentenbescherming en mededinging. De klacht komt naar aanleiding van de update van de algemene voorwaarden van Google afgelopen juni, die Google in staat stelt om haar data te combineren met DoubleClick, de advertentieafdeling van Google.
Tradedoubler koopt alle aandelen in het Franse affiliatemarketingbedrijf R-Advertising nadat het afgelopen zomer al een minderheid verwierf.
De Amerikaanse online adverteerdersbranche wil dat er vanaf juli 2017 alleen nog advertenties in HTML5 worden aangeboden. Dat blijkt uit een advies genaamd ‘Transitioning Video Ads from Flash to HTML5/JS’ van het IAB Technology Laboratory.
Een niet nader genoemd Amsterdams datacenter blijkt een hoofdrol te hebben vervuld bij grootschalige advertentiefraude. Dat beweert in elk geval online beveiliger White Ops.
BrandDeli wordt de de officiële Nederlandse salespartner van Twitter in Nederland. Marc de Vries begeleidt het transitieproces tot februari 2017 en vertrekt dan bij de berichtendienst.
De nieuwe data- en technologietak van WPP-dochter GroupM, [m]Platform geheten, heeft een EMEA-baas gekregen in de persoon van Alex Stil. Sebastiaan Moesman wordt zijn rechterhand.
Opera Mediaworks, de advertentiepoot van de maker van de mobiele browser Opera, verandert zijn naam vanaf januari weer in AdColony. Zo heette ook de startup die Opera in 2014 overnam voor 350 miljoen dollar.
Het online advertentiesysteem brengt te grote risico’s met zich mee voor websitebezoekers, vindt onderzoeksjournalist Maurits Martijn van De Correspondent, die daarom een groot voorstander van adblockers is. In gesprek met Hans Voorn legt hij tijdens Performance 2016 zijn bezwaren uit.
Wat is nou daadwerkelijk de waarde van een online advertentie-impressie? Het is een steeds terugkerende discussie, waar het definitieve ei nog niet over is gelegd.