More stories

Omkering bewijslast bizar onderdeel van de cookieregels

Het is goed dat er grenzen worden gesteld aan het onbeperkt inzetten van cookies voor het volgen van surfgedrag, zeker als dat gebeurt zonder dat de gebruiker daar wat van af weet. Maar de Nederlandse regeling wijkt belangrijk af van hetgeen de Europese richtlijn voorschrijft, en zit juridisch niet goed in elkaar.

Legal

Drie mythes over Google AdSense ontkracht

Wie het aandurft om met minder voor de hand liggende Google AdSense-implementaties te experimenteren, kan vele malen meer verdienen. Door te begrijpen wat en voornamelijk hoe je test kun je je AdSense-opbrengsten tot een hoger niveau brengen.

Online advertising

‘Talpa wil gesprekspartner van Facebook zijn’

Voor velen buiten de mediabranche is Pim Schmitz, CEO Talpa Holding, een relatief onbekende. Toch is hij al sinds 2003 John de Mols rechterhand en onder meer verantwoordelijk voor het mediabedrijf, de overname van SBS en het realiseren van Talpa’s digitale ambities.

E-commerce

De feiten over cookieoverschrijving binnen affiliate marketing

Cookieoverschrijving binnen affiliatemarketing wordt gezien als een groot probleem. Zanox-M4N deed in de afgelopen maanden onderzoek binnen zijn eigen netwerken om concrete feiten boven tafel te krijgen. De resultaten worden hieronder voor het eerst gepresenteerd.

Online advertising
Premium

Searchbureaus missen de boot met display advertising

Traditionele mediabureaus hebben destijds de boot gemist waar het gaat om search. Die markt is nu vrijwel volledig in handen van gespecialiseerde search bureaus. Diezelfde search bureaus laten nu een grote kans liggen als het gaat om data driven display. Gaan zij nu op hun beurt de boot missen?

Online advertising

Column: Het virus dat surcommission heet

In Frankrijk hebben ze het simpelweg verboden, maar bij ons lijkt het een onuitroeibaar fenomeen: surcommission, kortweg ‘surco’ genoemd in de reclamebranche.

Online advertising
Premium

Display advertising do’s voor 2012

2011 was het jaar van de wederopstanding van display advertising, voornamelijk door ontwikkelingen op het gebied van technologie. Wat zijn de do’s in display advertising voor 2012?

Online advertising

De verplichting van CPS

Bedenk als adverteerder waar je aan begint als je een CPS-campagne start. Je gaat verplichtingen aan met de site waarop je adverteert, maar ook met degene die je banners ziet. Als je interne organisatie niet is voorbereid (of ingelicht), heeft zo’n campagne weinig zin.

Online advertising

Inzicht bepaalt succes mediacampagnes

Wat maakt voor jou een mediacampagne tot een succes of een tegenvaller? Grote kans dat dit alles te maken heeft met het behalen van targets. Maar hoeveel voldoening geeft dit als je geen flauw idee hebt hoe de targets gehaald zijn? Het is zaak om je mediabudget elk jaar effectiever in te zetten en hiervoor is inzicht nodig.

Analytics

Last Call for Cookies

Dit voorjaar werd duidelijk dat de initiatieven vanuit de internetvakorganisaties om de voorgestelde wetswijziging over het gebruik van cookies op internet te beïnvloeden, niet het gewenste effect hadden gesorteerd. Er is nog gelegenheid voor een reactie van de branche, maar de tijd dringt.

Legal
Premium

Display advertising: ‘the best of both worlds’?

Display adverteren zit in de lift. Na een moeilijke periode ten tijde van de opkomst van search advertising, wordt er nu – geholpen door een explosie in formaten en video – weer steeds meer gebannerd. Toch worstelen veel adverteerders met de beoordeling van de effectiviteit van display.

Online advertising

Bepaal de optimale online media mix met Google Analytics Multi-Channel

Als adverteerder wil je weten welke kanalen en welke combinaties van kanalen leiden tot het optimale aantal conversies tegen zo min mogelijk kosten. Met de multi-channel analyse functionaliteit van Google kun je in Google Analytics inzicht krijgen in de invloed van verschillende kanalen (en combinaties hiervan) in de funnel.

Analytics

Real Time Bidding: renaissance van de banner

Toen Google DoubleClick overnam in 2008 verwachtte niemand dat de markt voor display advertising zo op de kop zou gaan als nu gebeurt. Geen vergadering met uitgevers en adverteerders of de term ‘Real Time Bidding’ staat op de agenda. Vooralsnog leidt de wedergeboorte van de banner overwegend tot onduidelijkheden en vragen.

Online advertising

Column: Google+ en Facebook maken cookiedebat overbodig

De Tweede Kamer heeft na veel uitstel en amendementen eindelijk een besluit genomen over de ePrivacy-richtlijn. De vraag is of dit iets uithaalt. Google en Facebook zijn zo alwetend dat een regeltje uit Europa hen op geen enkele manier deert.

Online advertising

Laat de ‘cookiemarkt’ zichzelf reguleren

De overheid zadelt de Nederlandse online markt op met onnodige cookieregelgeving. Wat ooit is gestart als een maatregel tegen spyware is uitgemond in een, volgens mij, onzinnige wetgeving.

Online advertising