More stories

Cookies: feit en fictie

De ene cookie is de andere niet. Daarom is het niet logisch om alle cookies over één kam te scheren, zoals in de cookiewet gebeurt. Voor (online) marketeers is het belangrijk wél te begrijpen hoe cookies werken, aangezien zij afwegingen moeten maken en verantwoorden. Wat is feit en wat is fictie?

Online advertising

Gericht adverteren met online video

Televisie en internet zijn verschillende platformen die dus ook verschillend moeten worden behandeld. In de praktijk blijkt dit vaak niet te gebeuren. Waarom eigenlijk niet en hoe kan het ook?

Online advertising

Do-Not-Track: dood of levend?

Do-Not-Track zou een oplossing kunnen zijn in alle onzekerheden en onduidelijkheid rond de nieuwe cookiewetgeving. Maar is dat wel echt zo?

Online advertising

Meer conversie door creatieve optimalisatie

Eén van de belangrijkste doelen van displayadvertising is het aanzetten tot actie van de gebruikers die in aanraking zijn gekomen met onlineadvertenties. De creatie van banner speelt hierin een cruciale rol. Toch is het vaak een ondergeschoven kindje bij de optimalisatie van displayadvertisingcampagnes.

Online advertising

iQU opent Amerikaans kantoor

Marketingdata- en analyticsbedrijf iQU uit Haarlem opent een kantoor in Los Angeles. Met profielinformatie van tweehonderd miljoen gamers gaat het zich op de lokale advertentiemarkt richten.

Mobile

Nieuws- en politieke sites beste met cookiewet

De websites van nieuwsuitgevers en politieke partijen voldoen niet helemaal, maar wel het best aan de cookiewet. Gemeenten, retailers, banken, telecombedrijven en reisverkopers gooien er met de pet naar.

Conversie

OPTA: Grootste Nederlandse sites schenden cookiewet

Alle Nederlandse sites uit de top 25 van de STIR-metingen voldoen niet aan de cookiewet. Op een na. De toezichthouder staat niet toe dat site-eigenaren wachten op nieuwe technologie van browsermakers. Implied consent volstaat ook niet.

Legal

Nog eens 200 miljoen dollar extra voor YouTubepartners

Google investeert nog eens tweehonderd miljoen dollar extra om meer kwaliteitskanalen op YouTube te krijgen.

Online advertising

Display Advertising met en zonder cookies

Naast bedreigingen en onduidelijkheden, biedt de nieuwe cookiewet ook kansen en mogelijkheden voor display advertising. Tijd om die opties te verkennen en in actie te komen.

Online advertising

Online inkoopbeurs

Leads inkopen kan en moet transparanter. En goedkoper. Automated trading is een oplossing.

Online advertising

Nieuwe Telecomwet: krokodillentranen?

Adverteerders hebben, net als consumenten, baat bij de nieuwe Telecomwet. Wat betekent deze nou echt voor de adverteerder of het bureau? En zijn deze regels allemaal echt zo dramatisch als menigeen ons wil doen voorkomen?

Online advertising

De praktijk van de nieuwe cookiewet

Er is al veel gezegd over het nieuwe artikel 11.7a Telecommunicatiewet, ook wel de nieuwe cookiewet genoemd, maar er bestaat nog altijd veel onduidelijkheid. Wat zijn de gevolgen van deze wet en hoe kun je er praktisch gezien uitvoering aan geven?

Legal

Nog meer misverstanden over de nieuwe cookiewet

Sinds gisteren is, toch nog onverwacht, de nieuwe cookiewet van kracht geworden. De branche breekt het hoofd over hoe aan de nieuwe regels te voldoen. De wet is ingewikkeld, zowel juridisch als in de praktische uitvoering daarvan.

Legal

Omkering bewijslast bizar onderdeel van de cookieregels

Het is goed dat er grenzen worden gesteld aan het onbeperkt inzetten van cookies voor het volgen van surfgedrag, zeker als dat gebeurt zonder dat de gebruiker daar wat van af weet. Maar de Nederlandse regeling wijkt belangrijk af van hetgeen de Europese richtlijn voorschrijft, en zit juridisch niet goed in elkaar.

Legal

Drie mythes over Google AdSense ontkracht

Wie het aandurft om met minder voor de hand liggende Google AdSense-implementaties te experimenteren, kan vele malen meer verdienen. Door te begrijpen wat en voornamelijk hoe je test kun je je AdSense-opbrengsten tot een hoger niveau brengen.

Online advertising