More stories

Niet klikken, maar schudden

Het Amerikaanse bedrijf Adtile wil mobiele advertenties levendiger maken door het gebruik van sensorinformatie die smartphones verschaffen, zoals van GPS, gyroscoop en bewegingssensoren.

Marketing

Marktplaats-app open voor adverteerders

Marktplaats.nl vergroot zijn bereik voor adverteerders met elf procent nu zij via de exchange ruimte kunnen inkopen in de iPad-app.

Marketing

Hoe krijgen premium uitgevers weer controle over de markt voor display advertenties?

Recent heeft het IAB en Deloitte een rapport gepubliceerd over de status van programmatic trading in Nederland als onderdeel van het onderzoek naar de bestedingen aan online adverteren in 2013. De resultaten bevestigen dat de Nederlandse markt voor online adverteren in een programmatic landschap verandert. Sterker nog, in vergelijking tot de omringende landen loopt Nederland voorop in de omarming van programmatic advertising.

Marketing

Bavaria zet Shazam in voor radiocommercial

Bavaria gaat op de radio interactieve reclame maken met behulp van de app Shazam. Luisteraars worden via de radio verleid om met hun telefoon automatisch naar een actiepagina van het biermerk te gaan.

Marketing

Affiliatenetwerk Belboon verkocht aan investeerder

Technologiebedrijf Yoc verkoopt zijn affiliatenetwerk Belboon, ook actief in Nederland, aan een kleine lokale Duitse investeringspartij.

Mobile

Advertentiebedrijf IMNetworks failliet

Fullservice bureau IMNetworks uit Hilversum is failliet. Het bedrijf werkte onder meer voor vergelijkingsites als Besteproduct.nl, Telecomvergelijker.nl, Zoover.nl, Hardware.info, Mobilecowboys.nl en PCMweb.nl.

Marketing
Premium

Nog steeds twijfels over native advertising

Marketeers geloven in de potentie van native advertising, maar passen het nu nog mondjesmaat toe door gebrek aan kwaliteit, meetmogelijkheden en geprogrammeerde inkoop. Dat blijkt uit onderzoek van DMR en TripleLift onder honderd digitale bureaus als Starcom MediaVest, MEC, Carat, Mediacom en Mindshare.

Marketing

Adlantic stopt met open RTB, tegen bannerfraude

De fraude op open RTB-exchanges neemt hand over hand toe. Adlantic stopt er daarom mee. Adverteerders die de Utrechtse technologie gebruiken, zien hun uitingen enkel nog op de top 100 Nederlandse websites verschijnen.

Online advertising

Onrust onder drukkers door startup Drukwerkveiling.nl

Ondanks het slechte economische vooruitzicht verzet een aantal drukkerijen in Nederland zich tegen leadgenerator Drukwerkveiling.nl.

E-commerce

Duitse mediabedrijven slepen Adblock voor de rechter

De Duitse mediabedrijven RTL, Axel Springer en ProSiebenSat1 hebben Eyeo GmbH, het bedrijf achter Adblock Plus, gedagvaard. De mediabedrijven zeggen dat de software illegaal is.

Legal

Booking.com op vingers getikt voor misleidende informatie

Booking.com heeft klanten misleid door op de site te suggereren dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl daarvan geen sprake is. Dat zegt het College van Beroep van de Reclame Code Commissie vrijdag.

Conversie

Expedia start pan-Europese tv-campagne

Komende drie maanden voert Expedia een pan-Europese tv-campagne onder het mom ‘Travel Yourself Interesting’.

Marketing

Rolls Royce zoekt sociaal mediabureau

Rolls Royce, eigendom van BMW, is op zoek naar een sociaal mediabureau. iCrossing van Hearst was tot nu toe de partner van de autofabrikant.

Marketing

IAB Nederland publiceert update Cookie Compliance

IAB Nederland heeft omtrent privacy al eerder publicaties ingebracht, waaronder de Cookie Compliance Guide. De ontwikkelingen op het gebied van cookies staan echter niet stil. Op dit moment zijn er twee belangrijke ontwikkelingen: de zaak omtrent een advertentiebemiddelingsbedrijf en de aankomende wetswijziging.

Analytics

Sociale media (nog) geen advertentiemedium

Betaalde advertenties via Facebook en Twitter blijven uiterst bescheiden. Maar een zeer beperkt deel van het marketingbudget wordt besteed aan advertenties, zo blijkt uit onderzoek van AdAge. Veel meer geld gaat zitten in sociale marketing.

Marketing