More stories

9 online consumententrends voor 2019, het jaar van de normering

Technologische ontwikkelingen vormen onze maatschappij. Kijk je naar een willekeurige bushalte, woonkamer of wachtkamer, dan zie je dat de smartphone het weerpraatje heeft vervangen. Maar omgekeerd gebeurt hetzelfde: onze cultuur en geschiedenis beïnvloeden technologie. Zo kiest een vergrijzende bevolking eerder voor automatisering en heeft een begrip zoals privacy een hele andere betekenis in een volksrepubliek met een eenpartijstelsel. De online consumententrends gaan in 2019 over hoe we een nieuwe norm vinden in onze relatie met technologie.

Cross Border

Stop het machtsmisbruik van digitale reuzen

Terwijl we nagloeiden van het Limburgse concert Oetbloaze met Gé Reinders en het harmonieorkest St. Caecillia, werden wij in de oude binnenstad van Venlo voorbijgefietst door andere bezorgers dan die van Thuisbezorgd.nl, UberEats of Deliveroo. Op de bezorgboxen van hun hippe zwarte fietsen stond in knalroze letters een afwijkende naam geschreven: InVenlo.

Marketplaces

IKEA wil niet op Amazon

Het Zweedse meubelhuis IKEA ziet er niets in om via Amazon te verkopen.

Marketplaces

Directie Kees Smit Tuinmeubelen breidt uit

Directeur Henk Smit krijgt gezelschap in de leiding van het bedrijf met de aanstelling van Ohannes Malihas en Mitchel Oude Nijhuis als respectievelijk directeur offline- en directeur onlinemarketing.

Venture

Nike bindt klanten met het meten van je schoenmaat

Welke maat schoenen heb ik? Nike, ’s werelds bekendste sportmerk, zoekt het antwoord op die vraag met Nike Fit, een app waarmee je door middel van augmented reality voeten scant en de juiste schoenmaat voor iedere Nike schoen vaststelt. Naast een conversiebooster zal Nike Fit het membership van Nike Plus aanjagen en klanten loyaler maken aan Nike.

Customer Loyalty

Helen Zuurmond, HEMA: ‘Binnen customer service is e-mail het moeilijkste kanaal’

Binnen twee jaar is het loyaliteitsprogramma van HEMA uitgegroeid tot een van de meest populaire programma’s van Nederland. HEMA beschikt hierdoor over inzichten die het mogelijk maken dichter bij de klant te komen. Helen Zuurmond, Head of CRM & Customer Service, laat zien hoe HEMA deze inzichten gebruikt. “Alleen maar naar huidig gedrag kijken, zou een saaie e-mailstrategie opleveren.” 

Marketing automation

Modewinkels innoveren op duurzaamheid en online betalen

Hel en verdoemenis dwalen door de winkelstraten. Iedere week staat een ander failliet modebedrijf in de schijnwerpers op de catwalks iin de media. Steeds meer winkelpuien worden dichtgetimmerd. Maar: de online verkopen exploderen. Welke bedrijven zijn de overlevers in deze disruptie en hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Strategy

Europese Verkiezingen en het succes van (web)winkels: uitbouwen waar kan, beschermen waar nodig

De Europese Parlementsverkiezingen worden vaak miskend door zowel consumenten als bedrijven en ondernemers. Toch zijn deze verkiezingen van groot belang en niet in de laatste plaats voor de ‘digital commerce’-sector. Veel van de voor de online-retailsector relevante wetten en regels worden immers in Brussel bepaald.

Legal

Wie is er bang voor de big bad marketplace?

Wat is de impact op je organisatie bij het opzetten van een online marketplace? Een multi-vendor e-commerce portal is een geweldige manier om je marktpositie te versterken, maar houdt wel in dat je businessmodel ingrijpend verandert. Met deze tips kom je beslagen ten ijs.

Marketplaces

Een sterke missie maakt een sterk merk

We zijn superloyaal aan een merk waarvan we écht houden. Maar in hoeverre hebben brand managers en marketeers invloed op hoe de consument het merk ervaart? Betekenisvolle merken die een gevoel kunnen losmaken bij consumenten maken het verschil en onderscheiden zich van de rest in deze drukke wereld waarin we ontelbare mogelijkheden hebben. Dit zijn de lessen van branding experts die tijdens SXSW inspirerende presentaties gaven.

SxSW
Premium

Online omzet MediaMarkt naar 699 miljoen

De online omzet van MediaMarkt en zusterbedrijf Saturn is in het tweede kwartaal met dertien procent gestegen tot 699 miljoen euro.

E-commerce

Topbloemen opent winkel in Amstelveen

Topbloemen.nl heeft zijn eerste fysieke winkel geopend. De winkel in Amstelveen wordt door het bedrijf zelf geëxploiteerd, maar op termijn overgedragen aan een francisenemer.

Retail

De customer journey wordt kleiner, maar ingewikkelder: Social e-commerce zit in de lift

De scheiding tussen e-commerce en platformen zoals social media wordt steeds kleiner. Het wordt alsmaar moeilijker om potentiële klanten naar je shop te trekken, en vast te houden. Hoe dat komt? Klantgedrag verandert. Alleen de allergrootste namen zullen “vaste klanten” behouden die terugkeren. Maar ook die grote namen veranderen steeds meer in een platform dan in een webshop: Amazon en Bol.com zijn tegenwoordig vooral een marketplace. En Instagram en Pinterest zijn beiden bijna een showroom op zich.

Social
Premium

Marc O’Polo eerste externe Nederlandse winkel op Zalando

Binnen nu en twee weken gaat retailer Marc O’Polo uit Den Haag orders aannemen via een eigen pui op Zalando. Het is voor zover bekend de eerste Nederlandse winkel die deze constructie toepast.

E-commerce

Webshops en consumenten dupe van verboden verticale afspraken

Dat er afspraken worden gemaakt tussen leveranciers en webwinkels, is logisch. En dat die afspraken soms in strijd zijn met de wet, of op zijn minst discutabel zijn, is helaas niet nieuw. Gelukkig heeft de ACM onlangs aangekondigd strenger te gaan controleren op verboden afspraken. Maar vooral de handhaving daarvan is een must, zodat webwinkels en consumenten niet langer de dupe zijn.

Legal