Advertentiemarkt voor sociale media koelt af
De advertentiemarkt voor sociale media koelt af, van 41 procent groei vorig jaar naar 29 procent dit jaar. Maar nog altijd goed voor 20 miljard dollar, volgens Stategy Analytics.
De advertentiemarkt voor sociale media koelt af, van 41 procent groei vorig jaar naar 29 procent dit jaar. Maar nog altijd goed voor 20 miljard dollar, volgens Stategy Analytics.
Sociaal netwerk Pinterest is vijf jaar oud en zal later dit jaar ook met een marketing- en verkoopkantoor in Amsterdam neerstrijken. Pinterest? Was dat niet de Libelle onder de sociale netwerken? Niet meer, steeds meer mannen ontdekken het platform. En zo zijn er meer weetjes die het vermelden waard zijn.
Auteur Jeroen Bertrams las 300 onderzoeken over social media en schreef daar het boek ‘Bedwing het Monster Social Media’ over. “Veel bedrijven hebben nog heel veel moeite om met social media hun doelen te realiseren”, stelt Betrams. “Dat komt omdat ze niet goed begrijpen hoe ze moeten omgaan met mensen die op social media actief zijn.”
Volgens Rupert Staines van RadiumOne omvat sociaal verkeer via Twitter en Facebook en andere publieke diensten maar 30 procent van al het sociaal verkeer. “Dark social is de term voor al het sociaal verkeer dat moeilijk te traceren of identificeren is, zoals e-mail, IM en SnapChat”, vertelt Staines.
Op het hoogtepunt werden er vanochtend driehonderd tweets per minuut verstuurd over de stroomstoring die netbeheerder Liander in Noord-Holland trof.
Komfo, overgenomen in 2013 door Sitecore, helpt bedrijven om social media volledig te omarmen in hun bedrijf. Komfo levert niet alleen de softwaretools voor social media marketing, zo legt social business specialist Zeshan Jaffari uit, maar helpt met persoonlijk advies en kennissessies bedrijven de omslag naar social business te maken.
De laatste dagen heb ik bij ons op de campus wat geëxperimenteerd met Meerkat. Het eerste wat me bij mijn experimenten opviel is dat je óf heel raar wordt aangekeken óf je hebt direct fans omdat je herkent wordt als Meerkatter. Op (internationale) blogs buitelt men over elkaar heen om hun mening te geven. Maar de app heeft me aan het denken gezet.
Tanarin Adams van T-Mobile US zette vorig jaar een social selling organisatie op als onderdeel van hun social marketing groep. “We transformeerden onze verkoopafdeling en leerden hen social in te zetten, zodat ze hun productiviteit konden verhogen en meer verkopen”, vertelt Adams.
Een fopfilmpje waarin IKEA zijn nieuwe ‘kunstcollectie’ op YouTube promoot genereerde in een week miljoenen views.
Linsey McInerey van Hootsuite vertelt hoe ze bedrijven helpt met het ontdekken van nieuwe key business drivers en de transformatie naar social. Volgens McInerey ligt de nadruk dit jaar op social en engagement.
Jongeren willen dat sociale netwerksites kwetsende inhoud actief opsporen en sneller actie ondernemen. Dat blijkt uit onderzoek van het Departement Communicatiewetenschappen van de Universiteit Antwerpen.
Een echte social media junkie? Dan is deze infographic voor jou. Een overzicht van alle sneltoetsen waarmee je toegang krijgt tot belangrijke functies in Twitter, Facebook, YouTube, Tumblr en Google Plus. De samenstellers van de infographic gaan er van uit dat je een pc-gebruiker bent, voor Macfans zal het ook wel moeten werken, op een enkele toets na.
KLM was een aantal jaren geleden trendsettend bezig met social media. Nu komen hun grote concurrenten razendsnel dichterbij. Karlijn Vogel, manager Social Media. bij KLM, vertelt hoe KLM voor blijft lopen.
Snapchat is zijn COO Emily White kwijtgeraakt. Zij was ook de dragende kracht achter de uitbouw van Instagram nadat Facebook het sociale netwerk had overgenomen.
Volgens Roos van Vugt van Merkwerker gaat het gezegde ‘Small is beautiful’ zeker op bij social media: “Social media wordt vaak nog overhyped: doe mij maar een viral. Doe mij maar een grote campagne. En waar ik de kracht in zie is dat medewerkers het zelf gaan doen. Vanuit hun eigen identiteit, vanuit hun eigen account.”